Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassi kit..
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4642 totalt)
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Chassi kit..

Hej

Ska uppdatera mitt chassi under vintern, dels byta bakaxel, bussningar och fjädrar/dämpare på min Ascona B.

Jag skulle gärna vilja ha justerbara dämpare runt om, då det inte är fjäderben på på en Ascona så verkar det va lite svårt att hitta nåt vettigt...
Jag har iallafall hittat ett kit som passar min bil och plånbok, det är ett kit från AVo som kallas för Road Sport Suspension Kit. (http://www.avouk.com/avoroadsport.htm)

Är detta nåt bra ? nån som har testat ?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Gula koni finns till Ascona B. Men du kanske är ute efter värre doningar?
om du beställer sådana så får du inte glömma att du ska ha speciella "korta" dämpare om bilen är sänkt mer än 40mm.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Olof
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 46



Det är Pär här på forumet som säljer.

http://home.swipnet.se/bmp/

_________________
///Olof Jonsson
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



olof skrev:
Det är Pär här på forumet som säljer.

http://home.swipnet.se/bmp/

vem Pär? jag behöver ojusterbara (klass regel) dämpare och fjädrar

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Gula Koni är alltid ett alternativ..
Men då måste man ändå ha några fjädrar som passar till dom, är kanske inte något problem ??
Köper man ett kit med både fjädrar å dämpare så borde det ju va anpassade grejer..


Får nog dra iväg ett mail till Pär å höra lite med honom.

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Olof
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 46



Nilz skrev:
olof skrev:
Det är Pär här på forumet som säljer.

http://home.swipnet.se/bmp/

vem Pär? jag behöver ojusterbara (klass regel) dämpare och fjädrar


Pär Hansson.

_________________
///Olof Jonsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Ascona 400 skrev:
Gula Koni är alltid ett alternativ..
Men då måste man ändå ha några fjädrar som passar till dom, är kanske inte något problem ??
Köper man ett kit med både fjädrar å dämpare så borde det ju va anpassade grejer..


Får nog dra iväg ett mail till Pär å höra lite med honom.


Jo men på det här forumet är det väll bara att hojta lite att du behöver hjälp med att beräkna vilka fjädrar du ska ha så är det ett helt gäng som skiter ner sig av lycka för att dom får räkna lite

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Ascona 400 skrev:
Gula Koni är alltid ett alternativ..
Men då måste man ändå ha några fjädrar som passar till dom, är kanske inte något problem ??
Köper man ett kit med både fjädrar å dämpare så borde det ju va anpassade grejer..


Får nog dra iväg ett mail till Pär å höra lite med honom.

det ska jag också göra .. men är inte gula koni justerbara?

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Nilz skrev:
det ska jag också göra .. men är inte gula koni justerbara?

om det är en o samma model som kallas för "gula Konis" så ja, dom är justerbar i rebound (utdragning) enbart.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ger mig inte in i såna här trådar och "månglar" egentligen, men när jag redan har varit på tal, så....

Mina listor råkade hamna i en flyttlåda på "riktiga" jobbet, så svar på applikationer o priser får vänta till måndag kväll tidigast.

Lite allmän info:

"Roadsport"-satserna är i princip rätt lika Koni Gula. Fjäderben och insatser är endast ställbara i returdämpning och är bestyckade till ca 30% hårdare kompressionsdämpning än originaldämparna.

Teleskopdämparna som normalt sitter bak är ställbara i retur och komp med samma ratt r/k-förhållandet är ca 2:1 över ställbarhetsområdet.

De ställbara dämparna är rena oljedämpare. Dessa är renoverbara och går att ventilbestycka efter önskemål mot en viss avgift. All inställning ske med dämparna monterade.

Jag har själv ett sådant kit på min 406 och är ganska nöjd, har dock inte provat framdämparna under riktiga förhållanden pga ett missöde vid monteringen. Tror att Avo ger ganska bra prestanda för priset.

Sen finns det också "Chassis Dynamics" gasdämpare med fasta dämpfaktorvärden som jag inte vet ngt om egentligen. Dessutom finns coiloversatser med samma dämp-mekanik som resp roadsport-sats. De senare är det i vissa fall mkt långa leveranstider på har det visat sig.

Ska försöka göra ngt åt min bedrövliga hemsida ngn gång....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ascona 400:
Nyfiken fråga vad skall bilen användas till?????

Bak vet jag att Asconan har stelaxel bak men hur är det fram????
Är det dubbla A-armar, eller?
Har du några ider på hur hård bilen skall vara????
Bästa sättet är att räkna ut Hz-talet så får man en vink om hur hård bilen blir.
Ett par grundregler, bilen skall fjädra och kränga men den får inte bottna.
Allså bilen skall vara så mjuk som möligt.
Krängningsfjädrar skall undvikas så långt det går, dessa änvänds när fjädringen inte räcker till att kompensera uppnått mål.

Hur är det med castern på B Asconan????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Hej

Bilen ska väl användas mest på gatan och en del på bana.
Gatåka innefattar väl allt från gasa på kurviga vägar till raktfram åka.

Bak är det stelt som fan..
och fram är det dubbla A-armar.

Det där med hur hård bilen ska va är ju lite besvärligt..
När man åker på gatan vill man ha inte ha bilen allt för hård och på bana inte allt för mjuk.
Så ett så vettig kompromiss som möjligt är väl det man får stå ut med antar jag. Frågan är ju bara hur man ska lyckas med det...

Den största anledningen till att jag vill byta är väl att grejerna som sitter på bilen inte är varken speciellt nya eller bra.

Hur det är med castern på Asconan har jag inte nån större koll på..
Asconan är dock ganska understyrd in i kurvor
Jag skulle helt klart behöva läsa in mig mer på området..
EDIT: Hur får man tag på Göran Ms bok ?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Få tag på boken, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4221&highlight=

Understyrd, hmm första tanken som dyk upp var hårdare bak.
Men för RWD så brukar det var tvärt om, hårdare fram för att inte få de överstyrda.
Men det kan ju även vara så att bilen är för hård fram.
Huaa här sitter jag och skriver om RWD som skulle åka av i första böj om det stjuter på där bak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
fuling !

ok..
För mig är det tvärt om..
Sätter jag mig i en FWD bil så ligger allt som står nära vägen dåligt till...

Det konstiga är att Ascona B med diff-broms alltid blir understyrda...
Iallafall de bilar jag har kört, har även läst på div. forum att det är andra som oxså har upplevt det så.

Har du nån teori om varför det blir så ??
Kan man "justera" bort det med andra hjulvinklar fram ?
alternativt med andra stötdämpare/fjädrar ?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Det är inte bara med diffbroms det är understyrt...
Helt original är brorsans Ascona B också väldigt understyrd.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En liten grundregel jag lärt mig som verkar funka är,
styva upp den enda som har mäst grepp med fjädrarna.
Understyr=styvare bak eller mjukare fram
Överstyrd=mjukare bak eller hårdare fram.

Funkar det nu inte så bilen blir förhård/mjuk i någon ände så är det krängningsfjäder som gäller. Vad nu trängsfjädern gör är att tvinga en axel(fram e bak) att ta mer av kraft av krängningen, med den nackdelen att hjulen på axeln inte kan ta upp ogämheter i vägbanan inviduellet.

Se går det att justera stötdämparna så att bilen blir lite överstyr i ingången och lite överstyrd i utgången på böjarna.
Men nu är jag på tunn is, jag vet att men inte hur.
Men precis som du behöver jag läsa mer och framför allt testa.

Vad är det för std inställningar på camber och caster mm på en B ascona???
Vad har dessa för spindeltappsluting(SAI e fast KPI)????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Nu ska vi se..
Hittade lite grader så sådant i min Haynes bok.

Hub bearing endfloat: 0.02-0.10mm
Camber: 0grader 20' positiv till 1grader 10' negativ
Caster: 3grader positiv till 5grader 30'

Vet inte riktigt va dom menar när dom skriver först grader och sedan ett värde typ 10'...

>Vad har dessa för spindeltappsluting(SAI e fast KPI)????
Jag är inte riktigt med på va detta är..
Kan du ge en lätt förklaring för en novis ?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ascona 400 skrev:
Nu ska vi se..
Hittade lite grader så sådant i min Haynes bok.

Hub bearing endfloat: 0.02-0.10mm
Camber: 0grader 20' positiv till 1grader 10' negativ
Caster: 3grader positiv till 5grader 30'

Vet inte riktigt va dom menar när dom skriver först grader och sedan ett värde typ 10'...

>Vad har dessa för spindeltappsluting(SAI e fast KPI)????
Jag är inte riktigt med på va detta är..
Kan du ge en lätt förklaring för en novis ?
Tex 2° 10' 15" betyder "två grader, tio minuter och femton sekunder". En minut är 1/60 grad och en sekund är 1/60 minut eller 1/3600 grad. Samma indelning som på klockan. Går således att räkna om till decimaltal.

"Hub bearing endfloat" känner jag inte igen, men låter som acceptabelt glapp eller nåt.

KPI framgår inte av dessa siffror och brukar inte stå i Hanes vad jag sett iaf, det är väl inte så många som är intresserade? Inte så bökigt att mäta och räkna fram, dock, men desto bökigare att beskriva i text, tyvärr.

KPI/SAI/styraxellutning är som castor fast tvärs bilen isf längs.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ascona 400 skrev:
Kan du ge en lätt förklaring för en novis ?


Titta i Info & arkiv, under teknik, så är där en sammanställning

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm skall göra ett försök att beskriva KPI/SAI/styraxellutning.

om man har ett löst styrspindelhus och mäter vinkeln mellan hjulets centrumaxel och en linje mellan övre och undre kulbultarnas centrum punkt. Nu ligger vinkeln 90grd+en vinkel som man brukar kalla SAI.

KPI/SAI/styraxellutning brukar ligga på allt från tummepekfinger 5-15grd.
Mac Pestson brukar ha en STOR vinkel pga annars tar hjulet i fjäderbenet.

Varför säger jag LÖST styrspindelhus, ju framvagns inställare brukar kalla den vinkel KPI mm men då är cambern inräknad, allså mätt från lodlinjen. Så nu gäller det att inte bli förrirrad

se även
https://rejsa.nu/?info/info_hjulvinklar.asp

Varför frågade jag om SAI?????
Pga av SAI vinkeln så får man possetiv camber när man svänger på ytterhjulet om caster är förliten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Hmm..
Nu blir det mycket för det lilla huvudet

Har beställt Görans bok, jag hoppas att jag har lite mer koll efter jag har läst den..
Ska försöka kolla upp SAI-vinkeln när man har isär grejerna i vinter..

Nu ska jag bara få färdigt bilen så att man kan regga den med bytt motor

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassi kit..
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4642 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande