Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DriftBox vs PerformanceBox
1, 2   >>
3969 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Vad är skillnaden mellan en DriftBox och en PerformaceBox?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Driftboxen registrerar slipvinkel/driftvinkel

Performanceboxen har ej denna funktion, men istället en funktion för att räkna ut hästkraftantalet i din motor genom att du gör en fullgasacceleration.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tack för svaren.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Hmm.

Den "Drift/Slip Angle" som driftboxen har, är inte den bara för att mäta hur mycket "bredsladd" man har då?

Jag kollade lite på hemsidan och det verkar som båda verkar ge snarlika g-g diagram, plottningar runt banan, etc.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

William Ekström skrev:
Den "Drift/Slip Angle" som driftboxen har, är inte den bara för att mäta hur mycket "bredsladd" man har då?
Med lite träning verkar det kunna gå att analysera graden av Ö/U-styrning också, förmodligen inte helt fel när det pillas på setup och graden av attack i olika partier. Men om det är värt prisskillnaden får du avgöra själv.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vad kostar respektive burk?

Själv är jag helt klart övertygad att en DL1 är vad man bör välja av budgetallternativen som amatörracingförare.
Iofs lite engelsk kvalite men känns klart racemässig än övriga.

Nu har jag inte satt mig in på djupet i Driftboxar osv men de känns mer riktade till hobbybruk.
Dock inte sagt att man inte därför kan få ut en massa trevlig och användbar data. thumbs up

När det gäller datalogging brukar inte bristen på kanaler och överflöd av tid att analysera den samma vara ett stort problem.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
Vad kostar respektive burk?

Själv är jag helt klart övertygad att en DL1 är vad man bör välja av budgetallternativen som amatörracingförare.
Iofs lite engelsk kvalite men känns klart racemässig än övriga.
http://www.mindation.com/de/export/sites/mindation/driftbox/index.html . . . .
http://www.mindation.com/de/export/sites/mindation/PerformanceBox/inde . . . .
Det skiljer mao 2000:- (eller +44% för driftanalysen).

DL1 har massor av mer kanaler för input men ingen display för direkt feedback (displayerna kostar lite extra). Men visst är en DL1+Dash2 en mer komplett uppsättning (för ca 3-4 ggr pengarna jämfört med Performancebox). Analysproggen verkar vara jämnbördiga men det till "boxarna" verkar vara mera polerat.

När det gäller analys av data så har väl alla minst en ingenjör i depån som snabbt kommer med förslag till förbättringar (mest på den lösa muttern bakom ratten förståss)?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag hade bestämt mig sedan DL1:an kom att "en sån ska jag ha". Men det blev till slut en driftbox ändå, därför...

1. Jag har den för hobbybruk och ville se tiderna när jag kör.
2. Jag har 2 bilar jag vill flytta den mellan.
3. Det verkar va många gatbilar som har driftbox och därför kan man jämföra grafer mellan varandra vilket är rätt intressant.

Till en racebil hade jag valt DL1 eller nåt ännu bättre.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Jag hade bestämt mig sedan DL1:an kom att "en sån ska jag ha". Men det blev till slut en driftbox ändå, därför...

1. Jag har den för hobbybruk och ville se tiderna när jag kör.
2. Jag har 2 bilar jag vill flytta den mellan.
3. Det verkar va många gatbilar som har driftbox och därför kan man jämföra grafer mellan varandra vilket är rätt intressant.

Till en racebil hade jag valt DL1 eller nåt ännu bättre.

Typ så. thumbs up

Själv blev jag dock än mer övertygad om DL1:an då jag anser den ger mer än vad prisskillnaden är till en Driftbox. Men som sagt, allt handlar om vart man ska använda den.

Just enkeltheten att flytta mellan bil till bil är en av de saker som jag anser vara största plusset för DL1 så där ser jag ingen nackdel mot de andra. Dock kräver DL1 att man mekar ihop ngn form av fäste...eller kör kardborre som jag sett ngn göra.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag kör kardborre på min DL1 och jag får dra utav h-e när den skall loss. 3M Dual-Lock är sjukt bra. thumbs up

Kan man få in data överhuvudtaget i Driftbox? Allt jag har läst om den indikerar att allt interpoleras/beräknas från G/Yaw mätare.

BMW 330i -05
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Re:

meldert skrev:

Performanceboxen har ej denna funktion, men istället en funktion för att räkna ut hästkraftantalet i din motor genom att du gör en fullgasacceleration.

Driftboxen har också hk uträknare baserat på vikt och acc.

Det är brutalt kul med driftbox, man kan se sina spårval på banan, sektorer, fart, gkrafter, osv osv. Kan varmt rekommendera.
Lätt att kasta in den i andra bilar också för jämförelse senare i datorn.

Tystberga
Här sen Feb 2004

Det finns ju också VBox Mini att välja på. Den är som en driftbox med kanaler för att koppla in t.ex gasläge, rpm, avgastemp osv vad man nu kommer på:

http://vboxusa.com/performancedrift/vboxmini.php

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

HTR skrev:
meldert skrev:

Driftboxen har också hk uträknare baserat på vikt och acc.

Det är brutalt kul med driftbox, man kan se sina spårval på banan, sektorer, fart, gkrafter, osv osv. Kan varmt rekommendera.
Lätt att kasta in den i andra bilar också för jämförelse senare i datorn.

Var finns effektmätningen, kan inte hitta info om den varesig i boxen eller manualen
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

BMWTobbe skrev:
Var finns effektmätningen, kan inte hitta info om den varesig i boxen eller manualen

Jag hittade den i en Driftbox som jag fick låna ett par dagar iaf... så den finns där. Undrar om det inte hette performance i menyn... man fick ställa in bilens vikt för att få det att funka.

Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004

Någon som vet hur kompatibla Driftbox och Performancebox är?
T.ex.
A) går det att jämföra data från en Driftbox och Performancebox i den medföljande mjukvaran?
B) går det att ladda ner banlayout som loggats av en Driftbox till en Performancebox?

Västerås
Här sen Maj 2004

T.ex.
A) går det att jämföra data från en Driftbox och Performancebox i den medföljande mjukvaran?
B) går det att ladda ner banlayout som loggats av en Driftbox till en Performancebox?

Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Andreas K skrev:
T.ex.

Hej,

A) Visst, inga problem. Det viktiga är att du använder samma start/mål-punkt.
B) Självklart. Man laddar dock in profilen i datorn. Den loggade datan är helt transparent oavsett Box thumbs up

/JB

Här sen Aug 2003

Nu har jag tittat i min driftbox, och jag kan inte hitta någon effektmätningsmeny, finns det olika versioner av driftboxen där en del har olika innehåll? Min driftbox är köpt i sverige under andra halvan av -06.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

BMWTobbe skrev:
Nu har jag tittat i min driftbox, och jag kan inte hitta någon effektmätningsmeny, finns det olika versioner av driftboxen där en del har olika innehåll? Min driftbox är köpt i sverige under andra halvan av -06.

Torbjörn, maila mig serienummer så skall jag kolla!
johan.bergin@gmail.com

Oxie
Här sen Apr 2004

Re:

BMWTobbe skrev:

Har du uppgraderat programvaran i boxen någon gång? Tror det här med effektmätning kom någon gång vid årsskiftet. Testa med att uppgradera boxen till senaste "firmware":

http://www.driftbox.com/dlfirmware.html

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande