Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1016 totalt) |
Skifte av fjäderbensfäste på m3?
Ni som har skiftat övre fjäderbensfäste fram på m3 e36 för att få mer negativ camber, var det mycket meck eller är det en ganska enkel operation? Behöver man tex komprimera fjädern eller tänka på att skaffa något speciellt verktyg eller så? /Johan ![]() _________________ Johan B |
||||
Skifte av fjäderbensfäste på m3?
Du menar väl stötdämparlagringen! Undrar om det inte borde gå utan att ta loss nertill? Då är det enklelt, bara att dra ihop fjädern till den inte spänner. Skruva sen loss stötdämparen upptill (lättast med skruvdragare) och sen lossa de tre skruvarna till lagringen. När du drar fast stötdämparskruven är det tänkt att man gör det med specialnyckel för att kunna momentdra. Själv använder jag mig av tändstiftsnyckel till motorsåg. Nyckeln måste vara ihålig för att kunna hålla emot själva stötdämparen. _________________ bmw bmwsson |
||||
Ja, jag menar nog stötdämparlagringen eller den platta som lagringen sitter i, har du någon aning om vad åtdragningsmomentet skall vara på själva muttern till stötdämparen? På en golf jag hade skulle det vara 140 Nm, kanske något liknade här?
/Johan ![]() _________________ Johan B |
||||
om du byter plats på dem får du -3 grader vilket är "ganska" mycket
![]() Fast jag kör med -3 ![]() (måtten blev iaf så på min -96'a) _________________ ![]() |
||||
Jo, det vore ju kul om det gick. Lite mer negativ camber skulle både jag och bilen må bra av. Men om det blir till att svetsa om stötdämpartornen och byta till M3:ans fjäderben så är det ju inte så intressant. Det råkar inte vara så att någon har en gammal lagring från M3 E36 liggandes? Då skulle man ju kunna testa. Slänger ut frågan på bmwpower också så får vi se vad det ger. _________________ Anders Dauner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1016 totalt) |