Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmfundering
1843 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005


Trådstartare
Hjälmfundering

Ska jag köpa öppen hjälm eller integralhjälm?

Integralhjälm är nog bättre om man kör nercabbat, om inte annat för att minska blåset i ögonen.

Som jag fattat det får man ha integralhjälm i öppen bil, men ej i täckt bil. Vad är täckt bil? En Elise med hardtop som knappast tillför någon säkerhet?

om jag köper integralhjälm, får jag då inte sätta på hardtop på bilen vid rejs?


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re: Hjälmfundering

DJ skrev:

Som jag fattat det får man ha integralhjälm i öppen bil, men ej i täckt bil. Vad är täckt bil? En Elise med hardtop som knappast tillför någon säkerhet?

om jag köper integralhjälm, får jag då inte sätta på hardtop på bilen vid rejs?



Tänker du i Sverige då? FIA och SBF har inte samma syn på hjälmregler, vet inte vad de kör med i Holland.

_________________
Martin Öberg
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Hjälmfundering

Elise med hardtop kan väl dåligt ses som täckt bil, taket borde väl flyga av rättså omgående när du går runt?

Integralhjäl är oftast tyngre, största skadorna i samband med krascher är väl på nacken?
Snarare än våld mot hakan.

_________________
Daniel Steiner
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Pratar vi tävling i Sverige efter SBFs reglemente så säger ju det:
Täckt bil = Öppen hjälm
Öppen bil (utan bärande takkonstruktion) = Integralhjälm.

För att vara på den säkra sidan ställde jag frågan till MGCC:s regelkommité när jag skulle börja tävla med min Miata. Själv ansåg jag det solklart att det borde vara en öppen bil.
MGCC bollade frågan vidare till Södra Bilsportförbundet som i sin tur vände sig till SBF i Stockholm för att utreda detta.

Svaret blev till slut att bilen skulle räknas som öppen. Integralhjälm fick användas oavsett om den framfördes med hardtop eller suffletten uppe (samt godkänd skyddsbåge för Roadsport givetvis).

Tittade igenom mina foton från Sportvagnsmeeting förra året. Där deltog Eliser i Roadsport där förararna använde både integralhjälm och öppen hjälm
Inte helt lätt med tolkningar alltså. Personligen tycker jag en liknande tolkning som ovan borde gälla även Elisen.

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005


Trådstartare
Det later rimligt. Tack!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



och för att göra det ännu roligare så får du ha FIA-godkänd hjälm (av vilken sort som helst) i täckt bil om du kör med internationell licens (men det skaffar man sig inte över en kafferast och är ju inte gratis att lösa heller)...
Hur FIA tolkar "Öppen bil" när det gäller Eliser och Miator vet jag inte men om det saknas tak så skyddar visiret mot gummikorvar och annat som kommer flygande.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

Niklas Falk skrev:
och för att göra det ännu roligare så får du ha FIA-godkänd hjälm (av vilken sort som helst) i täckt bil om du kör med internationell licens


Har jag fattat det rätt så är det ok med FIA-godkända hjälmar om du kör med HANS också utan att du behöver internationell licens alltså.

Då ska hjälmen givetvis var godkänd för HANS etc etc...

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

obizzz skrev:
Då ska hjälmen givetvis var godkänd för HANS etc etc...
Eftersom HANS är godkänt av SBF i samtliga(?) grenar/klasser så innebär ju det att de måste acceptera de hjälmar som är godkända för HANS (lite jobbbigt att hitta på nåt eget med lite svågerpolitik där antar jag ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 233



Re:

obizzz skrev:
Niklas Falk skrev:
och för att göra det ännu roligare så får du ha FIA-godkänd hjälm (av vilken sort som helst) i täckt bil om du kör med internationell licens


Har jag fattat det rätt så är det ok med FIA-godkända hjälmar om du kör med HANS också utan att du behöver internationell licens alltså.

Då ska hjälmen givetvis var godkänd för HANS etc etc...


Precis thumbs up

Ett kopie av SBF regler omkring hjälmer och HANS finns här:
www.stand21.se/SBF_TR_Regler_2006.pdf

_________________
Kees van Holland

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



En intressant tolkning är att en Hjälm med HANS-anslutningar monterade inte får användas utan HANS-krage. Detta var tolkningen i besiktningshallen på Gelleråsen i helgen. Tur för den berörde så fanns HANS-kragen i närheten.

Det borde innebära att man inte kan köpa HANS i steg, även om Interalhjälmen väger under de 1500g som SBF har som gräns.
HANS är jättebra men prisskillnanden mot en Peltor G10 är stor (speciellt om man inte kan köpa hjälmen ett år och krage nästa).
Men "HANS-förberedd", är det med eller utan kopplingspunkterna? Dvs skruvas kopplingsgrunkorna dit i efterhand?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Re:

Niklas Falk skrev:
En intressant tolkning är att en Hjälm med HANS-anslutningar monterade inte får användas utan HANS-krage. Detta var tolkningen i besiktningshallen på Gelleråsen i helgen. Tur för den berörde så fanns HANS-kragen i närheten.

Det borde innebära att man inte kan köpa HANS i steg, även om Interalhjälmen väger under de 1500g som SBF har som gräns.
HANS är jättebra men prisskillnanden mot en Peltor G10 är stor (speciellt om man inte kan köpa hjälmen ett år och krage nästa).
Men "HANS-förberedd", är det med eller utan kopplingspunkterna? Dvs skruvas kopplingsgrunkorna dit i efterhand?


Låter som en riktigt skruvad tolkning, eftersom du självklart kan köra i en HANS-förberedd hjälm (dvs med förborrade hål, men igensatta med "plastpluppar") - öppen eller stängd - och det är OK utifrån den licens du har. Jag försår inte riktigt vad ett par monterade anchorfästen för HANS gör för skillnad? Handlar det om vikten är det inte många gram vi talar om.

Alltså;
- HANS-förberedd = förborrade hål för anchorfärsten (HANS - fästen)
- Integralhjäm, OK i täckt bil i Sverige med internationell licens och/eller med HANS. Du kan alltså köra med integralhjälm även om du "bara" har nationell licens så länge du kör med HANS.
- Öppen hjälm, OK i täckt bil även med HANS.


Ulli
www.stand21.se

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmfundering
1843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande