Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Europas GP 2007
<<   1, 2, 3   >>
5088 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



De kunde ju ha kryddat med att ge Alonso stop and go för fadäsen vid depåstoppet. Skyltkillen borde inte ha släppt honom.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lotteri-race! Många glada poängplockare idag, även om gladaste föraren ikväll (näst Alonso) bröt racet och kanske aldrig mer kommer att köra något F1-race... men han har legat i ledningen i ett par varv iaf, väldigt få raceförare förunnat

Noterbart är att den blivande F1-pensionären Ralf fortfarande vill ha det till att det var Heidis fel när dom var ihop...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

och just det... Är inte F1 lite för hög nivå för att glömma att man måste tanka lite då o då?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



Som sagt ett väldigt kul race

Jag tycker de sista varven när det började regna igen visar skillnaden på en världsmästare och en duktig förare. Imponerande omkörning av Alonso thumbs up

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Re:

Kristian Larsson skrev:
och just det... Är inte F1 lite för hög nivå för att glömma att man måste tanka lite då o då?


Det var hydraliska problem för Kimi, inte bränsle (enligt Ferrari). Tillförlitligheten hos Ferrariteamet är klart sämre än tidigare år.

Men vilket rejs!! thumbs up thumbs up thumbs up Vädret i Eifelbergen är helt otroligt.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Cyberoid skrev:
Kristian Larsson skrev:
och just det... Är inte F1 lite för hög nivå för att glömma att man måste tanka lite då o då?


Det var hydraliska problem för Kimi, inte bränsle (enligt Ferrari). Tillförlitligheten hos Ferrariteamet är klart sämre än tidigare år.

Tror inte att Ferrari någonsin skulle erkänna en sån tabbe... Men Kimi var jäkligt angelägen om att ta sig till depåplatsen och ett "hydraulikfel" är lagom diffust för att kunna förklara vilket felsymptom som helst

_________________
/Kristian Elisson
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mitt livs första F1 lopp på plats så att säga.
och vilken plats!!! Vid satt på rad 2 på T4 Bilstein tribune, dvs rakt framför all aktion idag!!

De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!
Herre gud vilket kaos!

Pacecar i 2 varv och omstart, och Winkelhock i 33 sek ledning!!!!!!
Den stackarn hade bilar överallt kring sig när pacecaren drog...

Vi trodde Massa hade det i sin hand till slut, när Eifel vädrets makter slog till igen! ojoj, vad Alonso plockade in under regnkörningen, och vågade lite mer kanske under den där omkörningen!

Sehr tråkigt på Kimi s ( vad vi hörde ) växellådsproblem!

Det får nog bli mer F1 lopp på plats i fortsättningen.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



med tanke på att kimmi ville tillbaka till depåplattsen så va det nog soppatorsk eller "intank" lyftpumpens funktion. men det skulle todt aldrig erkänna, soppatorsk. inte f-n kämpar man tillbaka sådär hårt till depån annars och får motorn att fungera när den är i lutande vinkel och inte annars.

grymt underhållande race iallafall!

massa beter sig fortfarande som den barnrumpa han va då han fick straff för att köra ut från depån vid rödlyse i depån. inte mästar nivå på hans beteende alls.

alonso fick verkligen kämpa sig till segern, webber till tredjeplattsen me! kul att se att de grejade det! synd på både kimmis och hamiltons missöden. ang hamilton, starkt att sätta sig i bilen så snart efter den där riktigt hårda smällen. vet någon om varför han sprattlade med benen efter krashen? frustration eller ont? han såg inte kry ut när han satte sig på bilen efter att ha kommit ur sittbrunnen.

mer regn åt F1 iallafall! blir helt annorlunda då!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Qvisfr skrev:
Mitt livs första F1 lopp på plats så att säga.
och vilken plats!!! Vid satt på rad 2 på T4 Bilstein tribune, dvs rakt framför all aktion idag!!

De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!
Herre gud vilket kaos!

Pacecar i 2 varv och omstart, och Winkelhock i 33 sek ledning!!!!!!
Den stackarn hade bilar överallt kring sig när pacecaren drog...

Vi trodde Massa hade det i sin hand till slut, när Eifel vädrets makter slog till igen! ojoj, vad Alonso plockade in under regnkörningen, och vågade lite mer kanske under den där omkörningen!

Sehr tråkigt på Kimi s ( vad vi hörde ) växellådsproblem!

Det får nog bli mer F1 lopp på plats i fortsättningen.


Blöt också?

Det var väl Liuzzi som kom farande ut ur depån och prickade kranbilen? Han höll väl på att pricka pace car:en också, men den hann flytta på sig...

Att Alonso är en mästare i växlande väder visste vi sedan förut, minns Ungern ifjol. Massa håller helt enkelt inte samma klass, sedan får han skylla på obalans i däcken hur mycket han vill.

Alonso och Massa var inte helt överens med varandra efter loppet, nån som kan spanska och kan översätta vad de sa till varann?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61077

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Qvisfr skrev:
Mitt livs första F1 lopp på plats så att säga.
och vilken plats!!! Vid satt på rad 2 på T4 Bilstein tribune, dvs rakt framför all aktion idag!!

De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!
Herre gud vilket kaos!

Pacecar i 2 varv och omstart, och Winkelhock i 33 sek ledning!!!!!!
Den stackarn hade bilar överallt kring sig när pacecaren drog...

Det får nog bli mer F1 lopp på plats i fortsättningen.


Härligt att du var på plats.
Man blir lite avis.

Jasså det var en Toro Rosso som klippte kranen.
Hann inte se för allt kaos som for föbi på tvrutan.
Han måste haft tur ändå i allt tokeri , missade armcot , missade pacecar och touchade bara kranen.

Förvånad eller klantig???
Han hade iaf liten aning fel fart mot kurvan

Winkelhock thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8462



Re:

Qvisfr skrev:
De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!


...och hade inte pacecar haft god rücksicht hade han fått den i rumpan först.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BTG skrev:
Qvisfr skrev:
De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!


...och hade inte pacecar haft god rücksicht hade han fått den i rumpan först.

Såg det också, Maylander har bra koll får man säga thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Sörpan skrev:
Qvisfr skrev:
Mitt livs första F1 lopp på plats så att säga.
och vilken plats!!! Vid satt på rad 2 på T4 Bilstein tribune, dvs rakt framför all aktion idag!!

De snurrade som karuseller 50 m framför oss i regnet, och när alla trodde att det var över så kom Toro Rosso bilen ut med full gas ur depån innan han upptäckte gulflaggorna och gick på broms. Han snurrade utmed armco räcket på höger sida och flög över stolpen som står mitt i den skarpa kurvan för att sluta med att han åkte baklänges ut i gruset och krockade med kranbilen!!
Herre gud vilket kaos!

Pacecar i 2 varv och omstart, och Winkelhock i 33 sek ledning!!!!!!
Den stackarn hade bilar överallt kring sig när pacecaren drog...

Vi trodde Massa hade det i sin hand till slut, när Eifel vädrets makter slog till igen! ojoj, vad Alonso plockade in under regnkörningen, och vågade lite mer kanske under den där omkörningen!

Sehr tråkigt på Kimi s ( vad vi hörde ) växellådsproblem!

Det får nog bli mer F1 lopp på plats i fortsättningen.


Blöt också?

Det var väl Liuzzi som kom farande ut ur depån och prickade kranbilen? Han höll väl på att pricka pace car:en också, men den hann flytta på sig...

Att Alonso är en mästare i växlande väder visste vi sedan förut, minns Ungern ifjol. Massa håller helt enkelt inte samma klass, sedan får han skylla på obalans i däcken hur mycket han vill.

Alonso och Massa var inte helt överens med varandra efter loppet, nån som kan spanska och kan översätta vad de sa till varann?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61077


En bit ner i tråden finns översättningen, de verkar inte helt överens:

http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=9569&st=180

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



För alla som inte hade möjligheter att se racet i helgen. Kan man ju se Hamiltons krasch från kvalet och dom fyra första varven under racet på youtube.
De är ju en parodi dom fyra första varven. De är nära att SC blir påkörd brutalt likaså bärgaren.

Följ länkarna:
Kval krasch: http://www.youtube.com/watch?v=ky4o2SorpXk
Racet: http://www.youtube.com/watch?v=hvmNqtpMuOA

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag vill minnas att Kima tappade rätt rejält när han fick obalans i sin Macca för ett par år sedan. Bilarna är ju så ohyggligt extrema att det är självklart att en sådan sak är rätt avgörande för tempot man kan hålla.

Är det ny standard att alla som har sin motor igång i sandfållan kan begära in en kranbil som lyfter ut bilen på banan igen? Det är helt obegripligt att det fick ske. Situationen är väsenskilld från den som MS gjorde för ett par år sedan. Den situationen kan man också diskutera, vilket gör LHs inlyftning än mer märkvärdig.

Att bAloonsos depåträngning inte ens undersöktes är också det märkligt. En drive through vore väl på sin plats.

Mot bakgrunden att Massa fick svartflagg, vilket är ett rätt hårt straff och ovanstående kan man väl sluta sig till att FIA har bestämt sig för vilket stall som ska "få" vinna i år.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tyckte också det var jäkligt konstigt att Hamilton tilläts fortsätta efter avåkningen i sandfållan, han var väl dessutom den enda av bilarna som blev utlyft och fick fortsätta?

Sen var det lika konstigt att han fick köra om safteycar och ta igen det varvet han missade när han stod i gruset.

Är det någon som har en bra förklaring till varför dem två händelserna fick ske?

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

david-o skrev:
Tyckte också det var jäkligt konstigt att Hamilton tilläts fortsätta efter avåkningen i sandfållan, han var väl dessutom den enda av bilarna som blev utlyft och fick fortsätta?

Sen var det lika konstigt att han fick köra om safteycar och ta igen det varvet han missade när han stod i gruset.

Är det någon som har en bra förklaring till varför dem två händelserna fick ske?


Detta funderade vi på också!!!
Samt Alonsos depåutfart!?

Jag är ingen F1 expert, så jag skulle gärna få detta förklarat för mig:

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

david-o skrev:
Tyckte också det var jäkligt konstigt att Hamilton tilläts fortsätta efter avåkningen i sandfållan, han var väl dessutom den enda av bilarna som blev utlyft och fick fortsätta?

Sen var det lika konstigt att han fick köra om safteycar och ta igen det varvet han missade när han stod i gruset.

Är det någon som har en bra förklaring till varför dem två händelserna fick ske?


det där med utlyftet kan jag inte förklara mer än att rödflaggen gjorde att det blev "rätt" endå. alla som var i fållan fick ju starta om vid omstarten om de ville/kunde vad jag förstod.

att han fick köra om sateycar går enkelt att förklara. det är de nya reglerna vad gäller safetycar situationer. de vill inte ha en bil som kommer bli blåflaggad mitt i fältet bakom safetycar så därför ser de till att "hamnar sist" i ledet igen. bonusen är att ligger man bara ett varv efter så hamnar man helt plöttsligt på samam varv som ledarbilen igen. jag personligen tycker att det är bra för då slipper de blåflagga som tokar precis när alla kämpar om att vinna något på det när safetycar går in i depån igen. blir säkrare dessutom.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

Qvisfr skrev:

Samt Alonsos depåutfart!?

Jag är ingen F1 expert, så jag skulle gärna få detta förklarat för mig:


tycker att han (teamet med lollipop mannen i spettsen) förtjänande faktiskt en drivethou för det som skedde. dumt av domamrna att inte ta tag i det under loppet. har det blivit några efterskalv på detta efteråt?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Re:

C skrev:

det där med utlyftet kan jag inte förklara mer än att rödflaggen gjorde att det blev "rätt" endå. alla som var i fållan fick ju starta om vid omstarten om de ville/kunde vad jag förstod.

att han fick köra om sateycar går enkelt att förklara. det är de nya reglerna vad gäller safetycar situationer. de vill inte ha en bil som kommer bli blåflaggad mitt i fältet bakom safetycar så därför ser de till att "hamnar sist" i ledet igen. bonusen är att ligger man bara ett varv efter så hamnar man helt plöttsligt på samam varv som ledarbilen igen. jag personligen tycker att det är bra för då slipper de blåflagga som tokar precis när alla kämpar om att vinna något på det när safetycar går in i depån igen. blir säkrare dessutom.

mvh C


Startade någon av de andra som hamnade i sanfållan om igen precis som hamilton då? Är lite osäker på det men såg ingen annan lyftas ut.

Men det där med safteycar håller ju inte för han låg ju redan sist när han blev förbiviftad... spelar väl ingen roll om han ligger sist på samma varv eller ett varv efter, blir ju samma resultat ändå när han ska köra upp sig genom fältet bara det att om han hade legat ett varv efter så hade det tagit dubbelt så lång tid.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hamilton var väl den ende som satt med fungerande bil (motor igång)?
Noterbart var att Eje o Blomman ägnade mer tid till att diskutera om det var rätt eller fel att blåflagga Hamilton när han skulle varvas än om han skulle få vara med öht. Ni som kikar på utrikiska sändningar, hur gick snacket där?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Europas GP 2007
<<   1, 2, 3   >>
5088 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande