Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Accepterbar kolvhastighet vs motorvolym
1 besök senaste veckan (5429 totalt)
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare

Nu har jag suttit och räknat på hur en sugmotor byggd på B5254S motorn skulle kunna se ut, dock vet jag inte vad som finns att tillgå i delar men vad jag förstått så ska man håla sig runt 20m/s i kolvhastighet vilket gör att jag måste sänka slaget, detta är vad jag kommit fram till:

Kolvhastighet= slag i meter x 2 x Maxrpm / 60
Slagvolym= r x r x 3,14 x slag x 5

83mm borr och 70mm slag = 1,89l och 21m/s
85mm borr och 70mm slag = 1,98l och 21m/s

83mm borr och 72mm slag = 1,94l och 21,6m/s
85mm borr och 72mm slag = 2,04l och 21,6m/s

83mm borr och 75mm slag = 2,02l och 22,5m/s
85mm borr och 75mm slag = 2,12l och 22,5m/s

83mm borr och 80mm slag = 2,16l och 24m/s
85mm borr och 80mm slag = 2,26l och 24m/s

83mm borr och 83mm slag = 2,24l och 24,9m/s
85mm borr och 83mm slag = 2,35l och 24,9m/s

Vilken av ovanstående kombinationer kan användas och är det ens möjligt att borra upp B5254S - blocket till 85mm?

Hur blir det med stakarna om jag sänker slaget med 7mm, måste jag då ha 7mm längre vevstakar eller skal jag öka höjden på kolven?

Vilka mått är det på vevstakarna och vevarna i de andra vitfemmorna? kan jag använda mig utav andra delar?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett tips, sök först i forumet.
Jag hittade detta på en sanbbsöking på "kolvhastighet"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24351
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28994
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27025

och sen vad i hel.... är en B5254S motorn
Det är bra att tänka på att rejsa är ett MÄRKES obundet forum när man ställer frågor.

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

fuling skrev:

Det är bra att tänka på att rejsa är ett MÄRKES obundet forum när man ställer frågor.

ok, my bad om sökningen B5254S motorn är den sugmotor med 20ventiler som sitter i 850 och v70 GLT modellerna, är mkt sugen på att bygga en sugmotor på 250 hk men problemet med att höjja maxvarvet på dessa motorer är just att kolvhastigheten blir så hög, och ju mer man minskar slaget desto mindre blir ju motorvolymen, så det jag undrar är hur högt man kan gå i kolvhastighet utan att riskera motorskador... Ska läsa dina trådlänkar nu

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

corpze skrev:
fuling skrev:

ok, my bad om sökningen B5254S motorn är den sugmotor med 20ventiler som sitter i 850 och v70 GLT modellerna, är mkt sugen på att bygga en sugmotor på 250 hk men problemet med att höjja maxvarvet på dessa motorer är just att kolvhastigheten blir så hög, och ju mer man minskar slaget desto mindre blir ju motorvolymen, så det jag undrar är hur högt man kan gå i kolvhastighet utan att riskera motorskador... Ska läsa dina trådlänkar nu

Kolvhastighet är inget man behöver oroa sig för, problemet är kolvaccelerationen.

När det gäller medelkolvhastigheten så finns det tävlingsmotorer som brukar 25-30 m/s. Problemet är att fixa en topp som fungerar tillräckligt bra vid sådana hastigheter då gashastigheterna i portarna ökar med medelkolvhastigheten.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Mycket på ett järnspett....

Jag har 88.5 i slag, 157mm stakar och varvar 8000, verkar funka men det skall det inte gå har jag blivit tillsagd.

BMW 330i -05
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Jag har 84 mm i slag 152 mm vevstake och varvar 9000 orginal med 10.000 mila garanti (25,2 m/sek)

www.modsport.se
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
såg nu att sten parner håller på att ta fram ett "big block" kit till volvos vitfemmor.... veven blir av billettyp och har ett slag på 100mm borr blir på 83,3, hur räknar man ut kolvaccelerationen på dessa variabler? säg att jag skall varva 7000 max då... 9 verkar vara en dröm som jag kommit fram till =(

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

corpze skrev:
såg nu att sten parner håller på att ta fram ett "big block" kit till volvos vitfemmor.... veven blir av billettyp och har ett slag på 100mm borr blir på 83,3, hur räknar man ut kolvaccelerationen på dessa variabler? säg att jag skall varva 7000 max då... 9 verkar vara en dröm som jag kommit fram till =(

7000 rpm, 100mm slag och ända ner till 1,6:1 i stake/slag förhållande funkar, men man får hålla koll på cylinderslitaget.
Jag har 4,5 tums slag och 1,57:1 och varvar 7000, vilket är en hög medellhastighet och accelerationen skäms inte hellr för sig. Nu ligger jag inte på dessa varvtal utan peakar bara ut där mellan varven. Nitrogubbarna varvar dock 8000 med samma combo.
Det är mycket som sägs inte funka, jag åker även alustakar som sägs mattas ut, men det har jag gjort i 20 år nu utan problem och jag är inte aldeles lättfotad. Det är nog så att det är användaren som är problemet i de flesta fall. Det gäller att hålla koll på viktiga saker och ev byta ut frekvent vid driftstidens slut eller andra tecken. Då kan man sätta i hop en kombination som är ännu "sämre" än den ovan angivna.
mvh
Göran

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
frågan är vilket man tjänar mest på:
100mm slag 83mm borr 2,73 l slagvolym och maxvarv på 7000 och en kolvhastighet på 26m/s eller
72mm slag (veven från 2,0 litersmotorerna) och maxvarv på 9000 och endast kolvhastighet på 21,6 m/s eller använda standardvev (90mm slag) och maxvarv på 8000rpm och en kolvhastighet på 24m/s

Men hur blir kolvaccellerationen vid dessa olika setups? är tydligen av mer intresse.... ska ju endast peaka vid dessa maxvarv!

MVH Daniel

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

corpze skrev:
frågan är vilket man tjänar mest på:
100mm slag 83mm borr 2,73 l slagvolym och maxvarv på 7000 och en kolvhastighet på 26m/s eller
72mm slag (veven från 2,0 litersmotorerna) och maxvarv på 9000 och endast kolvhastighet på 21,6 m/s eller använda standardvev (90mm slag) och maxvarv på 8000rpm och en kolvhastighet på 24m/s

Men hur blir kolvaccellerationen vid dessa olika setups? är tydligen av mer intresse.... ska ju endast peaka vid dessa maxvarv!

MVH Daniel

Sådanahär frågor är inte så lättsvarade. Det finns alltid fler omständigheter än slaglängd och varvtal att ta hänsyn till. Men, cylindervolym är ett enkelt sätt att få effekt. Lägre varvtal är ju fint, speciellt med en stötstångsmotor, men alla ventilsystem (och mycket annat också för den delen som explosionsrisk mm) mår bra av lågt varvtal. Är det en motor som BARA skall gå bana så finns det 2 faktorer att tänka på.
1, reglerna gör det oftast fördelaktigare att utnyttja varvtalet.
2, man använder inga låga varv på banan.
Men på gatan är släglängd mycket trevligt att ha.
Får man in stakar som är 2,5:1 eller mer så sänker man vändningsaccelerationen i tdc och får även mindre pulschockar i insuget. Så här spelar insuget in vad man kan nödgas göra. Annars kan man sed det som "hur mycket cylindervolym motorn tillryggalägger per tidsenhet". Och då blir det samma sak om det sker med slaglängd, borr eller varvtal. Det som skiljer är vilka åtgärder man får lov att vidtaga beroende på vad man väljer, sedan kan man få vilket som att fungera bra. Några mm slag eller borr hit eller dit är alltså inget "ödesbeslut" där den ena mm-metern är överlägsen den andra. Om som sagts, inte reglerna eller motorns fysiska mått sätter hinder i vägen. Ja, åsså var det ju det där med gata eller racing där gatan föredrar slaglängd och racing oftast varvtal. Usch, det känns grovt generaliserande att säga så...
mvh
Göran

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Det blir troligtvis gata (blir en muskeldragbil till min riktiga banbil =) och lite show kanske.... antar att det får bli mer slag än varv då men när börjar kolvacc och vändningen i tdc bli kritisk... med sten parners 100mm vev lär ju båda bli väldigt höga med tanke på att han använder kortare stakar...

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

corpze skrev:
Det blir troligtvis gata (blir en muskeldragbil till min riktiga banbil =) och lite show kanske.... antar att det får bli mer slag än varv då men när börjar kolvacc och vändningen i tdc bli kritisk... med sten parners 100mm vev lär ju båda bli väldigt höga med tanke på att han använder kortare stakar...

Flytta upp kolvbulten så långt det går, hur långa stakar får du in då? Ska du dra med bilen så skulle jag ha så mycket borr å slag det går, och i stället stå tillbaka på varvtalet å kam. Med 100 slag kan du i alla fall toppa ut på 7000 rpm ibland, bara för å göra en tid på strippen eller så med "dragbilen". En sån motor kan ju ge rätt bra starttider och då utnyttjar man detta i stället.
Göran

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
corpze skrev:

Flytta upp kolvbulten så långt det går, hur långa stakar får du in då? Ska du dra med bilen så skulle jag ha så mycket borr å slag det går, och i stället stå tillbaka på varvtalet å kam. Med 100 slag kan du i alla fall toppa ut på 7000 rpm ibland, bara för å göra en tid på strippen eller så med "dragbilen". En sån motor kan ju ge rätt bra starttider och då utnyttjar man detta i stället.
Göran

ska maila sten parner om hur hög kolvhöjd det är i det kitet (10mm vev + h-profil + smidda mahle för 25.000 )

Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

Långa staklängder är som sagts tidigare att föredra bla. för att få ned kolvaccelerationen, men också som jag tror Göran nämde lite hastigt tidigare, och det är slitaget mot cylinder väggarna.

Ju kortare stake desstå större strävkraft blir det för kolven emot cyliderväggen.

Visste du säkert redan men endå

MVH//Tobbe P

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Fisåkare skrev:
Långa staklängder är som sagts tidigare att föredra bla. för att få ned kolvaccelerationen, men också som jag tror Göran nämde lite hastigt tidigare, och det är slitaget mot cylinder väggarna.

Ju kortare stake desstå större strävkraft blir det för kolven emot cyliderväggen.

MVH//Tobbe P

Vevstakens längd påverkar även friktionsförlusterna och hur långa kolvkjolar man har behov av för att styra kolven på ett bra sätt.
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

Johan Edlund skrev:
Fisåkare skrev:

MVH//Tobbe P

Vevstakens längd påverkar även friktionsförlusterna och hur långa kolvkjolar man har behov av för att styra kolven på ett bra sätt.

mao så kan man ha en kortare kolvkjol (och därmed lättare kolv) med en längre stake?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

corpze skrev:
Johan Edlund skrev:
Fisåkare skrev:

MVH//Tobbe P

mao så kan man ha en kortare kolvkjol (och därmed lättare kolv) med en längre stake?

Ja, i princip. Hur det blir praktiken med varje specifik motor kan nog dock variera.

Lägre friktion bör man dock få, även biltillverkare har bytt till längre vevstakar i sina produktionsbilar av den anledningen.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Man får mer vikt med längre stake dock, inget man bör ignorera.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Man får mer vikt med längre stake dock, inget man bör ignorera.

Så är det ju med saker och ting, vill man till exempel göra staken starkare så kan mer material behövas.
Men då blir den tyngre vilket är lite motsägelsefullt. Längre stakar minskar accelerationen och belastningarna som följer därav, samtidigt som vissa belastningar ökar på grund av tyngre vevstake.
Det finns alltid en skärningspunkt för saker och ting som självfallet inte bör passeras. Nu är det en liten del av vevstaksvikten som står för accelerationsdelen, säg 200 gram av en totalvikt på 800. Sedan kan kolv och kolvbult väga 1 kg. Det är mao kolven som står för krafterna som staken är satt att klara av, och till det behövs konstruktion och material. Även om staken är längre så blir inte all förlängning till fram och återgående massa, utan en stor del blir till roterande massa med och utsätts därmed för centrifugalkrafter.

Vevsrakslängden är även förknippad med kamtiderna eftersom det förändrar kolvens tid-rörelse i tdc.
Så det finns lite att ta hänsyn till här. Jag har själv noterat skillnader med olika stakelängder o samma kam särskilt tillsammans med IR insug (4 IDA).

Jag är böjd att påstå att inriktningen för en högvarvsmotor är starkare (tyngre) stakar och lätta kolvar.
Men det känns ändå som en grov föenkling att säga så.

Göran

1 besök senaste veckan (5429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande