Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5670 besök totalt |
Dragbil för ca 15000-20000kr Funderingar!!
Tänkte kolla om någon vet en rimlig bil med hyfsad komfort (Familjebil), men ska även få dra 1500på B-kort. Bara funderingar, inget aktuellt köp, för tillfället. Kollade lite på blocket men hittade ett fåtal som fungerar Vissa Saab 9000 får dra 1530? 2,3cse? Volvo 855 får dra 1500 Vill inte ha någon automat. omega var lite svårare Vill ha en bil som man kan hitta delar till enkelt, samt någolunda bensin snål. Drömmen vore att ha en egen liten biltransport typ LT31 eller liknande. Men då blir det lite svårt som familjebil, ska iförsig vara andra bil men ändå. Skulle underlätta för alla banmöten. Trött på att Låna till mig allt helatiden. Danne _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||
De funkar utmärkt att ha en skåpbil som vardagsbil också.
![]() Lever man för ett intresse så funkar de. Ska de vara en andra bil så är de väl perfekt med STORT lastutrymme också... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Ford Scorpio med 2liters DOHC motorn. Svårigheten ligger väl att hitta ett exemplar som inte är helt nerkört. Kombin har lastbärande stötdämpare bak. Pajjar dom kostar det 4500 kr per sida..... det finns alternativa lösningar då. Går på litern med bilsläp om om man håller runt 100.
Men det är ju gamla bilar nu, kan bli svårt att hitta en fräsch. Dom har ofta AC ![]() Jag var väldigt nöjd med min -94 hgw. Saknar den varje gång det ska släpas. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
|
||||
Utan tvekan Audi 100 2,3 C4 från -91. Fantastisk bil!
Riktigt bekväm, otroligt nog bränslesnål, hög tillförlitlighet. |
||||
leta upp en mitsubishi galant v6 -93-96 tror fwd får dra lika mkt som min gamla 4x4 -93'a ja hade och det var 1580 på bkort!
priserna ligger runt 20-30 beroende på skick på en 4wd v6'a (dom har 2,5liters snurra som e besläktad med 3kgt och sigma, dvs inte samma v6a som alla andra..) kolla upp fwd v6 riskokaren, dom får man fina för 15.. Om dom oxå får dra så mkt e dom ju perfekta dragbilar.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Får de dra så mycket? Min C3 hade 1370 som gräns. I övrigt kan jag bara hålla med, skall jag ha en billig stor bil igen får det bli en sån. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Våra kombivagnar har hög tillåten vikt med BE-kort. Varianter med mindre motorer i samma serie bör få dra något mer än dessa med B-kort.
Audi 100 2,8 quattro Avant automat C4, -92 Max släpvagnsvikt: 1750 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1400 Ford Scorpio 2,9i kombi manuell, -94 Max släpvagnsvikt: 1950 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1480 _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Finns det inte dragviktstabeller på nån Husvagnssajt? Dessa frågor kommer ju upp ganska ofta.
Det man är ute efter är ju en bil med 1750kg i tjänstevikt coh totalvikt (dvs reggad utan passagerare och ingen lastyta), då får man ju dra 1750 på Bkort (om den konstruerats med så kraftigt drag). Det saknas nån bra funktion för användarredigerbara faktatabeller på rejsa... Skulle kunna användas till mycket (däck, dragbilar, eventanmälan...). |
||||
BMW 535 måste vara en kanonbil att dra med.
Jag har själv en 525:a -90 med gamla 12 ventilsmotorn. Den är bra att dra med med lite för klen. Lånade en 24 venitlad 525:a utrustad med nivåreglering att dra med vid sista haveriet och den funkade superbt, lite mer maskin så vore det ännu bättre! Att åka snålt när man åker med släp är inte lätt, har fått för mig att alla bilar drar massor när man hänger på ett släp. Som ett exempel så hade vi en 540 E39förut. Den drog ca 0,95 vid landsvägskörning utan släp. När vi kopplade på en hästtransport steg förbrukningen till 1,8liter per mil. _________________ Jonas Edling |
||||
Re: Drag bil för ca 15000-20000kr Funderingar!!
Min bror kör en Audi 80 quattro 2.6. -94 150 hk, får dra 1530, 4-hjulsdriften är kanon när man drar. Kört 2500 mil problemfritt. Jag har en LT31:a över annars ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
[OT]Men å andra sidan så är ju den bilen omtypad av någon tidigare ägare
![]() Jag saknar den!!! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Köp en biltransport typ lt31, Iveco etc. Dom går mycket bättre på väg med last än vad vanliga bilar gör. Det går ju att dra med en vanlig bil om du har en boggi trailer med långt axelavstånd men sånna finns det inte många av. Ta be kort och köp en cheva van eller Iveco skåp så har du en bra och billig dragbil.
Viktiga egenskaper hos en bra dragbil är hög egenvikt (+2ton) och hård fjädring och stor motor vilket ingen svensson volvo, audi bmw saab har. Jag drog för några veckor sedan ett biltransportsläp som vägde 2700kg efter en volvo v70 d5 och den drog på de 2 milen kuperad landsväg som jag körde 1.2l milen enligt färddatorn. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Re:
Tror de får dra 1500 original också. och den kommer fortsätta göra det också ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Re:
Hur funkar det? Är på väg att köpa en riktig Tysk blysläde som ändå "bara" får dra 1420 på B-kort. Drag skall eftermonteras. Kan man typa om den till 1500 kilo och hur gör man i så fall? _________________ -- |
||||
Re:
Den är inte för tung då? Man kan ju tillfälligt vikta upp den när du väger om bilen efter dragkroken är monterad. Alla vet ju att en dragkrok kan väga ca 80-90 kg ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Re:
Så praktiskt att jag har en massa blyvikter i förrådet. ![]() Men hur blir det nu.. med totalvikt och allt det där? Så här ser det ut nu: Tekniska data Effekt kW: 132 Antal passagerare: 4 Växellåda: AUTOMAT Max släpvagnsvikt: 1500 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1420 Max lastvikt: 330 Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2: Däckdimension fram: Däckdimension bak: 205/65R15 Kaross: Täckt, Taklucka (04) Skattevikt: 1750 Tjänstevikt: 1750 Totalvikt: 2080 Sänkt totaltvikt: 2080 Längd: 505 Bredd: 183 .. _________________ -- |
||||
Opel omega 2,0i Kombi -98
Max släpvagnsvikt: 1700 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1380 Skattevikt: 1560 Tjänstevikt: 1560 Totalvikt: 2120 Sänkt totaltvikt: 2120 Audi S4 2,2T -94 Max släpvagnsvikt: 2100 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1210 Skattevikt: 1890 Tjänstevikt: 1890 Totalvikt: 2290 Sänkt totaltvikt: 2290 _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5670 besök totalt |