Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (11930 totalt) |
Svar ja , det skrammlar friskt om mupparna , ett vanligt problem
![]() ![]() ![]() Visst finns det vanos slammer på vissa , som kan tas för ventilyftar slammer , men dom flesta låter från lyftarna . och vad jag har hört ska man hälla i tunnare olja , typ 5-30 , men min låter värre då , Så vart i allt det här ligger svaret ??? ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Nästa fråga är det något som går sönder i ventilmekanismen pga av skramlet? eller är det bara störande för örat.
Är det bara örat som lider finns det ju Bisopropp ![]() Det måste väll finnas någon med BMW, för det verkar vara vanliga här, som vet lösningen eller om det är något man får stå ut med. _________________ Johan Sjölinder |
||
Re:
ofta har du en 'oljering' i lyftaren. Det är där du föder lyftaren med olja. I loppet där lyftaren huserar har du en tryckkanal. Det gör att så fort kamaxeln flyttat tryckaren ~2mm så stryps oljetillförseln till tryckaren. och oljan som är i tryckaren kan inte smita iväg heller, förutom om det är för mycket spel i loppet (cylinderspel). Pillar man isär en hydralisk tryckare är det i sin tur ett cylinderlopp i den med oring, samt en kolv. Oljan kommer in ovan kolven och pressar kolven mot ventilskaftet. Tryckarslammer förekommer de gånger jag hört om det oftast när folk häller i mobil1, okänt vilken viskositet men mobilen verkar bli blaskigare! Byter de till samma viskositet från annat märke, fortfarande helsyntet tystnar motorn helt eller mycket. Kan inte förklara hur, bara att. _________________ Roland Johansson |
||
Re:
Just det här med Mobil 1 har jag också funderat över, har noterat att flera i Opelklubben har samma "problem". Kan någon kasta ett ljus över problemet? Jag kör på Mobil 1 5w-50 och nu funkar det slammerfritt men innan jag bytte lyftare förut löste sig problemet med byte av olja till annat märke. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Halloj,
Jag kör med Castrols TVS 10w60 i racebilen. Hade akut oljbrist i BMW'n... En sån där E34 525... Man tager vad man haver och jag toppade upp med den olja jag hade i garaget ... Allt klapper från lyftare, och slammer från vanosen försvann. Vart ganska förvånad Denna olja har en mycket stor nackdel och det är priset. Skulle aldrig ha den i en "rumpförflyttarbil" som min 525'a. Men en hårt vässad motor så kan det vara värt att pröva om man har oljeproblem. Den klarar är att vara tillsammans med växelåda och motor. (engelsk konstruktion) hur som. TVS oljan får tyst på lyftarklapper i en BMW 525 från 94 med 32 000 mil på mätaren. (Men det beror ju också på hur slitet det är. - är bilen mer sliten så kanske det bara är att byta lyftare och vanoskjedja) _________________ Daniel Bernås |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (11930 totalt) |