Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Driftsäker ban/"nöd"-bruksbil?
2638 besök totalt
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 185


Trådstartare
Köpråd: Driftsäker ban/"nöd"-bruksbil?

Lutar lite åt Impreza eller EVo 6/7.

Har tänkt mig något plåtrent med bur, skalstolar & BPU.
Väghållning och bromsar allt eftersom ekonomin tillåter.

Runt 230k


Är inte så knuslig vad det gäller komfort, är mest ute efter driftsäkerheten då jag vill köra mer än skruva. Samt att bilen ska tåla att gå hårt...

Har tänkt banträffar, slalom och isåka.


Måste vara 4wd.



Något extra man bör spana efter? Har läst att Impreza GT har klena lådor och man bör ha en STi?
Hur långt klarar man sig med original hjulupphängning i en rensad bil? Hur klarar de sig med oljetillförseln om man kör med R-däck?


Tips på länkar och webbshoppar tas tacksamt emot.


Mvh

/Jocke

_________________
#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Bylund
Varberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 68



Jag har en ruskigt fin rod EVo 6 TME med alla dekaler till salu, men lite dyrare æn 230k, men bara marginellt =) PM:a for exakt pris.

Steg 1 trim, vilket innebær fristående sprut från motec med launch och respons, 360hk, dubbelskivig sinterlamellkoppling, ohlins road & track chassi från EVo 8, svarta OZ superleggera 19" gatfælgar och original enkei svartlackade 17" fælgar. Black diamond slitsade skivor och Red-dot belægg, bytta for 150 mil sedan. nyservad med stift, filter, Motul 300V olja i motor och låda.

Extremt underhållande bil, kænner dock att den inte læmpar sig for att sitta och kora fram och tillbaka till jobbet, den fortjænar så mycket bættre!!

MVH Tobias

_________________
Tobias Bylund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Porsche 964 Carrera 4?

_________________
Anders Hansson
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Re:

sweanders skrev:
Porsche 964 Carrera 4?


Intressant.. Jag läste "hållbar" och "4wd"... å samma tanke dök upp i min skalle

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Adam928 skrev:
sweanders skrev:
Porsche 964 Carrera 4?


Intressant.. Jag läste "hållbar" och "4wd"... å samma tanke dök upp i min skalle
C4 är najsa som fan, men spränger inte en sån Jockes budgettak med överljudsfart? Tidigare ha jag alltid tyckt att Audis bilar varit lite för tungfotade för rejäl bankörning, men efter att ha fått åka med i en TT på Superstage i Emmaboda så har jag totalt ändrat åsikt. Den gjorde 1.19.6 som bästa tid trots vissa problem med att få upp tempen i slicksen. Fast det klart, den bilen var ganska mycket anpassad för banåka också...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

Stratos skrev:
Adam928 skrev:
sweanders skrev:
Porsche 964 Carrera 4?


Intressant.. Jag läste "hållbar" och "4wd"... å samma tanke dök upp i min skalle
C4 är najsa som fan, men spränger inte en sån Jockes budgettak med överljudsfart? Tidigare ha jag alltid tyckt att Audis bilar varit lite för tungfotade för rejäl bankörning, men efter att ha fått åka med i en TT på Superstage i Emmaboda så har jag totalt ändrat åsikt. Den gjorde 1.19.6 som bästa tid trots vissa problem med att få upp tempen i slicksen. Fast det klart, den bilen var ganska mycket anpassad för banåka också...


Nä, det blir en 40-50 tusen över för en vettig bil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 185


Trådstartare
Skulle inte ha något emot en Porsche, men jag hade nog tänkt mig något nyare för pengarna.

964:an är runt 15 år gammal.


Nej, jag lutar mer åt Evo eller STi.


Men kom gärna med fler tips!



/Jocke

_________________
#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Ska du ha impreza så ær det helrætt att kopa en STI om du ær ute efter att kora bana.
om du kan tænka dig att sitta på fel sida så får man rætt mycket bil av en japan-sti av forsta karossen( -00 och ældre).
Annars ær det nya karossen från -02 och nyare du ska se på, som ær nyare och mera driftsæker.
-02:orna har vad jag tycker lågt pris och man får mycket for pengarna om man står ut med fronten på bilen.
De ligger under 180.000kr på blocket.se .

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag tror du skulle bli skitnöjd med en högerstyrd Evo VII RS från england med lite extraprylar på.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11960



Re:

Jocke72 skrev:
Skulle inte ha något emot en Porsche, men jag hade nog tänkt mig något nyare för pengarna.

964:an är runt 15 år gammal.


Nej, jag lutar mer åt Evo eller STi.


Men kom gärna med fler tips!


/Jocke


Med dina premisser du anger finns det nog inga alternativ förutom Evo och STi, så det är väl bara att hitta ett fint objekt, vilken man väljer är nog bara en smaksak thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 185


Trådstartare
Tyvär kan jag inte köra högerstyrt, då jag kopplar med vänsterhanden och har då inget över att växla med...


Några kända problem med Evo 6/7? Subaru STI från 2003?


/Jocke

_________________
#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Jocke72 skrev:
Tyvär kan jag inte köra högerstyrt, då jag kopplar med vänsterhanden och har då inget över att växla med...

Några kända problem med Evo 6/7? Subaru STI från 2003?

/Jocke


orginalkopplingen är väl sådär på EVo 6:an, Med lite chiptrim och r-däck så ska man väl ta det lite lungt när det gäller rivstarter på asfalt... Åtminstone enligt en EVo 6 ägare jag känner.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Adam_K
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 29



Köpråd: Driftsäker ban/"nöd"-bruksbil?

Du vill ju ha bur i bilen.
Då blir det besvärligt med alla nyare imprezor, de är helbilsgodkända från -98. Likaså en del(alla?) importer.
En GT -97 eller äldre borde gå finfint, ger gott om ekonomsk marginal för bur o annat moddande inom budget.
Annars finns väl en del evosar utan helbilsgodkännande även senare än -98.


/Adam

_________________
Adam Kaijser
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 185


Trådstartare
meldert - okej, bra att veta! Jag är inte mycket för kamikaze starter iaf, men bra info!

Adam_K - Aj, så långt hade jag inte tänkt.
Går det att ha löstagbar bur? Gör inte så mycket om det är lite mek, besiktningen är ju inte så ofta.

Nödlösning för andra sätt att fästa fyrpunktsbältena? Gärna en lösning så man kan återställa bilen till original.


/Jocke

_________________
#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Re: Köpråd: Driftsäker ban/"nöd"-bruksbil?

Adam_K skrev:
Du vill ju ha bur i bilen.
Då blir det besvärligt med alla nyare imprezor, de är helbilsgodkända från -98. Likaså en del(alla?) importer.
En GT -97 eller äldre borde gå finfint, ger gott om ekonomsk marginal för bur o annat moddande inom budget.
Annars finns väl en del evosar utan helbilsgodkännande även senare än -98.


/Adam


Imprezan blev dock rätt mycket bättre vid uppdateringen 98, nytt styrsystem och lite annat om jag inte minns fel. Jag hade dock sökt/frågat på bbs.impreza.nu för att få reda på exakt vad som ändrats

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Driftsäker ban/"nöd"-bruksbil?
2638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande