Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regeltolkning
870 besök totalt
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Regeltolkning

Jag skulle behöva lite hjälp med regeltolkning.
Vi tävlade i helgen i MSLS och det strulade till sig i slutet av tävlingen, vi körde soppatorrt med bara ett par minuter kvar. Föraren lyckades köra bilen in depå och vi tankade i en skvätt och bilen rullade ut igen. Vi passerade den förlängda mållinjen i depån 1,3 sekunder före det att ledarbilen gick i mål. Pga. att det var fullt med folk i depån och att det inte fanns någon funktionär som gav klartecken till att åka ut på banan så valde föraren att sväng in i maskindepån istället för ut på banan.
Vi tänkte inte så mycket mer på det just då men nu när det gått upp för oss att det räknas som att vi inte gick i mål och att vi tappar extra poängen för våran placering blev det lita annorlunda.
Jag måste ju erkänna att vi inte hade reglerna helt klara för oss så nu undrar jag hur vi skulle ha gjort.

* om vi passerat mållinjen i depån efter att ledaren hade gått i mål hade vi då fått våra extra poäng?
* Hur lång tid efter att ledarbilen gått i mål har man på sig för att passera mållinjen?
* Borde vi fått åka ut på banan igen?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Regeltolkning

Eklöf skrev:
Jag skulle behöva lite hjälp med regeltolkning.
Vi tävlade i helgen i MSLS och det strulade till sig i slutet av tävlingen, vi körde soppatorrt med bara ett par minuter kvar. Föraren lyckades köra bilen in depå och vi tankade i en skvätt och bilen rullade ut igen. Vi passerade den förlängda mållinjen i depån 1,3 sekunder före det att ledarbilen gick i mål. Pga. att det var fullt med folk i depån och att det inte fanns någon funktionär som gav klartecken till att åka ut på banan så valde föraren att sväng in i maskindepån istället för ut på banan.
Vi tänkte inte så mycket mer på det just då men nu när det gått upp för oss att det räknas som att vi inte gick i mål och att vi tappar extra poängen för våran placering blev det lita annorlunda.
Jag måste ju erkänna att vi inte hade reglerna helt klara för oss så nu undrar jag hur vi skulle ha gjort.

* om vi passerat mållinjen i depån efter att ledaren hade gått i mål hade vi då fått våra extra poäng?
* Hur lång tid efter att ledarbilen gått i mål har man på sig för att passera mållinjen?
* Borde vi fått åka ut på banan igen?

när det gäller målgångspoäng-tilldelning osv.... så finns det inga sportgrens-regler för sådant utan är något som arrangören helt och hållet har gjort själv som regel ..... vilket är helt ok, så länge som reglerna finns publicerade och meddelade till alla tävlande innan dom anmäler sig. Eftersom det är fritt för alla arrangörer att göra ytterligare "hårdare" regler mot det gemensamma reglementet för racing.

så det enda du kan göra är läsa MSLS regler och om det inte står där något om din specifika händelse och hur det ska dömas, så fråga arrangören hur dom tolkar händelsen.

Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har jag kollat upp reglerna (man skulle kanske ha gjort det innan man började köra).

* Hade vi passerat mållinjen i depån efter segraren, alltså 1,3 sekunder senare hade det räknats som målgång. Tur att man har humor.

* Vi hade rätt att köra ut på banan och vi skulle ha protesterat direkt men nu är det ju för sent.

Nu är det bara se till att vi kör så bra att de här missade poängen inte spelar någon roll.

Allmänt banåkaforum
Regeltolkning
870 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande