Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Toe och camber? Uppdaterad med lite inställningsbilder :-) | 12 besök senaste veckan (32788 totalt) |
Bilen det gäller är en Golf GTi 16V.
Har nu väldigt dålig instyrning och det går tungt/trögt. Camber ligger väl på ca: 1,5 - 2 grader. Vad är lämplig toe justering?? Skulle vilja ha bättre instyrning. Men skall även klara långturer utan att äta däck. Någon med tips? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jag brukar ställa bilen på något under yttre kulbularna så åkhöjden blir ca som den är med hjulen på.
Sen fäster jag 2st 2m RAKA plankor/linjaler/profeler, i mitt fal är det är det 2st aluminium profiler Ca 15x80mm(ihåliga), i bromsskivorna med 2st tvingar(2st på varje sida). Sen mäter på toe på ca 1m. Jag har alltid åkt lite toein, ett par mm på 1m mätlängd. Risken med toeout är att bilen leker kåt snok över vägen och jag har inte än känt något behov av toeout. Spåntant 2-4mm toeout skulle nog funka(1m mätlängd). Bara att testa. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
||||||||
På ShoppingClion åker vi 2°neg camber statiskt och "en fnutt" toeout, typ en eller ett par mm totalt på fälgkanten. En gata/bana-kompromiss som funkar bra. R-däcken slits skapligt jämnt om man håller sig från att överköra och vardagsdäcken absolut jämnt. |
||||||||
hur mäter man detta? ska man mäta utsidan i framkant på fälgen och bakkant på fälgen och jämföra?
|
||||||||
Går att lägga t.ex plankor utanpå hjulet som sticker ut framtill.
Annars går det säkert finfint med aluvattenpass eller liknande med? Sedan mäter du avståndet mellan dessa på ett valt avstånd. Först framför däcken och sedan längre ut. Detta för att veta hur det står till i starten av mätningen. Sedan justerar du in eller ut toe efter hur du vill ha det. Har fått flera tips på hur man kan göra och detta är bara ett. Jag kommer prova lite själv och exprimetera. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
jag är nog trög... fattar ändå inte Kan inte nån rita en avancerad paint instruktion för att mäta toen...? |
||||||||
Finns många sätt att mäta toe. Med lite fantasi löser man det lätt.
Ett enkelt sätt: Jag har sågat till två ca 2m långa "masonite"-remsor som är absolut raka. I ena änden har jag sågat i dem lite, några jack, så att det finns frigång för skärmkanter mm, så att de tangerar på två punkter på hjulet (fälgkanterna) när de ligger platt utan att ta i nå't annat. Dessa lägger jag på ett par lämpligt lagom höga föremål (oljedunkar, ölbackar el likn.) så att de väl har kontakt med fälgen. (Ingen nackdel om man är två pers som kan hjälpas åt att hålla koll på att de ligger tajt mot fälgen..) Sedan är det bara att ta en tumstock och mäta framför bilen på plankorna. Man kan mäta på en "fälgstorleks avstånd" ca 400mm eller på en meter som Johan ovan. Det är ju bara att räkna förhållandet, grader eller mm på ett givet avstånd. Plättlätt. (Framvagnsinställning på en vanlig std bil som kränger, kasar och far är inte så noga när man åker bana. Blir det rätt på någon grad eller mm hit eller dit så duger det. Man märker ingen skillnad... Sen får lasermätarmaffian säga vad de vill...) |
||||||||
En fwd bl vill gärna vrida in hjulen i framkant när det driver.
Kan generellt vara idé med 1-2 mm mera toue out statiskt än vad man man vill ha i praktiken. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Eftersom jag svamlar lite i inlägg ovan kan jag passa på att illustrera lite hur jag brukar göra när jag fixar till hjulinställningarna.
Smurfen betedde sig lite mystiskt efter vintervilan, inte konsekvent alls. Man kunde notera att ratten inte längre "satt riktigt rakt" och att bilen drog en aning snett och hade olika beteende i vänster resp högerböjar. Dax för en gör det själv hjulinställning. Först plockar jag fram långpasset och mäter upp en ruta som är i våg. Mina grannar undrar nog vad jag håller på med. Kollar att lufttrycket i hjulen är lika på vänster och höger sida. Mäter upp camber med den ovärderliga vinkelgrunkan kompletterad med en förlängning till 17" fälgarna och ett par fasttejpade skruvar för att kunna mäta på fälgkanten. Vi noterar raskt att nå't är fishy. 0-camber på ena sidan och -3° på den andra. Lite justering. Åsså kontroll av toe. Jag använder att par masoniteremsor som är sågade helt parallella och med uttag för fälgcentrum och skärmkanter etc. Dessa läggs noga an mot (helst fälgen men i detta fall) däcken. Placeras på ett gäng Biltemadunkar åsså mäter man med tumstock på två ställen för att få en uppfattning om toe-inställning. Dehär fixet gav oss -3° camber på bägge sidor och 0 toe. Smurfen är fit for fight igen. Nu är det dax för nya däck. |
||||||||
Underbart! Massa frågor poppar ju upp direkt; Du skriver att du kontrollerar att plattan är i våg och jag antar att det är därför du inte bryr dig om att mäta vinkel mellan hjul och underlag? När ni mäter toe - måste man inte mäta någonstans bakom hjulet också för att få ett förhållande? Eller mäter ni två punkter framför hjulen och jämför dessa? Vad är vattenpasset till för? Att kolla att bilen står rakt? Hur mäter ni caster? |
||||||||
Jupp.
Mäter två punkter framför hjulen.
Det bara råkar ligga där. Fast iofs kollade jag att bilen står rakt i förhållande till marken ( i våg). Mäter på övre fjäderbensinfästningen.
Jag gjorde inte det på Smurfen. På Mackpärsson kan man ju ibland mäta direkt på fjäderbenet om det är "symmetriskt lagrat" fjäderbenets rör parallellt med "castervridaxeln". Annars får man ju vrida hjulet och jämföra lutningen på hjulet vid ett givet antal vridna grader och räkna. Lite krångligare. om man ska joxa med toe även bak är det ju bra att mäta upp en parallell linje längs bilen så att man får referens till "rakt fram". Fram är det ju bara att kompensera med att vrida på ratten om toe skulle vara lite fel, men bak måste ju toe vara symmetriskt fördelat höger/vänster annars går bilen ju snett på vägen... |
||||||||
För någon månadsedan skulle jag göra en "grundinställning" på toe fram, eftersom jag hade bytt styrväxel och länkarmar. Jag tog ett långt vattenpass och bara lade det mot däcket precis som ni gjort ovan. På min E30 så sticker dock hjulet utanför skärmkanter och front i fälgcentrumhöjd. Så jag bara justerade in toe genom att "sikta" längs det långa vattenpasset och försöka få det att träffa utsidan av bakhjulet. Så gjorde jag på båda sidor medan jag samtidigt fick springa till ratten och justera den rakt lite då och då.
Jag provkörde sedan bilen och blev mycket förvånad över att den faktiskt gick HELT rakt med ratten helt i "nolläge"!! Är det så här lätt att ställa in toe 0 grader, så lär jag inte lämna in bilen för något sådant i framtiden Eller hade jag bara tur? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Jag brukar använda laservattenpass (sånt som finns att köpa på alla bygghandlar för en billig peng) köra in bilen i garaget stänga garagedörren och sätta passet horisontellet på hjulet och först lysa på garagedörren och sätta en tejpbit där, sen lysa åt andra hållet och sätta en tejpbit där, sen samma sak på andra sidan. Då måter man hur stor skillnad det är mellan tejpbitarna framför och bakom bilen och räknar lite förhållande så får man toe värdet på hjulet.
Blev så flummigt så ja försöker med en bild: Toe = däck diameter * (C - B) / A Det blåa sträcket är laserpasset Ett tips är att ha avståndet A 10 ggr däcksdiametern så är det enkelt att räkna i huvudet. _________________ mvh Kristian |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Toe och camber? Uppdaterad med lite inställningsbilder :-) | 12 besök senaste veckan (32788 totalt) |