Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
818 cui Ford V8 i en pantera ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6306 totalt)
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



om du SoulCollector slutför projektet så vill jag veta vikten på motorn innan imontering i bilen.

13.4l motor, jisses säger jag!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Vikt...

Jag med

Det som kommer väga mest i förhållande till storlek är vevaxeln... allt annat Block,toppar,insug,vevstakar & kolvar är ju relativt lätta.

Vet inte vad en Pro-mod motor väger men det borde bli mindre eftersom jag inte kommer ha tunnel-ram med dubbla dominators & trippla foggersystem. Frågan är om man ska ha våt eller torr-sump...det senare adderar ju en del vikt med pumpar,slangar osv.

En sak är ju säker den kommer inte väga mer än de 550lbs (250kg) som en original 351 cleveland ligger på.


Men först ska jag stoppa i en annan 351:a i bilen så "Project Mamoth" kommer att få ta lite tid på sig.
Här e bilder på den "nya" 351:an:

http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/N . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/N . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/W . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/W . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/H . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/H . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/M . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/S . . . .
http://www.soulcollector.nu/nemesis/jpg/restore/1536x1024/nascar351c/V . . . .

Denna spisen är bänkad till 428hk...
inte en himla massa men 130hk+ mot vad bilen har nu så en hög 12:a på strippen kan nog gå klämma till om allt lirar.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Vikt...

SoulCollector skrev:
inte en himla massa men 130hk+ mot vad bilen har nu så en hög 12:a på strippen kan nog gå klämma till om allt lirar.


Hmmn, menar du runt 1.02 på Kinnekulle eller

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Re: Vikt...

SoulCollector skrev:
Jag med

Denna spisen är bänkad till 428hk...
inte en himla massa men 130hk+ mot vad bilen har nu så en hög 12:a på strippen kan nog gå klämma till om allt lirar.


Kanske fel forum för att diskutera sådana prestanda...

Föresten du har inte funderat nåt över utväxling o.s.v, jag menar Panteran kan ju bli en utmärkt högfartsbil det har vi ju sett tidigare...
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
hehe...

Har inte fått ut den på något som svänger ännu (vilket är fy-skam) men jag testkörde den efter 4 veckors service och patchande på bilsports en-dag-på-strippen här i Göteborg. Jag hade hört ett rykte om att dom skulle köra en fet konbana oxo men det såg jag ingen >

Så jag fick nöja mig med att köra rakt fram...märkte då oxo att kopplingen inte bettade riktigt så det bästa jag fick till med måttligt kopplings-slir i starten (dumpade vid 3500rpm) var en 14,340 med 153km/h i slutfart..(9 blankt på 201m strecket) Enligt specsen från Detomaso så ska den fixa 402m på hög13-mitten14 så jag var la inte så illa ändå

Nu har man iaf. en referens när man börjar "trimma" thumbs up

Här e föresten den milt påbörjade siten för detta projektet:
Finns lite bilder,filmer mm.
http://www.soulcollector.nu/nemesis/

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: hehe...

SoulCollector skrev:


det bästa jag fick till med måttligt kopplings-slir i starten (dumpade vid 3500rpm) var en 14,340


Jösses vilken bana i landet har så snabba varvtider , en gokartbana eller?


_________________
Pär Hylander
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Re: Vikt...

Andreas Persson skrev:
SoulCollector skrev:
Jag med

Denna spisen är bänkad till 428hk...
inte en himla massa men 130hk+ mot vad bilen har nu så en hög 12:a på strippen kan nog gå klämma till om allt lirar.


Kanske fel forum för att diskutera sådana prestanda...


Varför då...ett alldeles utmärkt sätt att testa motorns prestanda på.
Hade för övrigt inte tänkt diskutera det.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Jag ska leta lite noggranare i DeTomasos tekniska specs. å se om det står något om varvtider på kinnekulle eftersom det verkar vara universal.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: Vikt...

SoulCollector skrev:
Varför då...ett alldeles utmärkt sätt att testa motorns prestanda på.
Hade för övrigt inte tänkt diskutera det.


SoulCollector skrev:
Jag ska leta lite noggranare i DeTomasos tekniska specs. å se om det står något om varvtider på kinnekulle eftersom det verkar vara universal.



Haha

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Vikt...

SoulCollector skrev:
Varför då...ett alldeles utmärkt sätt att testa motorns prestanda på.
Hade för övrigt inte tänkt diskutera det.


Jag vet, speciellt slutfarter kontra vikt på bilen är bra när man räknar pulver.

Vi fular oss ju bara lite eftersom det här är ett forum för oss som är helst hyvlar av däcken på tvären
Välkommen förresten!

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
lugnt...

