Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6624 besök totalt |
Spenderade en underbar eftermiddag på Ringen och la 8 snustorra varv i perfekt temperatur. Håller med om att det var extremt mkt folk på parkeringen för att vara fredag, men eftersom 85% av besökarna idag var engelsmän så var det fritt på banan! Träffade Henri med sin läckra 350Z, Niklas Maravic, John Kjellsson och förstås Staffan och Martin.
På sista varvet för dagen låg jag framför en svart M3 E46 med SRR på regplåten. Jag tror att det är Daniel G som kör den? Jag hoppas du inte trodde att jag var en tokig tysk som medvetet blockade dig, det var mest menat som underhållning för er att avnjuta min Clio, haha! ![]() ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Japp då var första dagen avklarad på Grüne Hölle. Håller med ovanstående talare rörande fo
lk på banan. Det var riktigt lungt på banan tidvis. Dagens höjdpunkter: * Träffade ett glatt gäng från Skåne som jag käkade med. * Fick ett par varv där jag nästan var själv. Riktigt skönt. Kul. * Kom för första gången någonsin under 10 min BTG :-) * Fick mig ett passagerarvarv med Mr Eick och det var en upplevelse. Han kan köra han. Jäklar vad han piskar sin Clio! * Fick ett gäng riktigt trevliga kort. Gick från Brünnchen och mot trafiken och hamnade vid karulellen och Steilstrecke. Karusellen är riktigt frän så nära inpå. Sen har jag upptäckt att det ÄR väldigt brant när man går så här! Hoppas det blir lika trevligt resten av helgen. Ni som ännu inte varit här nere. Jag uppmanar er att åka hit. Det är riktigt häftigt. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Då var det slut för min del för denna gång. Tillbaka i Köln efter en underbar dag på ringen. Tyvärr var det jävligt mycket trafik men jag lyckades få några riktigt bra varv ändå. Nu börjar jag också få farten upp till acceptabla nivåer (på min skala) men jag tog endast tid på 1 varv för jag vill inte pusha mig själv för mycket men det landade på 9:10 inklusive gulflagg och trafik. Så jag antar att mina bästa varv var en bit under 9 gränsen.
Där var en Evo VI som körde jävligt hårt. Det var roligt när han låg i bakspegeln och man såg lågorna flamma bakom bilen och samma sak när han kom förbi. Det var iaf en värre olycka då banan varv avstängd och sedan flera mindre plåtskador och motorcyklister som hade kört omkull. _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
Då var man hemma efter två trevliga dagar på ringen.
Tyvärr gick turen för min del dit med hyrbil men jag fick ju stilla mitt begär med några varv i passagerarstolen. ![]() Tack John, David och Niklas för åkningen ![]() Hur funkade pilot däcken John? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
![]() Torr och fin bana och nästan olycksfritt. En mc kraschade tidigt i en ganska långsam kurva. Allt gav mersmak. _________________ Gunnar Sandin |
||||
Då är man hemma igen..
Vilken trevlig resa. Denna gång blev det 15 varv. Det började med endast ett varv på torsdagen då det regnade och banan var otroligt hal. Efter några otrevliga sladdar under det första varvet lyckades min fru övertala mig att köra resterande varven under fredag och lördag då väderleksprognosen såg mera positiv ut. På fredag var det nära på perfekt väder; Halvmulet. Jag körde 5 varv, varav 2 med min fru. Hon började dock bli så illamående och rädd så hon fick vänta på mig vid depån de sista 3 varven. Körandet började flyta på och jag började ha betydligt bättre fart i flera kurvor.. flera tvåans kurvor blev treor och treans fyror. Jag körde alla varv med ESP:n på och kommer att göra så också framöver tills jag har bra mycket bättre koll på bilen. Ändå tyckte jag att ESP:n stör körandet en aning men inte alls så farligt. Hellre det än en date med armco:n. Det börjar vara en jävla fart när kurvor tas med fyran och femman. På lördagen blev det 9 varv totalt men det var tyvärr ganska mycket trafik på banan. Vädret var igen halvmulet men med lite mera solsken. Jag tog BTG tid och hamnade på 9:10 men då med en gulflagg och en del trafik. Jag räknade att jag förlorade ca 20-30sek, så jag torde ligga på under 9min BTG tider, vilket jag är rätt nöjd med! Jag undviker för det mesta att ta tid för jag vill inte pusha mig själv för hårt. Jag blev också spöad av en Clio Sport som hade bur och 2st Megane Sport.. de hade riktigt bra fart. Sedan var det som vanligt en hel del olyckor.. säkert 15st som jag vet om.. säkert flera totalt sett. Jag såg iaf en GT3, Corvette, Boxter och några andra diverse bilar och motorcyklar i räcket. En olycka var allvarligare och banan stängdes för ca. 30min. Bilder: Något man inte vill se då man har bråttom till ringen Ultima GTR som stod hela dagen parkerad Noble M12 GTo-3R 996GT3RS, BMW M5 Touring, M6, Moddad 911 Vit M3 CSL Vit/Blå GT3RS AC Schnitzer Z4 Coupe Hamann Bmw 535d 997GT3RS Svart Gallardo Förbereder mig för att köra ut på banan På väg ut följd av en Lotus Exige Suddig bild av mig på banan På väg ut På väg ut 2 "Nismo" texten på fälgarna tål inte hettan: _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
Japp då var även jag hemma. Jag åkte därifrån på söndagen då det började bli lite väl mycket bilar. Redan kl 11 var det tjockt och det ökade hela tiden. Fredag och lördag var betydligt bättre. Vissa varv var man nästa själv. Det var underbart!
Tack Christian och John för åkturerna. Det var en upplevelse. F-n vad det gick undan. Jag tyckte att det gick undan när jag gjorde mitt snabbaste varv med SAABen (9.49 med ett gulflagg). Facit efter helgen var 25 härliga varv, härligt väder och härliga människor! Jag har lagt upp lite bilder i denna tråd... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Re:
Det var jag ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
Det var en perfekt helg, allt klaffade
![]() Det var första gången med driftboxen på ringen och det var riktigt lärorikt. Jag och John Kjellsson satt och jämnförde grafer på kvällarna för att dagen där på gå ut och testa nya spår. Det gick att höja tempot ganska ordentligt på vissa ställen ![]() ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
Re:
Det motsvara väl en 238 i mätarfart!? Inte illa! ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
227 i äkta fart i FR ![]() ![]() ![]() |
||||
Skönt att allt gått väl Daniel och John. (Jag vill också ha en driftbox)
Det är verkligen fascinerande vad utvecklingen går framåt för 1:a gångsbesökare på ringen. För bara några få år sedan var folk på rejsa nöjda med 11 min. vid första besöket. Henri, att ta sig ner till 9 min. på första besöket är imponerande! Mycket playstation och GTR lr.? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Iofs var det mitt tredje besök. 4 varv första gången, 8 den andra och nu 15 varv, så en 1:a gångsbesökare var jag dock inte. För mig har det hjälpt en hel del att se på en massa fullvarvsvideon för att lära mig de rätta spårvalen.
_________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
Re:
Aha, sorry. Blandade ihop kommentarerna ovan. Men ändå, det är snabbt marscherat. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Intressant tanke Micke, har aldrig funderat i de banorna innan men började direkt att ställa upp en lista över tänkbara parametrar som bidragit till den positiva utvecklingen! ![]() GT4, Forza, GTR etc. Troligen en starkt bidragande faktor, istället för att försöka komma ihåg på det 20:nde varvet om det svänger skarpt höger eller vänster så sitter t.o.m. ett acceptabelt spårval fr.o.m. varv 1 och man behöver "bara" anpassa sig till nivåskillnader osv. Sålunda börjar man på 11 min istället för att sluta på 11 min vid första besöket! ![]() Internet. För ett par år sedan hade ingen levande människa sett incar-varv från Ringen förutom möjligtvis Bells 956-varv eller Rosers Yellowbird-varv i taskig kopierad VHS-kvalitet. Idag söker man på Nordschleife på Youtube och Google och får direkt fram hundratals varv i olika biltyper, vilket ger a) information om hur banan ser ut och b) cirkavärden på vad ens egen bil eller liknande kan klara av för varvtid. Därtill kommer drivor med spårvalskurser (t.ex. Peeters eminenta kurs här på Rejsa!) att ladda ner och 1000-tals bilder i alla möjliga perspektiv som ger en inblick i hur det ser ut på plats. Sportauto. För 5 år sedan hade de flesta ingen aning om vad deras bil kunde prestera tidsmässigt på Ringen, idag slår man enkelt upp sin modell, eller liknande, i Supertestlistan och får direkt svart på vitt vad som är möjligt, självfallet inkl. exakta hastigheter i specifika partier. Bil-, däcks- och teknikutveckling. Den som utan förkunskap besökte Ringen för 10 år sedan kunde vara glad över 11 min med sin standard M3 E30 på Pirelli P7:or. Idag åker man åttor kring M3:an med vilken standard GTI-burk (självfallet med driftbox!) som helst (kanske lite överdrivet, men grundtanken stämmer nog). Bankörning i allmänhet. Är det inte så att möjligheterna att köra på bana ökat med tiden och att fler människor idag har mer erfarenhet av att utforska bilens gränser än tidigare? Kan den ökade erfarenheten tillsammans med ovanstående faktorer bidratill sjunkande BTG-tider? Fler parametrar eller synpunkter? ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Tack för det. Jag var överraskad att jag kom ihåg banan så bra som jag gjorde.. men samtidigt känner man sig en aning osäker pga. de höga hastigheterna & de obefintliga avåkningszonerna, men det är väl en del av fascinationen.
_________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
Re:
Vilka BTG tider får du fram på dina varv Daniel? För övrigt kul att fler och fler äntligen börjar använd boxen ![]() Har inte hunnit kolla av mina varv ingående. På nåt varv(inte säkert vilket) såg jag 232verkliga på FX partiet och 244 verkliga på Svensk krysset partiet. Underbart att folk nu börjar använda boxar, ett tag kände man sig relativt ensam ![]() Har loggat 7.48 varv under trafik och gulfaggor har inte hunnit kolla mer ingående inte populärt på familje sem. Dock kan man väl nämna att de oftat är högst uppnåda hastighet på partier som här nämns, det betyder per automatik inte att hastigheten uppnådes just i Kompressionen på FX t e x. Rätta mig om jag har fel. om ni mot förmodan inte kollat exakt på metern vart ni har högsta hastighet, vilket man ju oxå kan göra. Detsamma gäller Sport Auto och Horst, max uppnåda hastigheter på partier. Horst har Vmax på 237 verkliga på partiet Svenskkryset med en R8 på R-däck, så där åker jag lite fortare med mina verkliga 244km ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Jag skulle säga att spel & videon hjälper absolut mest en nybörjare. Jag kan medge att jag suttit och sett flera videon om och om igen och fantiserat att det är jag som kör, med inbromsning, växling etc. Det har gett mig otroligt mycket. Min fru har dock ifrågasatt min mentala hälsa. Peeters kurs är för teknisk för en nybörjare (som mig själv) och hjälper först efter att man besökt ringen så att man kan identifiera kurvan och spårvalet. Något jag nu kan börja dra nytta av. Sedan kan jag tänka mig att det är flera som modifierar sina bilar och använder R-däck. Däckutvecklingen har ju också gått framåt. Sedan har du väl rätt att intresset för bankörning, vilket kanske har medfört att ringen-nybörjaren redan har flera bandagar bakom sig och således känner bättre till bilen och sina egna kunskaper, som i sin tur leder till lägre BTG tider. _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
Håller med om Peeters kurs. Tycker att det krävs att man har lite egen spårvana innan man börjar med den, å andra sidan ger den kanske en bra grundlinje att börja med.
Playstation ed har inte jag haft tillgång till, utan jag började med att åka med mycket och med många erfarna gubbar som kan banan. Sen fick jag en dålig papperskopia av Scuderia spåret ( Stuckys bok ) som jag har ägnat ÅTSKILLIGA timmar åt. Kolla på en del filmer, youtube snuttar etc också. Så när jag väl fick tag i en egen bil, kändes det som man kunde spåret ganska bra faktiskt ![]() ![]() Sen åkte Stucky med mig i höstas o drog i ratten i över 200 km/h!!!!????!??! Samt att jag åkt efter en hel del duktiga gubbar och försökt se hur de kör. Nu efter dryga 200 varv och SportAuto kursen inser jag hur mycket det finns kvar att lära trots allt, samt hur komplex denna bana är. OCH DET ÄR JU HELA TJUSNINGEN MED RINGEN!!!! ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6624 besök totalt |