Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
13037 besök totalt |
Bygga bilsläp av husvagn ?
Finns det någon som har erfarenheter av att bygga bilsläp av husvagn ? Släpet skall vara - 1300 kg släp ( dra bilar med max-vikt på 900 kg ), kunna dras med med mellan-klass bilar - Öppet med last-ramper ( dra annat än bilar med ) Spontana frågor - Vad är bra att tänka på vid köp av husvagn ? - Vilka förstärkningar brukar man behöva göra ? - Vilket matrial är tänkbart/bra som underrede ? - Vad är bra att ha klart för reg-besikting ? Tacksam för inputs ![]() /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
http://www.locostsweden.se/ipb/index
länk till locostsveden där lite skrevs..och bilder finns på mitt släp. iofs är inte mitt släp besiktigat ennu...men det är ren lathet/brist på tid... har dock host host prövat funktionen några gånger och det är lysande.. kommer att använda det till att dra lättare fordon med tex min byggande/blivande 7:a. lycka till _________________ Michael Thulesius |
||
Re:
Tackar - har du några bilder du orkar lägga upp här ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Mitt tips är att köpa en husvagn som är av lite äldre model. Dom är byggda på en ram, nyare husvagnar har bara två långa "ramskenor" och bnehöver förstärkas en hel del. Väljer du en äldre husvagn så blir det lättare för att du behöver inte göra så mycket beräkningar för att få det nya flaket att hålla. Bara att göra lite sider på flaket som förstärkning!
Kolla blocket, det har varit massa bra chassin/ husvagnad i GBG ombrådet sista halvåret. Jag har hållt kollen för att jag är också på G att dra i gång ett släp bygge, men ...... ![]() _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||
Annonser som denna vore guld om man var byggsugen:
http://www.blocket.se/vi/11909241.ht om det är ett chassi som är lämpligt dvs. |
||
Re:
Goids jag ringer och frågar ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
schassiet jag använde mig av är ett ABBEY ett engelskt schassie med pendelaxlar och spiralfjädrar... mycket enkelt att bredda axeln.. en u profil i vilken axlarna sitter fast + 2 kraftiga rambalkar bestående av 2 u profiler i varandra..
enligt besiktningen ett bra schassie som mycket sällan är bekymmer med.. lägg ut en annons, husvagnar brukar stå och häcka med div fuktproblem...=billigt.. under min jagt blev jag erbjuden 4 st.. fast dom var för lätt totalvikt på.. till slut betalade jag 1500 för ett rensat schassie med nya 8 lager däck.. ![]() lägger inte ut bilder här, då det finns i länken jag hänvisade till innan. _________________ Michael Thulesius |
||
Re:
Jag såg bilder på locost forumet - tackar, dum fråga kanske men om jag vill ha en kärra som kan dra 900 och kunna dras med en bil som får dra 1300 kg få kärran max väga 400 kg ? När man reg-besktigar kärran är det då husvagns-chassit som avgör vad det blir eller är det förstärkningar/hållfasthest beräkningar som sätter gränser ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
som jag fattat det.. totalvikten på husvagns schassiet avgör vikten på släpet...
ser man till att snåla med vikten på alla grejer skall man kunna bygga ett släp som väger 400 eller mindre...det är ``bara ' att lägga allt på vågen och leta ett lättare allternativ. tex använd tunn plåt med veck i stället för tjocka plattjärn.. alu fälgar med små däck..skippa allt lull lull lägg grejerna i dragbilen..i alla fall vid reggbesiktningen.. lätta skärmar lysen bara smal lastyta för däcken..osv osv. inget stödhjul bort med allt som inte är ABSOLUT nödvändigt.. det är mycket lätt att bygga tungt. jag har iofs inte vägt mitt släp ännu..men rören jag använt 40*20 är bara 2 mm tjocka. var ett gammalt material ställ som slängdes på jobbet+ 40*40 rör gratis.. släpet täckte jag med tunn plyfa ,mercedes sprinter golv, gratis på jobbet.. last öglor mercedes.då vi plockar bort dom. så förutom 1500kr för schassiet och ca 700kr för lysen reflexer+ div. och 300kr för färg,hammarlack.. så väntar vägning och reggbesiktning.. tror inte det blir jätte lätt..men min 7a..blir lätt oxå.. ![]() det tar tid.. men så blir det ungefär som man tänkt sig.. byggde mitt med led så blir det lättare att lasta låga bilar+ att man slipper ramper som väger. lycka till. _________________ Michael Thulesius |
||
För att ytterligare spara vikt så skippa ett plant golv. Gör ramper i Aluminium som bockas som en u profil. Köp också ett nyare chassi där man bara har ramskenior i sdorna och gör egna tvärstöttor, nakdelen är ju att man behöver ha en del hålfastighets beräkningar. Men besiktningens tekniska service brukar var bejälplig!!
Angående vikten så är det så att det är axeln och påskutsbromsen som sätter max vikten. Om man har en axel som klarar 1500 kg och husvagn som är godkänt för 1200 totalvikt så skall det täkniskt sett gå att besiktiga om husvagnen så att den får en totalvikt på 1500 kg, men det gör man ju i dag väldigt sällan oftast är det tvärt om ![]() Mitt tips om du vill ha en 1300kg kärra så leta efter ett chassi som har högre vikt och gå neråt. Då blir besiktingsgubbarna positiva ![]() _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||
``Min besiktningsman' , han kommer till jobbet 2 gånger i veckan för att besiktiga dom fordon vi byggt, tyckte:
använd INTE ett nyare schassie... dom nyare husvagnarna är mer eller mindre självbärande och schassiet är inte specielt hållbart.. Om du använder ett sådant blir det för lite kvar av originalet och det krävs kompliserade hållfastighets beräkningar= att likställa med ett nybygge där man utgår från en axel och ett drag.. fast vad vet jag. om man använder ett äldre schassie så gör man bara körbanor och eller täcker ytan , monterar lastöglor.väger och gör en regbesiktning som ändring av befintligt fordon eller vad det hette.. klart bygger man från scratch så kan man ju bestämma hur allt skall se ut. ett tipps från honom, sätt tillräckligt med lastöglor det är vanligt att byggena blir underkända pga det.. jag frågade hur skall jag bygga?? han tyckte använd sunt förnuft.. iofs har han sett vad jag gör på jobbet.. ![]() jag har 16 st lastöglor ![]() jag frågade om att göra u formade ramper i alu... det var inte populärt.. svårt med hållhastheten sprickor osv.. + risk för galvaniska strömmar mellan alu och stål schassiet. inget som han gillade.. sedan så kan jag inte bocka så långa bitar i ett stycke på jobbet och vid svetsar i alu kan det bli utmatningsbrott.. Och vi har endå proffs svetsar på jobbet.... jag har inte gett upp tankarna då jag vill bygga ett fjäderlätt släp bara till 7:an.. _________________ Michael Thulesius |
||
Ett variant som underlättar bygget är att komplettera upp körkortet med E behörighet. Då får man dra så mycket som dragbilen är kodkänd för.
Lite enklare då dom flesta moderna bilar får dra 1700 -1800 Kg med E men kanske endast 1350 med vanligt B kort. Då kan man bygga släpet lite tyngre. Jag fick göra ovan pga vi bytte dragbil från volvo 855 (1500kg m. B-kort ) till V70 (1400Kg med B kort) kostar kring 2000:- med böcker + uppkörning och diverse tillstånd. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
Re:
När jag tog körkort för tungt släp tog jag BE och inte E ![]() Blanda inte ihop dom ![]() _________________ Marcus Axelsson |
||
Det är därför jag skrev, citat: "komplettera upp körkortet med E behörighet"
/benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
Re:
Det där lät riktigt intressant. Sjuorna är ju små och smidiga att lasta in i sån. Hur är det med inredningen i en husvagn, är den till en del bärande för resten av skalet? Har aldrig haft/sovit i husvagn så jag har ingen koll på detta. Man kanske måste stadga upp det om man plockar bort inredningen. _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Det finns ju en Lotushusvagn som härbärgerar en ModsportEuropa. Den husvagnen har nagelfarits av många i depån.
En rätt normal enaxlad husvagn som fått öppningsbar akter. Lite förstärkt i ramen samt i inredningen (eftersom toalett och garderober styvar upp lite). Bakdörren är även den en förstyvande del när den är stängd. Bilen backas upp på fällbara plyfaramper (mittmotor, ju) och främe sittgruppen är kvar intakt. Överskåpen är kvar och winchen sitter på draget (wiren går igenom framväggen). Det var bara ett litet aber att spänna fast när bilen slickar innerväggarna. Reggad med lastvikt på 500kg (en rejsbil väger aldrig mer, eller hur ![]() Det finns även en husvagn som konkar en Ginetta. Men den såg ut att ha en jalusidörr i bakgaveln (det fanns ju lasthusvagnar som nya också). För en seven är det ju "ingen konst" att fixa till, den går ju igenom den vanliga dörren (på tvären) ![]() Hade jag haft plats, dragbil och ork så hade en 6meters boggivagn varit intressant för ombygge med lastvikt på ca 800kg (200 kg överlast är ju inte så dyrt). De brukar ju ha en totalvikt på 1500kg (omreggning till 1450 hade givit mycket större dragbilsval iofs) Det gäller att hitta ett exemplar som är fuktskadat i aktern (för prutmån) och som är fräsht i ram och axlar. |
||
Re:
Såg en bild på den någonstans här på rejsa, hittar den dock inte igen ![]() _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Angående husvagnsdel
Hej Jag har haft min (Roadsport) Europa på min bilsläp. Jag har nu monterat av husvagnsdelen på släpet och använder bara biltransporten då jag numer har husbil. om det finns intresse kan jag sälja husvagnsdelen då jag som sagt inte har någon nytta av det längre ALternativt kan jag byta hela kittet mot ett annat modernt 1500 släp med vinsch. MVH/Mats 0709/41 42 30 _________________ Mats Claesson |
||
Bilder på kombinerat biltransportsläp och bodel
Hej Här kommer det bilder. Bodelen kan skruvas bort från biltransportdelen. Det fungerade bra med Lotusen och fungerar nog lika bra med en Locost. Kontakta mig vid intresse annars lägger jag ut det på köp och sälj. Bodelen innehåller ett lite bord, garderob, separat 12 V batteri och innerbelysning och säng c:a 120 x 190 och taklucka. Jag sov som en kung där när det begav sig. Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut där inne. MVH/Mats 0709/41 42 30 ![]() ![]() ![]() _________________ Mats Claesson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
13037 besök totalt |