Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4422 besök totalt |
Köra med tungt släp i Tyskland
Hej. Jag skall åka ner till Tyskland och har BE så för mig är det inget problem att traila min bil. Dock undrar jag ifall någon som bara har B får köra ett tungt ekipage i Tyskland. Om jag blir trött så är det bra om min "beifahrer" kan köra. Vad har dom för regler? ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||
Jag är inte hundra på de men hörde fårn källor som jag lita på att dom ha 7,5 ton istället som vi 3,5ton. Kolla de för jag garantera som sagt inte de till 100%
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Hej Patrik!
En kombination av en rundfrågning bland kollegorna på kontoret och lite wikipediande gav följande: # om dragbil + släp tillsammans väger mer än 3,5 ton krävs BE-kort, punkt slut. # om den sammanlagda vikten understiger 3,5 ton räcker det med B-kort om följande 2 kriterier är uppfyllda: a) tillåten totalvikt på släpet får ej överstiga tomvikten(för svenska bilar anges väl tjänstevikt i papprena så jag kan tänka mig att det är den som gäller här) på dragbilen. b) släpets vikt får självklart inte heller överstiga den maxvikt dragbilen får dra efter sig. OT: För fordon utan släp gäller mycket riktigt 7,5 ton som övre gräns med B-kort! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Re:
Jaha, då kanske vi fick dra min MR2 bakom en Volvo 850 på B-kort genom Tyskland då. Vi chansade... ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Re:
Hej. Tack för snabbt svar. Dock väger mitt ekipage mer än 3,5 ton så det blir till att köpa RedBull ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4422 besök totalt |