Själv e jag egentligen ingen racer jag tycker bara om att bygga vansinniga bilar...kommer alltid finnas folk som vågar och kan köra snabbare å jag har inte tid att både konstruera och tävla så jag mest hobby-tävlar med mig själv...det är min anti-dator terapi eftersom man bor vid datorn i jobbet.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



HKR är inget problem iför en växellåda. Bara man ger akt på värmen.
Ju mer HKR ju kortare körpass. Vridmoment däremot får saker att brytas sönder så fort brottsgränsen uppnås.

Är blocket våt fodrat? Samt vad är linerserna gjorda av. Eller rättare sagt, vad är blocket avsett för från början? Körde själv våtfordrat alublock
med stålliners avsedda för nitro, vilket bara rök olja å höll på. Så där har KB torrfodrade gjutjärnsfoder för bensidrift.

Soppaförbrukningen håller sig på mattan med sprut. Jag åkte 1,09 fram å tillbaka Uppsala. Fulltankning på Bilia haga norra.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Det här bygget verkar ju helt sjukt...

Testa den på Nordschleife kanske?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



låter sjukt kul..


gillar panterorna


men jag gillar inte märket "ford".. )

men lycka till med att hänga i nya motorn till att börja med..


så får vi se dej piska panteran runt ringen sen?..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
HKR är inget problem iför en växellåda. Bara man ger akt på värmen.
Ju mer HKR ju kortare körpass. Vridmoment däremot får saker att brytas sönder så fort brottsgränsen uppnås.

Är blocket våt fodrat? Samt vad är linerserna gjorda av. Eller rättare sagt, vad är blocket avsett för från början? Körde själv våtfordrat alublock
med stålliners avsedda för nitro, vilket bara rök olja å höll på. Så där har KB torrfodrade gjutjärnsfoder för bensidrift.

Soppaförbrukningen håller sig på mattan med sprut. Jag åkte 1,09 fram å tillbaka Uppsala. Fulltankning på Bilia haga norra.

Göran Malmberg.


Hej Göran !

Blocket är ofodrat ännu...men det har gått som 818cui och då avsett för Bensin. Tack för dina påpekande.... ska kolla upp lite.

Ska bli ett rent nöje å får testa den runt ringen om man orkar köra hela vägen ner dit d.v.s (man blir dum i huvvet efter 2-3timmar) Resan hem från Tyskland när jag köpte bilen var en blandad upplevelse.

Björn: Klart man inte gillar Ford. fördelaren sitter ju på fel till att börja med.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



SoulCollector skrev:


Björn: Klart man inte gillar Ford. fördelaren sitter ju på fel till att börja med.


Fördelare på fel sida?=?!!! En fördelare sitter på fel sida var den än sitter.
Jag gråter vid åsynen av att ha en så apparat på min egen bil.
Det är bara det att jag inte hinner allt i den takt jag önskar.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Hur är det med bränsleförbrukning för en sådant monster? Behöver man en dunderstor tank fylld med soppa? Isåfall bör även det innebära större vikt... Tämligen marginellt i sammahanget kanske...? En fundering bara...

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Niklas R skrev:
Hur är det med bränsleförbrukning för en sådant monster? Behöver man en dunderstor tank fylld med soppa? Isåfall bör även det innebära större vikt... Tämligen marginellt i sammahanget kanske...? En fundering bara...


om du tittar på mitt förra inlägg....visserligen bara 526cubik, men ändå.
Det ska inte gå åt mer bensin än vad som behövs för att överkomma bilens motstånd att rulla i den fart man åker plus det ökade friktionsmotståndet som betingas av den större motorn.
Men självklart finns det fler omständigheter som påverkar. Förgasare är en. Men onödig förbrukning ställer bara till trassel på en sport-banbil, jag garanterar....I en fyrahundrametersbil kan det vara användbart. Men även där åker många omkring å smäller med misständningar.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



SoulCollector skrev:

Ska bli ett rent nöje å får testa den runt ringen om man orkar köra hela vägen ner dit d.v.s (man blir dum i huvvet efter 2-3timmar) Resan hem från Tyskland när jag köpte bilen var en blandad upplevelse.


Resan ner kan vi alltid lösa, sätt du dig i passagerarsätet så kör Maz från Göteborg till Halmstad, där tar Mr. Hylander över, jag kan ta stinten från Helsingborg ner till Trelleborg, från färjan till Ringen så får du klara dig själv

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Hey! Vem kör min bil då?



Guud vad jag gillar att läsa om galna projekt! Rätt intressant att det faktiskt inte är en enda som sagt nåt negativt.

Själv startade jag min 1779 CC motor (låter stort va?) häromdagen för första gången på sex månader...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
[

Resan ner kan vi alltid lösa, sätt du dig i passagerarsätet så kör Maz från Göteborg till Halmstad, där tar Mr. Hylander över, jag kan ta stinten från Helsingborg ner till Trelleborg, från färjan till Ringen så får du klara dig själv


Halmstad - Helsingborg på 18 minuter och med lätt orolig bakvagn över guppet vid namn Hallandsås

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
818 cui Ford V8 i en pantera ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6306 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande