Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är exakt definition på "inhängnat tävlingsområde"
5 besök senaste veckan (2993 totalt)
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Vad är exakt definition på "inhängnat tävlingsområde&

Vi i Audi ClubSport som arrangerar gatbilsträffar på bana brottas ofta med Lagen om Motorsportsförsäkring.

I den står det att så fort man är på inhägnat tävlingsområde så måste man ha en arrangörsförsäkring då trafikförsäkringslagen inte längre gäller. I lagen står det klart och tydligt att det spelar ingen roll vad man gör på ett tävlingsområde utan så fort man framför motorfordon så måste man ha en arrangörsförsäkring. Tävling, övningskörning, uppvisning, SM-i fickaparkering eller whatever.

Men vad är den exakta definitionen på "inhägnat tävlingsområde"?

Kan någon ge mig en definition som är juridiskt vattentät?

Nu närmast skall klubben köra Superstage på Emmaboda. Vi kommer att ge pris i tre olika vikt/effekt klasser till de 3 snabbaste förarna. Är vi då på inhägnat tävlingsområde? om vi inte delar ut pris utan bara ger den enskilde föraren en tid - blir det skillnad då? Jag har ställt frågan till Bilsport som vi hyr banan av men de har inte en aning. Emmaboda är tydligen SBF godkänt inom vissa grenar (gissningsvis dragracing)

MYCKET MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!

När vi kör på motorbanor (nästan alltid tillsammans med BMW Sport Club ) kräver vi SBF licens av våra medlemmar och vi fäljer RA7.1 för att klara alla myndighetskrav.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Ska finnas en banlicens för Emmaboda så man kör efter RA7.1 som vanligt. I banlicensen står att man ska ha flaggvakt på mitten och vid vändningen. Resultatlista får inte uppföras (precis som vanligt) och förare utan licens får köra enligt Prova på som vanligt också. Dessa får inte tas tid på alls.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:
Ska finnas en banlicens för Emmaboda så man kör efter RA7.1 som vanligt. I banlicensen står att man ska ha flaggvakt på mitten och vid vändningen. Resultatlista får inte uppföras (precis som vanligt) och förare utan licens får köra enligt Prova på som vanligt också. Dessa får inte tas tid på alls.


Men hur blir det om jag får tillstånd från polisen om Tävling eller träning inför Tävling och tecknar en arrangörsförsäkring genom exempelvis Svenska Motorsport Alliansen. Givetvis måste jag uppfylla Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport på bana men de är ju väldigt lika kraven som SBF har.

Kan jag inte då göra en tävling med officiella resultat?

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11960



Re:

RATTRacing skrev:

Men hur blir det om jag får tillstånd från polisen om Tävling eller träning inför Tävling och tecknar en arrangörsförsäkring genom exempelvis Svenska Motorsport Alliansen. Givetvis måste jag uppfylla Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport på bana men de är ju väldigt lika kraven som SBF har.

Kan jag inte då göra en tävling med officiella resultat?


Det kan du säkert göra men det stora problemet är nog att de flesta som kommer köra ej får deltaga i en tävling för sitt försäkringsbolag...så deltagarna kan nog få problem med försäkringen som gäller sina bilar (om de nu har någon försäkring som täcker bankörning överhuvudtaget dvs)
Det kanske kan leda till att vissa inte vill vara med?

Lycka till

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

RATTRacing skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Ska finnas en banlicens för Emmaboda så man kör efter RA7.1 som vanligt. I banlicensen står att man ska ha flaggvakt på mitten och vid vändningen. Resultatlista får inte uppföras (precis som vanligt) och förare utan licens får köra enligt Prova på som vanligt också. Dessa får inte tas tid på alls.


Men hur blir det om jag får tillstånd från polisen om Tävling eller träning inför Tävling och tecknar en arrangörsförsäkring genom exempelvis Svenska Motorsport Alliansen. Givetvis måste jag uppfylla Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport på bana men de är ju väldigt lika kraven som SBF har.

Kan jag inte då göra en tävling med officiella resultat?


Det är precis vad du kan göra ........ med SMAs hjälp.



sen frågan om enskilda bilars försäkringar är en helt annan sak som inte har med själva tillståndet för evenemanget att göra när det gäller myndighetskrav. utan den enskildes sak med sitt eget försäkringsbolag på bilen......

däremot så kommer det komma senare i höst försäkringar på bilarna från SMA, för dom som vill ha sina bilar försäkrade även under sådana här tävlingar och träningar utan bekymmer om det är tillåtet eller inte.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11960



Re:

Fredrik - SLC skrev:


däremot så kommer det komma senare i höst försäkringar på bilarna från SMA, för dom som vill ha sina bilar försäkrade även under sådana här tävlingar och träningar utan bekymmer om det är tillåtet eller inte.


Det här med SMA börjar snart låta lite för bra för att vara sant Bilförsäkringarna kanske blir svindyra...eller nåt..

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6209



Det luktar premier som väl överstiger "skitsnabb sporthoj, nytt körkort och stockholm" på en tilläggsförsäkring för bilar på bana. Skaderisken borde väl anses vara ganska hög och en hel del av bilarna rejält dyra, eller har Fredrik förhandlat/trollat fram nåt fantastiskt?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Vad är exakt definition på "inhängnat tävlingsområ

RATTRacing skrev:
Kan någon ge mig en definition som är juridiskt vattentät?


Nope Johan, det kan ingen.
Efter ett eller ett par avgöranden i HD skulle man ha en ganska tydlig definition, men fortfarande inget vattentätt. Helt klart är i alla fall att tex. Mantorp/Gelleråsen/Kinnekulle är ett inhängnat tävlingsområde.

Skjutet från höften är inte Emmaboda det, men jag har aldrig varit där så det kan jag inte säga. Kolla med Måns hur BMWSC kommer göra när klubben skall dit.

www.bmwsc.com ligger den utredning vi gjorde i ämnet, med källhänvisningar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

2fast4u skrev:
Det luktar premier som väl överstiger "skitsnabb sporthoj, nytt körkort och stockholm" på en tilläggsförsäkring för bilar på bana. Skaderisken borde väl anses vara ganska hög och en hel del av bilarna rejält dyra, eller har Fredrik förhandlat/trollat fram nåt fantastiskt?


Njae, det handlar mera om riskbedömning..... Och tex konbane-körningar är lågrisk för att vara tävlingsmoment........ så det handlar mest om att hitta rätt nivåer...... för att kunna sälja såna försäkringar.

klart det blir dyrare än vanlig bilförsäkring men å andra sidan utan tveksamheter osv......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Tack alla för Era mycket bra inlägg. På många forum spårar det lätt ur men på Rejsa är kvalitén hög!

Jag vet att BMW SC kommer att köra på Emmaboda efter RA7.1 för att uppfylla alla myndighetskrav. Tack Måns för all info! thumbs up

Vi har pratat med Bislport, SBF och Polisen.


Vi har precis beslutat oss för följande.
Vi kommer att köra med SMA försäkring och vi kommer att skaffa polistillstånd för tävling med motorfordon. Vi kommer att följa Rikspolistyrelsen föreskrifter för tävling med motorfordon.
Bakgrunden är att vi har vänt oss till hela Audi Club Schwedens medlemmar där de flesta saknar licens och så vill vi framförallt göra en tävling av det. Det blir mer givande och roligare att få utse en vinnare och översträcka en pokal på prispallen. Att köra efter RA7.1 som är ett träningsreglemente omöjliggör tävlingsmomentet och det är lite tveksamt om man ens får ta tid på PR-Licens förarna.

Fredrik! Du får en ansökan av mig inom kort.

När det gäller körning på "riktig" motorbana med gatbilar där flera bilar befinner sig på banan samtidigt så är nog alternativet med licens att föredra då man får ett kvitto på att alla förare har samma grundläggande kunskaper. Det känns ur säkerhetssynpunkt dessutom inte aktuellt att tävla på bana med annat än bilar med SBF vagnbok.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

RATTRacing skrev:

När det gäller körning på "riktig" motorbana med gatbilar där flera bilar befinner sig på banan samtidigt så är nog alternativet med licens att föredra då man får ett kvitto på att alla förare har samma grundläggande kunskaper. Det känns ur säkerhetssynpunkt dessutom inte aktuellt att tävla på bana med annat än bilar med SBF vagnbok.


Tanken med licensen att folk ska ha kunskap om körning på bana är bra ide, men det är ju likadant som med körkort. Det finns folk som har körkort men inte kan köra men tycker de kan.

Det enda licensen är i ett sådant fall är en säkerhet så arrangören kan säga att alla hade rätta kunskaper. Men går det fel är det skönt med hängsle och livrem.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Rolle Scirocco skrev:
RATTRacing skrev:

När det gäller körning på "riktig" motorbana med gatbilar där flera bilar befinner sig på banan samtidigt så är nog alternativet med licens att föredra då man får ett kvitto på att alla förare har samma grundläggande kunskaper. Det känns ur säkerhetssynpunkt dessutom inte aktuellt att tävla på bana med annat än bilar med SBF vagnbok.


Tanken med licensen att folk ska ha kunskap om körning på bana är bra ide, men det är ju likadant som med körkort. Det finns folk som har körkort men inte kan köra men tycker de kan.

Det enda licensen är i ett sådant fall är en säkerhet så arrangören kan säga att alla hade rätta kunskaper. Men går det fel är det skönt med hängsle och livrem.


SMA kommer ha samma kunskapskrav som SBF...... fast utan kostnaden och tiden som det tar att ta SBF-licens....
dvs det kommer bli en webutbildning som var och en får göra själv....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



SMA thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är exakt definition på "inhängnat tävlingsområde"
5 besök senaste veckan (2993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande