Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gemensamt garage
1928 besök totalt
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Gemensamt garage

Jag håller på att kika på en fastighet med en rå industri hall på ca 1400 kvm, tanken har slått mig att bygga om den till en uppställningsplats, mindre garage delar, samt gemensam verkstad och tvätt hall. Dessutom finns det bra möjligheter till omklädningsrum med dusch mm. Allt för lika sinniga banåka nördar

Vad ska en sådan anläggning innehålla för att det ska vara intressant att hyra in sig, samt vad får det kosta. Är det vikigt att ha tex 100 kvm för sig själv eller räcker det med en mindre föråd där man kan låsa in hjul mm och sen ha bilen i en gemensam hall?

Kör BMW
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Gemensamt garage

Daniel Gudmundsson skrev:
Jag håller på att kika på en fastighet med en rå industri hall på ca 1400 kvm, tanken har slått mig att bygga om den till en uppställningsplats, mindre garage delar, samt gemensam verkstad och tvätt hall. Dessutom finns det bra möjligheter till omklädningsrum med dusch mm. Allt för lika sinniga banåka nördar

Vad ska en sådan anläggning innehålla för att det ska vara intressant att hyra in sig, samt vad får det kosta. Är det vikigt att ha tex 100 kvm för sig själv eller räcker det med en mindre föråd där man kan låsa in hjul mm och sen ha bilen i en gemensam hall?

Fler än 4-6 personer i ett större 'garagebås' kommer fungera dåligt. Verktyg tappas bort, eventuell gas i svetsen tar slut etc utan att någon använt den.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Se till att ha ett rum för smutsiga jobb, ställ in ett blästerskåp med. Lyft är ett måste.

BMW 330i -05
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Rolle Scirocco skrev:

Fler än 4-6 personer i ett större 'garagebås' kommer fungera dåligt. Verktyg tappas bort, eventuell gas i svetsen tar slut etc utan att någon använt den.

I princip har du rätt.. jag har alla verktyg inlåsa, och sen jag byggde en låsbar svetsvagn på hjul räcker gasen mycket längre.
Men det är viktigt att det finns en hustomte som ansvarar för regler och annat, och att dom regler man sätter upp följs. Jag har varit i tre olika garagekonstellationer med allt från 10 till 20 pers här i stockholm och det enda som glidit iväg har varit skyddsgas till svetsen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Arne Lindgren skrev:
Rolle Scirocco skrev:

I princip har du rätt.. jag har alla verktyg inlåsa, och sen jag byggde en låsbar svetsvagn på hjul räcker gasen mycket längre.
Men det är viktigt att det finns en hustomte som ansvarar för regler och annat, och att dom regler man sätter upp följs. Jag har varit i tre olika garagekonstellationer med allt från 10 till 20 pers här i stockholm och det enda som glidit iväg har varit skyddsgas till svetsen.

Menar inte att verktygen stjäls, men att de ligger i någons motorutrymme eller under en annans bil eller en tredjes mekbänk istället för i MIN verktygslåda.

Det innebär att när jag behöver MITT verktyg får jag leta bland en 5-10 andra bilar, tar inte så lång tid men alltid någon tid. Och när jag behöver nästa verktyg får jag leta ännu en gång...

Är flera år sedan jag låste in mina verktyg.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Rolle Scirocco skrev:

Menar inte att verktygen stjäls, men att de ligger i någons motorutrymme eller under en annans bil eller en tredjes mekbänk istället för i MIN verktygslåda.
-----

och eftersom vi körde rejs så skulle vi lasta allt "här och nu" så vi kunde aldrig fråga vem som lånat.
Men om du har dina verktyg inlåsta?.. Lägger du dom själv under andras bilar eller i deras motorutrymme?

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Ett annat alternativ är att man utrustar en komplett verkstad med flera arbetsplatser. Idag har vi tilgång till en sådan verkstad i Ängelholm med ca 250 "medlemmar" och det försvinner inte så mycket verktyg som man kan tro!

Min tanke är att man hyr en permanent förvaringsplats i en större lokal och får tillgång till den gemensamma verkstan. Man får ändå hoppas att bilarna går att använda åtminstone någon gång om året .

Kör BMW
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Arne Lindgren skrev:
Rolle Scirocco skrev:

-----

och eftersom vi körde rejs så skulle vi lasta allt "här och nu" så vi kunde aldrig fråga vem som lånat.
Men om du har dina verktyg inlåsta?.. Lägger du dom själv under andras bilar eller i deras motorutrymme?

Var när jag inte hade verktygen inlåsta de låg spridda över hela garaget, efter jag låser in mina grejor ligger de i mina skåp när jag försvinner för dagen.

Gemensamt garage
1928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande