Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (25101 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Karl Birgander skrev:
Anders kommer inte med med sin 951?

Vi får se, jag måste göra lite oplanerat underhåll först. Får se imorgon hur det går.

Det blir inte Cupen utan den nyinköpta 951:an..

Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Imorgon är det dags för Ursåa och skulle väl bli besviken om du hamnar före mig i resultatlistan imorgon Karl ........

Idag var vi på Roadtrip och tänka köra lite Go Kart på Klippans Go kart men jag tror aldrig jag har träffat ett störe nöt när det gäller affärer någonsin
Det var helt dött där, vi var fyra som ville köra...300:- för halvtimme tyckte vi var ok men då ville vi köra det uppdelat på tre pass. Men det fanns inte i prislistan, antingen 7 min för 100:- eller 15 min för 180:-eller 30 min för 300:-....något annat har han inte pris på!!! .....efter mycket diskutioner och han ville inte ge sig så körde vi därifrån utan att kört Go Kart och han missade sin enda chans till att få pengar den dagen .
Jag skrattar fortfarande när jag tänker på det....hahahah kommer aldrig åka dit igen trots att banan såg fin ut.

Anders står nu och skruvar på sin Turbo, hoppas den startar idag så han kan köra sin egen bil imorgon....har en viss känsla av att han kommer låna min annars

Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

bjorre82 skrev:
Imorgon är det dags för Ursåa och skulle väl bli besviken om du hamnar före mig i resultatlistan imorgon Karl ........

Jag med!
Men jag ska försöka ge dig en match!

P.P. Kommer ev. sno min bil om jag lämnar den utan uppsikt.

Synes imorgon!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Första slalomkörningen avklarad och det var en ny upplevelse att köra med Turbo...var ju minst sagt lite mer spännande men ändå snällare än vad jag trodde det skulle vara
Så länge jag har varv så är det inga problem men om man hamnar i ett mellanläge på ettan och tvåan är det lite jobbigt att vänta tills laddet kommer och skjuter iväg en.
Balansen i bilen känns bra men jag har inte riktigt lärt mig den än utan i tighta kurvor så var det understyrning och i de snabba partierna överstyrning. Jag skulle väl vilja ha tvärt om egentligen...... .

Hmmm....ska testa några gånger till innan jag börjar se över inställningar på krängare mm.

//Björn

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Nu väntar hela Skateholms racingkrets på rapport med bilder från Anderstorp!

Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Uppdatering,
I maj var en kul månad med bilen!!
Först var jag på attitude motorclubs event på Uråsa flygfält och det gick väl rätt bra, tvåa på förmiddagen men lite besviken eftersom jag vet att jag kunde kört snabbare, på eftermiddagen var det långsammare bana och regn och då blev jag snabbast och nöjd med min körning.

Helgen efter Attitude åkte jag till Anderstorp på SLC gatbilsevent och det var kanonkul!
Jag laddade upp kvällen innan genom att sätta på oranga Pagid bromsbelägg som var precis inkörda på Sweanders Turbo Cup, servade bilen och packade brasse-stolar och dricka mm thumbs up
Första bankörningen med bilen och första gången på Anderstorp var lite nervöst men roligt! Jag körde med transponder och blev väl lite förvånad när tiderna inte sjönk under dagen utan steg istället....hmmm..hur kan jag vara snabbast första stinten på en ny bana?!?!?! Bilen kändes bra men behövde bromsa tidigare och tidigare........annars var bilen väldigt välbalanserad även om det gick väl mycket på sladd väl många ggr men det var kul .
Här finns en bild där det går lite brett http://www.slc.se/bilder2007/race2/gatbil/slides/SLC2007-R2-Anderstorp . . . .

När jag körde med Christer Almqvist i passagerarstolen (fd Roadsport A vinnare) så kände jag att bromsarna tog otäckt dåligt så jag gick i depån och tog en koll och såg då att de nya oranga Pagid beläggen låg utkletade på skivorna och därmed helt borta, oken hade blivit blåa och när jag plockade bort hjulet så hade kapseln för hjullagret tryckts ut och fett runnit ut ....verkar onekligen som att det gått TOKVARMT!!!

Här ser ni bilder på hur det såg ut

Trodde inte det var möjligt att köra slut på nya Pagid belägg på strax över en timmas körning!!!

Nya hålborrade skivor och Gula Pagid ligger hemma för montering men ska fundera igenom bromskylning också innan det blir det nya tag.
Bilen besiktigades förra veckan och avgasvärderna blev det stort nedslag på ...Co värdet var 3 istället för 0,3 så det var ju inte direkt nära ...lambda 0,9 och skulle varit 1 så där har jag något att fundera på.

//Björn

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

bjorre82 skrev:

Trodde inte det var möjligt att köra slut på nya Pagid belägg på strax över en timmas körning!!!

Nya hålborrade skivor och Gula Pagid ligger hemma för montering men ska fundera igenom bromskylning också innan det blir det nya tag.
Bilen besiktigades förra veckan och avgasvärderna blev det stort nedslag på ...Co värdet var 3 istället för 0,3 så det var ju inte direkt nära ...lambda 0,9 och skulle varit 1 så där har jag något att fundera på.

//Björn

Det trodde inte jag heller!!
Men förstår om du hade dålig bromsverkan med de där beläggen!!!

Bromskylning av nått slag är nog att rekommendera. Har du hittat nått som du vill planka?

Tråkigt på avgassvärdena. thumbs down

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Anders skickade denna länk till mig och det ser ju onekligen väldigt intressant ut!!

http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=354434&high . . . .

Då jag har väldigt ont om tid nu så ska jag hitta någon som kan hjälpa mig montera de nya bromsarna och eventuellt ovanstående bromskylning.

Co o lambda måste ju också fixas inom några veckor....grrr.....

//Björn

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

bjorre82 skrev:
Anders skickade denna länk till mig och det ser ju onekligen väldigt intressant ut!!

Då jag har väldigt ont om tid nu så ska jag hitta någon som kan hjälpa mig montera de nya bromsarna och eventuellt ovanstående bromskylning.

//Björn

Myggan nere i Skåne verkar ju folk rekommendera!

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

bjorre82 skrev:

//Björn

Björn, se till att magra till blandningen så att du kommer ner på ett godkänt lambda-värde. Förmodligen blir avgasreningen mycket bättre om katten får jobba i ett spann där den har en chans att rena.

Älvängen
Här sen Sep 2003

Per Huzell på 944sverige.com har gjort samma operation med bromskylningen:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9728&postdays=0&am . . . . (kräver inloggning)
De kostar tydligen 108 kr st på Porsche center.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

bjorre82 skrev:

//Björn

Använd Per Glemander på Auto Vincent i Vellinge.
Han har ju byggt Annas bil och servar min kontinuerligt.

Lämna in bilen så snart som möjligt, så kan du testa den på Sturups kvällsträning den 25/6.

Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
bjorre82 skrev:

//Björn

Använd Per Glemander på Auto Vincent i Vellinge.
Han har ju byggt Annas bil och servar min kontinuerligt.

Lämna in bilen så snart som möjligt, så kan du testa den på Sturups kvällsträning den 25/6.

Tack för tipset!

Ska kolla med lite kompisar här omkring också. Kom hem igår efter tre veckor i USA, i helgen blir det att åka till Veledromloppet, veckan efter myyyycket jobb fram till midsommar, sen på söndagen efter midsommar åker jag till USA igen och när jag kommer hem så har jag körförbud på bilen:(
Men efter lite diskutioner och inspiration av vår vän Anders så lutar det nog att jag tar med mig en ny kullagrad Turbo hem från USA.....tänkte att ska jag ändå få bilen ommappad för att få ordning på avgasvärderna och så kunde vara gott med en modernare turbo för bättre respons och lite mer effekt . Ska tänka igenom det någon dag i alla fall och kolla igenom min plånbok....

//Björn

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Karl Birgander skrev:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9728&postdays=0&am . . . . (kräver inloggning)

Tack för tipset, inga pengar så det är ju bara dumsnålt att inte testa om det hjälper!

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

bjorre82 skrev:
Karl Birgander skrev:

Tack för tipset, inga pengar så det är ju bara dumsnålt att inte testa om det hjälper!

Dom satt ju på 968:an, och jag hade då inga bromsproblem. Visserligen satte jag på GT3 oken fram och körde mest på Nurburgring, som ju är lite snällare för bromsarna.
Hade ni bromsproblem när ni körde CS n?

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
bjorre82 skrev:
Karl Birgander skrev:

Dom satt ju på 968:an, och jag hade då inga bromsproblem. Visserligen satte jag på GT3 oken fram och körde mest på Nurburgring, som ju är lite snällare för bromsarna.
Hade ni bromsproblem när ni körde CS n?

Sant, hade aldrig några problem med bromsarna på 968an och då hade vi aldrig några så pass bra belägg som Pagid på....dock körde jag aldrig så hårt med den som på Anderstorp och varje bromsning från 255-95 i slutet av rakan är ju rätt saftig.
Men har inte haft liknande problem på någon av de andra bilarna heller...börjar bli mer o mer övertygad att något varheltokigt med skivorna som gjorde att de blev alldeles för varma.
Hoppas att det ska funka med bättre kylning, nya hålborrade skivor och gula Pagid.
OT: Hann inte skicka dina belägg idag men har förberett för att skicka dom imorgon!

Tider på Anderstorp är ju inte så mycket att skryta med med tanke på problemen men första stinten hann jag bara med 3 varv och de blev 1.55, 1.54, 1.53, 6 med 1.2 laddtryck....lyckades komma ner på 1.53.4 på andra stinten men det var med 1,6 i ladd.
Man ser tydligt på tidkorten att första varvet är snabbast på varje stint o sen går det bara långsammare och långsammare....grrr....irreterande jag som siktade på under 1.50 i alla fall.

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Under 1,50 är FORT. Den svarta som rullade i roadsport A för några år sen (tror det var 03) gick på 1,49, och det räckte till andraplats i fältet. Och där var chassit räääätt helrejsigt också.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Under 1,50 är FORT. Den svarta som rullade i roadsport A för några år sen (tror det var 03) gick på 1,49, och det räckte till andraplats i fältet. Och där var chassit räääätt helrejsigt också.

o tusan...jag har ingen aning men det kändes att det skulle gå att köra rätt mycket fortare än vad jag gjorde i början.... Hmmm...kanske inte ska vara så missnöjd med 1.53 då

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

JAg har haft precis samma problem med samma bromsar. Det var inte kylningen som var felet utan att belägget aldrig släppte från skivan.

Nya packningar (med spänst i) på kolvarna löste det (ca 500 kr)

Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Pär Hylander skrev:
JAg har haft precis samma problem med samma bromsar. Det var inte kylningen som var felet utan att belägget aldrig släppte från skivan.

Nya packningar (med spänst i) på kolvarna löste det (ca 500 kr)

Tack för tipset Pär, ska beställa det!

//Björn

Citera
claves
Malmö
Här sen Nov 2004

Daniel säljer hållare som bygger på principen att man styr in luft mot skivorna med en slang..

Är inte ute för annons men kanske intressant för dig...

Kontaktinformation finns i blocket annonsen.

http://www.blocket.se/vi/11959307.htm?ca=1_3_s

/S

Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (25101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande