Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gula Koni
1233 besök totalt
Berg

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Gula Koni

Hej!

Någon som har erfarenhet av hur Gula Koni brukar bete sig när man har dom lösa (ej monterade)? Mina expanderar olika fort från max komprimerat läge, trots samma inställning på båda.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Frågan är om de är "kalibrerade" eller om inställningen bara är ungefärlig, det finns ju ingen skala liksom.

Jag hade nog inte brytt mig om hur ratten står utan ställt in dem så att de går ut på samma tid.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är gastrycket kalibrerat då...?
Vilken del av dämparkurvan tittar du på med den långsamma rörelsen (det är ju långt från 1+Hz)...?

För egen del spelar det flaska vad det interna gastrycket hittar på, det är ju med fjäderkrafterna/hastigheterna som dämpningen är intressant. Möjligen är det enklare att montera om dämparen expanderar lite sakta

Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Är gastrycket kalibrerat då...?
Vilken del av dämparkurvan tittar du på med den långsamma rörelsen (det är ju långt från 1+Hz)...?

För egen del spelar det flaska vad det interna gastrycket hittar på, det är ju med fjäderkrafterna/hastigheterna som dämpningen är intressant. Möjligen är det enklare att montera om dämparen expanderar lite sakta

Man kan ju kolla gastrycket genom att kila fast dämparna på en våg.
Justeringen på gula koni är ju främst på lågfarts returdämpning vilket borde vara det som syns när de expanderar av gastryckets kraft. Om gastrycket är det samma skulle jag därför skruva dem så de expanderade lika fort.

Fixhult
Här sen Apr 2004

0,2Hz (5 sek expansion) är väl lite väl lågfart men det kanske är helt proportionerligt?
Men jag har varit bortskämd med åtkomlig toppjustering både fram och bak, har man krånglig justering som görs med dämparen ur så kan det ju vara krångligare (omöjligt) att justera efter känsla i depån så då får man använda andra sätt att synka dämparna.

Berg

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Har fått svar från firman jag handlade av att de kan bete sig olika vad gäller expandering då de är nya och att det är inställningen man ska gå på.
Citera
Allmänt banåkaforum
Gula Koni
1233 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande