| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sökes - Någon med bärarmar till Elise/Speedster
|
979 besök totalt |
|
Tidigare i våras beslutade sig SFRo för att inte längre godkänna att man använder spindelleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner där man utsätter leden för dragande belastning typ dubbla A-armar med fjädern tryckande på undre bärarmen som man har på de flesta Se7en. Det är inte heller godkänt med spindelleden från Saab 900 (79-93) trots att bland annat TVR och Ginetta kört med denna led med dragande belastning i mååånga år... Tyvärr fick jag inte reda på detta förrän efter jag fick mina spindlar modifierade för att passa Saab-leden.
Nåväl... jag har därför beslutat mig för att bygga med spindelleder från Lotus Elise som från fabrik har dragande belastning och går att hitta för rimliga pengar (~290 kr st på www.widik.se). Nu skulle jag alltså vilja få tag på måtten på ringen i bärarmen där denna led pressas in (ytterdiameter, innerdiameter, tjocklek, eventuella fasningar etc) för att kunna få kopior tillverkade inför bygget av mina bärarmar. (Jag vet att Volvo 140 och Opel Ascona har liknande leder med jag bygger hellre med delar som jag har större chans att få tag på om 10 år också )
Så om det är någon som har en bärarm liggande (skall visst vara samma led uppe och nere, fram och bak så det kvittar vilken bärarm måtten tas på) och skulle kunna ta lite mått på denna till mig så skulle jag bli väldigt glad.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
979 besök totalt |