Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vanliga fel & brister Clio V6?
1, 2, 3   >>
11567 besök totalt
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Vanliga fel & brister Clio V6?

Hej!
Funderar som bäst på att köpa en bruksbil till mig själv, kraven var att den skulle vara nyare än 2000 och med mindre än 6,000mil på mätaren.

Priset skulle ligga runt behagliga >250,000:-.

Ytterligare var kraven att bilen skulle vara rolig och bjuda på ett leende varje gång jag startar den och åker till jobbet eller bara runt stan eller kanske för att shoppa lite i stor Stockholm.
Den skulle även klara ett varv på nordslingan snababre än 9 minuter!
Det betyder jag ville ha en bil som jag kan åka ner till ringen med och leka av mig när jag får tråkigt en dag eller två...

Det är väll typ några av kraven samt att jag ska älska utseendet på bilen, så efter en del spelande av Forza 2 och andra bil spel i helgen så kom jag på hur läcker Clio V6 igentligen är (har ju viserligen alltid tyckt det men ändå), så efter en snabb pris chek på tyska marknaden (här hemma fans det ingen till salu) så inser jag att jag har råd med en sån här bil!

Så då dyker frågan upp vad för fel finns det och vilka brister?
Troligen blir det en ph1 (1;a karrosen) då den var biligare samt även lite lättare (dock mindre efekt) och dessutom så fans det mer prylar (läs Per Stacke hade PFC & Carbotech till dom oken)...

Men vad ska jag se upp med?
och ligger bilarna på mobile (18900-22000 euro) rätt i pris?
Vad får man för dom här hemma?
Går dom änns att sälja!?
Jag tänker inte på att tjäna pengar på den, snarare gå plus minus noll på 4 månaders användade typ...
om man nu kan sälja dom...

Så lite frågor och lite funderingar som sagt, samt historien bakom det hela...

Jag var för övrigt inne på nya Golf GTI och Audi A3 samt BMW 1-serien innan denna... Men dom känns för vanliga och sedan är jag evigt kär i plåtbreddade bilar!
Alternativet är en Lupo Gti igen, kan ju vara bland det roligaste jag haft!
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Var en ganska utförlig köpguide i Evo för något år sedan, kan nog scanna den till dig om det är intressant.

_________________
Martin Öberg
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Var en ganska utförlig köpguide i Evo för något år sedan, kan nog scanna den till dig om det är intressant.


Gissa om det är intressant!
Så gärna för mig!
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det är inte speciellt märkvärdiga grejer som tillommer för "cup-spec" på motorn och några tiohästare till iaf. Det var länge sen jag rotade i det där, men jag undrar om det kanske var Jonas Kruse som hade koll på det där? Fellke Motorsport har kört långlopp med en Clio V6 om du inte visste det redan. Jag menar om du skulle komma på några "dumheter" med bilen...

Det är iaf likadan grundmotor som i de Peugeot/Citroen som levererades med sexa under perioden -95 - -99 ungefär. Några brux-Renaulter som Laguna tror jag den hittade ner i också innan det blev Nissan-motorer, men jag är osäker. Ganska vanlig motor iaf och det borde gynna reservdelpriserna.

Har rykte om sig att spontanbacka lätt, men det ryktet verkar många svans-/mittmotorbilar begåvas med.

Kolla www.clubrenaultsverige.com --det finns ju några därifrån här också, men den enda jag kan komma på har en (eller flera?) V6 på rak arm är Mats Dahlberg.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Vad jag läst om den är att fas 2an är MYCKET bättre när det gäller chassi sättning och balans än fas 1an.
Samt att viktökningen inte är lika påtaglig som effektökningen i upplevelse.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Fortsätt mata mig med nyttig info!!!

Spåra ut kommer det troligen göra lite lätt, sitter redan och surfar runt och hittar lite gott och blandat, kan verkligen inte leva med dom stolarna så kommer montera två andra samt bromsklossar och kanske fjädring/chassie kommer ses över om jag känner mig själv..
Samt ett luftfilterkit samt kanske avgas när man ändå håler på...
Dock kanske på dom två sista...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ternström hade en mk2, och det är väl den man ska ha.

Kul bil som väcker mycket uppmärksamhet.

Ang. trim tror jag det fanns ett riktigt värstingkit från någon Schwiezisk firma.

Bra liten pizzabil, pizzorna håller sig definitivt varma ovanpå "motorhuven."

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 735



En kille i v-ås håller på att modifiera en han verkar ha bra koll prova att maila honom.
peter5014 snabela hotmail.com

Har hört samma som det nämdes ovan att skillnaden mellan fas 1 och 2 är stor bl.a. har fas2 an en längre hjulbas så den är inte lika lömsk på bana. D.v.s. arslet kommer inte lika fort

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



www.k-tecracing.com brukar ha massa grejer till Renault, dom kanske har gångbara grejer även till V6:orna.
Sen har du ett långt PM också, för jag hittade denna tråden efter att jag var inne bland våra banåkarbilar.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Lite bilder från när jag såg en sån bil in action sist. Ser ut som att det var 2st ph2 som var på plats, fick provåkt en i halkan där i.a.f.

Dom är läckra alltså!






och en blå bil.




_________________
Peter Karlsson
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Re: Vanliga fel & brister Clio V6?

Särås skrev:
Hej!
......
Så då dyker frågan upp vad för fel finns det och vilka brister?
Troligen blir det en ph1 (1;a karrosen) då den var biligare samt även lite lättare (dock mindre efekt) och dessutom så fans det mer prylar (läs Per Stacke hade PFC & Carbotech till dom oken)...

Men vad ska jag se upp med?
och ligger bilarna på mobile (18900-22000 euro) rätt i pris?
Vad får man för dom här hemma?
Går dom änns att sälja!?
Jag tänker inte på att tjäna pengar på den, snarare gå plus minus noll på 4 månaders användade typ...
om man nu kan sälja dom...


Hej,
Har haft min i ett par månader nu och är mycke nöjd
Det som kan va bra att kolla är så kamremmen är bytt om du köper en ph1
Även tändspolar är ett jätteproblem på dessa motorer men inte så farligt dyrt att byta om man inte köper spolarna på volvo...

Särås skrev:

Jag var för övrigt inne på nya Golf GTI och Audi A3 samt BMW 1-serien innan denna... Men dom känns för vanliga och sedan är jag evigt kär i plåtbreddade bilar!
Alternativet är en Lupo Gti igen, kan ju vara bland det roligaste jag haft!
mvh Jimmy Särås


Då får jag göra dig besviken å säga att det finns inte nånting av breddningen på en clio som är i plåt

/Fredrik

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
FredrikB: Plåt/plast/kolfiber/alu vilket matrial man än använder till bredningen så stör det mig inte, så länge det är brett!

Är det inte kamrem på ph2?
Vart ska man köpa spolarna?
och gissar att det är som på Citroen C5 V6, där är det som att premunera på Kalle Anka & Co...
När ska kamremen vara bytt?

Hur många finns det igentligen i Sverige, samt hur många såldes av dom olika versionerna?
Var brukar man sälja dom för i Sverige när dom är till salu?

Barbapappa: Tack för dom bilderna, gjorde än ju bara ännu mer sugen på en Ph2 trots att Per Stacke tycker att jag ska köpa ph1...

Tack för PM;et, svara på det så fort jag har en minut över senare idag!

Erik B: Länk till företag, gissar att det handlar om kompressor!?
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Autofrance AB www.autofrance.se
säljer Renaultdelar till bra priser och som medlem i CRS har man rabatt.

Reichhard Motorsport i Tyskland har en hel del att erbjuda till Renault.
www.reichhard-motorsport.com

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Re:

Särås skrev:
FredrikB: Plåt/plast/kolfiber/alu vilket matrial man än använder till bredningen så stör det mig inte, så länge det är brett!

Är det inte kamrem på ph2?
Vart ska man köpa spolarna?
och gissar att det är som på Citroen C5 V6, där är det som att premunera på Kalle Anka & Co...
När ska kamremen vara bytt?

Hur många finns det igentligen i Sverige, samt hur många såldes av dom olika versionerna?
Var brukar man sälja dom för i Sverige när dom är till salu?



Ang. kamrem så ska den bytas efter 5år eller x antal mil så det är dags på en ph1.
Spolarna köper man på peugot/citroen för 380kr styck istället för 1240kr på volvo, exakt samma spole

Hur många det finns i sveriga vet jag inte men de kan inte va många, skulle tro mindre än 5 st ph1 iaf.
Brukar vara en till salu varje år så det gäller att hålla sig framme
det tillverkades ca 1600 ph1, min är nr34

Bilen jag köpte annonserades ut för 190, den hade gått 3700, kamrem och bromsar var bytta.
det som behövde göras på den var att lacka om fronten eftersom den var illa blästrad

Första tändspolen gav upp efter en vecka så då bytte jag alla, 4000mil verkar vara nån magisk gräns för spolarna.

/Fredrik

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Fredrik: Gissade att Du fick ge mindre än 190,000:- för den?

Kramremsbytet, måste hela motorn ur?

Frågan är ju som sagt hur mycket man förlorar på en sån här pjäs, jag hade som sagt tänkt att ha den mellan 3 till 12 månader och leka lite, men framförallt åka till jobbet och använda som shoping bil...

Köper min utomlands då det inte verkar finnas nån till salu nu, så minst en till hittar in i landet kan vi säga iaf...
Dock så är inte kamremen bytt på den så lite intressant att veta vad den kostar!

Vad mer tändspolarna har jag rätt nice rabatt på dessutom, kanske köpa 6 nya på en gång när jag ändå håller på (är Citroen Åf)...

Den här stötfångaren är oxå omlackerad, tydeligen lite bläster och den ska ha gott ca 3500mil...
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Japp, prutade lite till på dom pengarna.

Jag använder min dagligen och det funkar alldeles utmärkt, förutom när man behöver ha med sig stora saker

Som jag förstog det så hade dom haft motorn ur för att byta kamremmen. Om jag inte minns fel var det nån firma som hetter rejmes? i Norrköping som hade gjort detta.

Hur dom står sig i värde är nästan helt omöjligt att sia om, men min känsla är att dom i stort sett har stannat i pris senaste året, iaf i tyskland.

När de gäller spolarna så ska man nog byta alla på en gång. iaf dom som sitter under insuget för där var lite pyssel att komma åt.

/Fredrik

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Bylund
Varberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 68



om du gillar skærmbreddare så kanske du kan vara intresserad av min Mitsu Evo 6 TME med ohlins road & track coil-overs och steg 1 trim på 360 hk med fristående motec sprut, tæntke jag skulle sælja den nu for ungefær dom pengar du pratade om tidigare =) Skamlos sæljespluggning mitt i din tråd jag vet, sorry!

om det inte ær intressant så lycka till med Clion, grymt cool bil!

_________________
Tobias Bylund
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Bylund: Har en EVo 6 TME (svensksåld & röd) på g oxå, den har dock gott en bit har dock bara en ägare sedan ny och han är äldre än dom fläste som hänger här på Rejsa (om inte alla), bilen är orginal och i perfekt skick.
Så ska jag köpa en EVo köper jag den, än mer med tanke på vad jag byter in den för på firman, det är ungefär samma pengar som en beg Clio ph1 i Tyskland kan vi säga...
Så affärs förslag saknar jag dock inte!

Men tackar vänligt men bestämt nej till bilen, har en turbo bil i garaget redan och ska det vara en till är det Lancia Delta som gäller, men den fungerar inte till och från jobbet!

Fredrik: Man kan räkna med att man bara får igen 170,000-180,000:- för en idag då kanske?
Hade önskat att det handlade om 180-190,000:- men å andra sidan så kanske man har roligt till och från jobbet så länge så man glömer att man förlorar en krona eller två!?!

Tage Rejmes är en större Vovlo handlare så det kan nog verkligen stämma...
oki, bökigt att komma åt alltså, undrar vad dom vill ha på renault i Tyskland för att byta remen kontra sverige ska undersöka det...

Köper 6 spolar och tar med mig i mitt handbagage om jag flygger ner och köper en! thumbs up
Då vet man att det inte blir panik efter vägen och eftersom närmaste vägen är förbi Ringen...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Hade den jag köpte inte varit så dålig i fronten hade jag nog kunnat ge 190 för den.

och ang. vad man kan få om 3-12 månader så tror jag inte att bilarna kommer sjunka mer så länge dom är i bra skick och underhållna som dom ska...
Å andra sidan köpte jag inte min för att tjäna några pengar på den utan för att jag älskar dessa bilar

Han jag köpte bilen av sa att det hade kostat 40 000 att byta kamrem och bromsar.
Den stora delen av dom pengarna var väl arbete för att plocka ur motorn antar jag.

Ta med dig nya stift oxå i så fall, kommer inte ihåg vad dom hette men jag kör på det som peugot/citroen rekomenderar till sina v6:or

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396


Trådstartare
Fredrik: Jag har som prencip att inte förlora mer än 10,000:- på en bil, utom om jag blir för kär i bilen och glömer plånboken!
Jag fick hela jobbet på en Renault verkstad i Tyskland att göra det för runt 20,000:- med hela stora servicen vill säga stift, olja, vattenpump, alla remmar, alla spänare och en massa annat så som luftfilter & pollenfilter osv...
Verkar ju vara vetigt, synd bara att säljaren vägrar gå ner nånting mer...
Så hamnar på runt 195,000:- för denna, det känns inte så "rätt" och övriga bilar i Tyskland verkar inte riktigt så bra eller saknar papper...
om man inte kliver över 200,000:-, det kan jag iaf konstatera efter en dag i telefon!
Så finns en bil, och igentligen är det till och med fel färg på den!
Samt att jag garanterat kommer som jag ser det kanske förlora pengar på den...
Kanske ska köpa nåntign anant iaf, fan om man hade kört en så man iaf visste hur den var att köra!?!
Troligen blir jag hel såld eller så blir det tvärsom!
Nå fel på dom stift som Renault rekomenderar för övrigt?
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Känns som jag gjorde en ganska bra affär när jag köpte min då.
Du får gärna prova min men jag antar att olofström/Blekinge är lite fel geografiskt.

Det är säkert inget fel på stiften Renault rekommenderar om dom hade haft någon som helst aning....
Man kan väl sammanfatta det med att de flesta volvo verkstäder här i trakterna är ganska oventande när det gäller clio v6 och Renaults v6 motor i allmänhet.

Måste vara svårt att vilja ha roliga bilar och samtidigt inte förlora pengar på dom, den ekvationen har jag aldrig fått att gå ihop iaf

Men köp en Clio, du kommer inte ångra dig

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Allmänt banåkaforum
Vanliga fel & brister Clio V6?
1, 2, 3   >>
11567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande