Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (26480 totalt)
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

konstigt att t-bordet alltid skriver en massa fel! Lite kvar att hämta, viktigt att träna mycket!

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Banfrossan är tillbaka...

I lördags dick jag up klockan 6 för att åka till knutstorp och träna inför sportvagnsmeeting nästa helg.

Såklart så startar inte bilen, igen. Precis samma som när jag skulle åka till Mantorp för rejspremiären med pcsr.

Efter att ha fått en del tips i samband med förra haveriet (som ju slutade med att bilen bara startade igen), så provade jag att byta hallgivare (till svänghjulet). När inte det funkade så bogserade vi bilen till verkstaden och under helgen har jag och min mekaniker äganat en massa timmar till felsökning och åtgärder.

Inget har dock funkat och i går eftermiddag så kollade jag på kablarna som går till eldosan och där hade det tydligen varit en brand. En sladd, förmodligen en av dem som ska ge ström till DME-relät, hade brunnit.

Vad värre var att två sladdar från larmdosan har brunnit efter ett försök av oss att koppla förbi denna då vi trodde att det kanske var problemet.

Slutsatsen blir att vi byter hela kabelstammen. Inget rejs på knutan i helgen mao

Just nu försöker min mekaniker få fatt i en komplett kabelstam och jag sitter och funderar på hur många timmar detta kräver och hur stor sannolikhet det är att det kommer att funka när vi är färdiga...

Suck!

Nåja, jag hoppas att vi får fatt i en gammal kabelstam, för jag har ingen stor lust att sitta och dra alla kablar för hand

Så nu vet ni var jag är de närmsta veckorna.

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Jag lider med dig! Men du är i goda händer! /Mats

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Anna E skrev:
Banfrossan är tillbaka...

I lördags dick jag up klockan 6 för att åka till knutstorp och träna inför sportvagnsmeeting nästa helg.

Såklart så startar inte bilen, igen. Precis samma som när jag skulle åka till Mantorp för rejspremiären med pcsr.

Efter att ha fått en del tips i samband med förra haveriet (som ju slutade med att bilen bara startade igen), så provade jag att byta hallgivare (till svänghjulet). När inte det funkade så bogserade vi bilen till verkstaden och under helgen har jag och min mekaniker äganat en massa timmar till felsökning och åtgärder.

Inget har dock funkat och i går eftermiddag så kollade jag på kablarna som går till eldosan och där hade det tydligen varit en brand. En sladd, förmodligen en av dem som ska ge ström till DME-relät, hade brunnit.

Vad värre var att två sladdar från larmdosan har brunnit efter ett försök av oss att koppla förbi denna då vi trodde att det kanske var problemet.

Slutsatsen blir att vi byter hela kabelstammen. Inget rejs på knutan i helgen mao

Just nu försöker min mekaniker få fatt i en komplett kabelstam och jag sitter och funderar på hur många timmar detta kräver och hur stor sannolikhet det är att det kommer att funka när vi är färdiga...

Suck!

Nåja, jag hoppas att vi får fatt i en gammal kabelstam, för jag har ingen stor lust att sitta och dra alla kablar för hand

Så nu vet ni var jag är de närmsta veckorna.

Va tråkigt att höra!!!!
Jag som laddat inför att heja på dig, Fredrik och Tobbe i Roadsport B....jaja jag hoppas det blir en bra fight för Fredrik i alla fall och vi kommer vara ett gäng där som grillar, dricker öl o lever rövare på kvällen så kom tid o snacka skit.
Hadet bra!

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
I'll be there...

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
okej, jag har inte fått tag på någon komplett kabelstam men jag har varit på biltema och köpt kabel. Ska försöka att bara byta de kablar som brunnit och de som ev blivit skadade av branden.

I går tog jag bort fläktbaketet för att komma åt kablarna och tog bort tejpen runt kabelstammen. Då ser jag att de två kablar som brunnit pga kortslutningen har brunnit hela vägen. Jag ska nog dra fram alla kablar som går till larmdosan för att se om det är någon annan av dem som är skadad.

I morgon har jag ledigt eftersom det var tänkt att jag skulle köra träningen på knutan då, men då kan jag ju meka hela dagen

Vi får se hur det går. just nu går det iaf frammåt.

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Så här såg det ut ikväll:

Instrumentpanel, fläktpaket och hela skiten är ute. Anna klipper bort gamla skadade kablar
och skarvar i nytt. Från kupén och in i säkringsboxen... jättekul jobb.

Senare under kvällen var det dags för provstart.

Hur det gick?

Jag dricker en öl. Anna sover. Om bilen startade eller brann upp, får ni höra i morgon.

Skåne
Här sen Sep 2004

Trevligt att det går framåt! Kanske lite race på söndag t om!

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

easec skrev:
Trevligt att det går framåt! Kanske lite race på söndag t om!

I så fall blir det med min nya bil.
(Som jag inte har köpt ännu)

Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Äntligen startar skiten

Efter att ha dragit kablar i en vecka (typ) så var det dags för provstart igår och till min förvåning så gick den igång på direkten.

Roten till allt det onda har jag hittat i felsökningen. Symptomen har varit att bilen inte startar; ingen bensin och ingen tändning. Detta hände redan i april när jag skulle till Mantorp och jag hittade aldrig felet. När jag kom hem igen så funkade ju bilen så då kunde jag inte felsöka.

Jag hittade felet när jag lyfte på säkringsdosan. Då ser jag att en av kablarna som går in där har gått av. Förmodligen har den varit trasig innan och därför varit glapp. I ett tidigare skede i felsökningen mätte vi strömmen till DME-relät och då saknades det ström i en pol. Förmodligen berodde detta på att det var just den trasiga kabeln som skulle ge ström till den polen i DME-relät. Symptomen med ingen bensin och ingen tändning är ju precis desamma som om DME-relät inte fungerar.

Anledningen till att kabeln är sönder vet jag inte, men ett inte otänkt scenarie är att en svetsloppa hittat dit när buren byggdes.

Iaf, när vi felsökte under förr-förra helgen så testade vi bl a att koppla förbi larmet. Vi gjorde det enligt denna instruktion

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-23.htm

Problemet var bara att det var till en äldre modell. I stället för att koppla från 1 till 4 skulle vi (enligt bilden) ha kopplat från 1 till 3. Resultatet blev att det brann i kabel 1 och 4, vilket gjorde att en hel del andra kablar i kabelstammen blev svedda och fick bytas.

Jag har nu bytt de flesta kablar som jag kan se är skadade. Under veckan ska jag sätta i instrumentpannelen och fläktpaketet igen och då får jag väl se om det är fler kablar som skadats. Enligt Fredrik så hade jag iaf inget bromsljus på vägen hem så den får jag väl felsöka.

Bilen startar iaf

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Grattis till uppstarten! (Läser men har inte haft så många kommentarer att flika in ännu!)

Kompisens 944NA hade liknande bekymmer, den grova plus-matningen till DME-relät hade lossnat lite från baksidan av reläboxen och ibland funkade den bra, ibland hände inget. Det såg även ut att ha varit ganska varmt där, det går nog en hel del ström genom de där kablarna till bensinpumparna?

Mvh
Magnus

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Anna E skrev:

Bilen startar iaf
thumbs up thumbs up

El är väl sådär kul... har väl dragit om ca 80% av elsystemet i Pontiacen pga 14 tidigare ägare som trodde att de visste vad de höll på med.
oftast var samma kabel skarvad med 2-5 olika färger samt skarvhylsor i olika diametrar.

Hoppas den startar nästa gång det blir körning. Knutan den 15e?
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:

thumbs up thumbs up

El är väl sådär kul... har väl dragit om ca 80% av elsystemet i Pontiacen pga 14 tidigare ägare som trodde att de visste vad de höll på med.
oftast var samma kabel skarvad med 2-5 olika färger samt skarvhylsor i olika diametrar.

Hoppas den startar nästa gång det blir körning. Knutan den 15e?

Hmm, ja, jag hittade bara gul, röd och svart på biltema, men jag har försökt att vara konsekvent: svart har jag använt till svart och blå; röd har jag använt till röd och brun och gul har jag använt till gul och grön.

Tror inte att det blir knutan den 15:e Jag måste få ihop(a) bilen med instrumentpanel, fläkt etc. Dessutom bör jag byta startmotor och kolla luftmängdmätaren innan jag kör på bana nästa gång. När jag plockat ihop bilen så ska jag nog vila från den någon vecka. är lite less på den ny

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Va skönt att den är igång igen! Har ni firat med en viss 36 årig dryck??

Tack för sällskap och sovplats i lördags är helt fascinerad över hur gott jag sov...måste vara ert härliga hus! thumbs up

Vi hörs o syns!
//Björn

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Anna E skrev:
Äntligen startar skiten

Jag hittade felet när jag lyfte på säkringsdosan. Då ser jag att en av kablarna som går in där har gått av. Förmodligen har den varit trasig innan och därför varit glapp. I ett tidigare skede i felsökningen mätte vi strömmen till DME-relät och då saknades det ström i en pol. Förmodligen berodde detta på att det var just den trasiga kabeln som skulle ge ström till den polen i DME-relät. Symptomen med ingen bensin och ingen tändning är ju precis desamma som om DME-relät inte fungerar.

Anledningen till att kabeln är sönder vet jag inte, men ett inte otänkt scenarie är att en svetsloppa hittat dit när buren byggdes.

Nämen va sjutton, det var ju precis det jag letade efter. Var den av längre ner? Jag letade ju bara vid anslutningarna till säkringsdosan.

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Anna E skrev:
Äntligen startar skiten

Nämen va sjutton, det var ju precis det jag letade efter. Var den av längre ner? Jag letade ju bara vid anslutningarna till säkringsdosan.

Hälsningar
Anders

Det var kanske 2-3 cm under kabelplinten. Jag vet inte om det syntes innan. Kablen var nog inte så skadad då, men när den väl brunnit så brann den väl av just där.

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Det viktiga är ju att bilen går igen, STORT STORT grattis.

Starkt jobbat!

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Det viktiga är ju att bilen går igen, STORT STORT grattis.

Starkt jobbat!

Hälsningar
Anders

Tack

Men jag måste få dit allt igen. Jag vet ju fortfarande inte om det är några följdfel (utom att bromsljusen inte lyser) Men nu står bilen hemma iaf så att jag kan meka i solskenet, typ

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

bjorre82 skrev:
Va skönt att den är igång igen! Har ni firat med en viss 36 årig dryck??

Tack för sällskap och sovplats i lördags är helt fascinerad över hur gott jag sov...måste vara ert härliga hus! thumbs up

Vi hörs o syns!
//Björn

Du är så välkommen så!

(Jag ska påminna Fredrik om detta, 37 år var det nog...)

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Nu har jag ute-meckat i solen hela helgen. Det mesta verkar fungera utom bromsljus och helljus samt höger blinkers. Dessutom verkar jag ha "tappat" en del av kabelstammen. En del som går till en plint (A) som sitter längst ned till höger i eldosan. Jätteskumt, men jag kan inte hitta den. Ska det verkligen vara en plint med sladdar där? Kan inte någon med en S2 modell 90 kolla det och berätta vart den går isf.

Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Tack vare min excellenta bildoktor sa startar min bil igen. Inte mindre än sju olika fel orsakade att bilen inte startade. Detta har naturligtvis försvarat tidigare felsökning. Det är en del smafix kvar, men jag har a andra sidan en del tid kvar till säsongen startar.

Tur att bilen funkar nu eftersom jag fick en ringenkurs i födelsedagspresent förra helgen!! Tack alla ni som bidrog till denna!!

Naja, innan den sa ska jag nog försöka hinna med att träna lite pa ringen. Har förstatt att de kör lite kvällsträningar pa vardagkvällar, da det inte är lika mycket turister som kör. Det skulle passa perfekt. Men först ska jag ta mig till Bochum och Sandtler och köpa en integralis. Den tunna racehjälmen jag har känns inte riktig tillräcklig pa ringen.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (26480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande