Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1653 besök totalt |
Identifiering av torrsumppump
Skulle behöva hjälp med att identifiera en torrsumppump. Enligt säljaren är den inte märkt med något fabrikat. Har fått några suddiga bilder: ![]() ![]() Någon som känner igen den? Anslutningarna ser ju lite "Åsa-Nisse" ut så jag är lite tveksam till vad man skulle kunna betala för den. Speciellt om man inte ens vet vad det är.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Bara det att han pluggat en kanal och satt en temp(/tryck?) sensor skvallrar väl om att killen inte har superkoll direkt.
Han verkar byggt någon egen tryckreduceringslösning på den också (svetsfogen) samt att pumpen är blästrad (!). Fästena ser inte hemmagjorda ut, men det verkar inte vara en eftermarknadspump av den typen som jag är van att se. Normalt brukar man ha ett justerbart fäste likt det på denna bilden; ![]() Den ska vara väldigt väldigt billig och då ska du fråga dig om det är värt mödan att försöka få rätt på den, samt om det är värt risken att rasa din motor pga han har gjort någon patentare som du inte upptäckte förrän det var för sent. Jag hade stått över. En 3-4stegspump brukar man kunna få loss för 3-400 dollar på ebay, köpläge med tanke på det låga dollarpriset! Säljarna brukar oftast vara glada för att skicka utomlands till bra priser också. |
||||||
Tack Jeppson! Det var väl ungefär så jag kände också. Fast jag ville ha känslan bekräftad av någon som pysslat med såna vilket jag inte gjort alls.
Huset verkar ju vara gjutet, ser inte alls ut som de brukar (t ex den som du klistrat in). Har inte jag sett på någon pump innan men jag är inte någon expert... Kan ju vara plockat från någon motor som har torrsump i standardutförande kanske.... När vi ändå är inne på begagnade pumpar från E-bay och liknande. Är det något fabrikat som man bör undvika. Som t ex har dålig livslängd eller är svårt att få tag på delar till? Nån som har någon känsla för det...? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Jag tror skicket är viktigare än märket. 9 av 10 pumpar är från race team. Race team köper inte skräp.
![]() Min pump är en Barnespump där kvaliten är väldigt imponerande. Axlar, skruvar osv är special och gjorda i rostfritt. Tätningar är av o-ringstyp, även där en vanlig pappackning hade fungerat. Aluminiumen är av mycket hög kvalité och reservdelar kan man få tag i individuellt. Vill jag bygga till ett extra steg på min, kan jag göra det (även om det kanske inte är motiverbart prismässigt) genom att köpa exakt de delarna jag behöver från tillverkaren. Köp nåt som det står NÄSKAR på så får du bra kvalitet! ![]() ![]() |
||||||
Re: Identifiering av torrsumppump
Inte omöjligt att det är en tidig "PACE" ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
Re:
Vad är det för fel med att plugga en av två utgångar på sugdelen av pumpen? Fungerar alldeles utmärkt så länge den internt kan ta hand om flödet. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
Pace
Jag tror oxå att det är en PACE. Kan den vara i från en gammal sport 2000 ? Jag har en ny PACE som är pluggad på ett liknande sätt. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Re:
Kör med rem, hade lite problem med att remmen hoppade av innan remhjulen hade riktats in korrekt. Sedan dess, inga problen alls, och jag är inte ett dugg orolig ![]() (Fast nu var det ju ett tag sedan pumpen gav något tryck...... ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
Har du ingen oljetryckslampa?
Men visst, kuggdriven hade kanske känts ännu bättre... om det är en Pace-pump så är den kanske ok men priset verkar vara lite väl högt med tanke på att den är gammal och i okänt skick. Visserligen medföljde ett (hemmasvetsat) oljetråg som passar min motor men ändå. Jag kan ju svetsa ett sånt själv. Det känns i så fall som om en nyare pump som man hittar på E-bay kan vara mer prisvärd. En tanke med konstruktionen i en torrsumppump är ju att den ska tåla att gå "torr". Innebär det att man aldrig kan få en "för stor" pump, bara en för liten. Vad jag är ute efter är ifall man skulle få problem om man t ex får tag på billig en 4 eller 5 stegare och monterar den på en relativt liten motor som kanske klarat sig med en 3 stegs (risken är väl liten att man skulle göra det med tanke på priserna men ändå...)? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Re:
Varför väljer tillverkaren att ha två utlopp om pumpen är internt dimensionerad för att kunna evakuera all oljan ur ett? ![]() Jag har hittills inte sett någon pump som haft onödigt många utgångar om den klarat sig med en. Hade det varit ett utlopp som var avsett för att mäta oljetempen, hade det knappast varit dimensionerat med AN16 utv. gänga... Min pump har tre sugsteg, mellan dessa sitter skiljeväggar varav insugssidan(från motor till pump) har täta skiljeväggar. På evakueringssidan (från pump till tank) finns det hål som är i stil med 5mm mellan sugstegen för att ta hand om ev övertrycksproblem mellan sugstegen. Dessa hål är knappast dimensionerade för att oljan ska löpa genom dem kontinuerligt och får då snarare ses som en strypning. Mottryck vill man knappast ha på evakueringssidan - där ska det vara fritt blås. |
||||||
Re:
Riktigt. Den enda egentliga nackdelen med en pump med många sugsteg skulle i så fall vara vikten. Fem sugsteg och ett tryck (6-stegspump) är ganska overkill, även om man hade kunnat suga på (i mitt fall)fyra ställen i blocket samt ett vid kammen. Väger iof inte mer än ett par kilo extra men får nog fortfarande anses vara overkill... |
||||||
Re:
Dessutom krävs ju i princip alltid minst 2st sugsteg iom att man vill suga från bak och framkant. Det behövs ju inte utlopp för varje steg från pumpen bara för det. oftast befinner sig ju oljan i ngn av ändarna ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Kanske inte det, men har pumpen ett utsläpp för varje steg, ska det användas. Tillverkaren har knappast dimensionerat för att pressa all oljan internt i pumpen och ut genom ett steg. |
||||||
Re:
Som jag har uppfattat konstruktionen så handlar det om modularisering. Även på den gamla pumpen som frågan handlar om, kan man se att den består av tre likadana pumpsegment. Antalet steg beror på hur många man sedan "packar ihop". Den enda som blir glad över påståendet att man måste använda varje utsläpp är slang- och nippeltillverkare/försäljare.... _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1653 besök totalt |