Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är acceptabel effekt förlust i drivlinan?
5 besök senaste veckan (5961 totalt)
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Hej

Jag bromsade min bil i onsdags och resultatet visade att jag har ca 23% effekt förlust i drivlinan.
Bilen är en Alfetta med Alfa 75 Twins Spark mekanik. DVS motorn fram, växellåda och bakaxel i en klump mellan bakhjulen. Vid bromsning användes vanliga (gamla) gatdäck. Jag misstänker att jag förlorar ännu mer när jag kör med (bredare) R-däck.

Som sagt, är detta acceptabelt? Har för mig att för en manuell växlad bil ska det hadla om 10-15% i förlust.

Vad kan bakomliggande orsaken vara om man fick spåna fritt?

Här sen Feb 2003

Jag tippar på en felaktig visande bromsbänk, man kan inte riktigt bara fri hjula bänken för att få fram drivförlusten

Upp med motor i riktig motorbänk tex Appelgren, sen kör du den hos rototest så har du svart på vitt

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kika lite i denna tråd, vet inte om något kan klarna...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12713&highlight=effektf%F6r . . . .

Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

Magnus S skrev:
Kika lite i denna tråd, vet inte om något kan klarna...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12713&highlight=effektf%F6r . . . .

Jag har läst tråden och det klarnade lite. Det finns en möjlighet att köra på strippen på söndag och få ett riktigt tidskort. Ska försöka hinna med det om allt går bra på tävlingen dagen innan (lördag).
Sen får jag be "fuling" lite snällt att hjälpa mig räkna fram effekt mm baserat på de siffror vi får fram.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Sen får jag be "fuling" lite snällt att hjälpa mig räkna fram effekt mm baserat på de siffror vi får fram.

Försöka duger

Jag behöver
1. vikten på bilen ink köttklumpen
2. Däcksdimentioner
3. Utväxlingsförhållande i växellådan på alla växlar
4. slutväxel förhållande
5. Bromspappret med effektkurva och varvat

Hmm jag har säker glömt något med det tar vi då.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad är acceptabel effekt förlust i drivlinan?

El Toro skrev:
Hej

Jag bromsade min bil i onsdags och resultatet visade att jag har ca 23% effekt förlust i drivlinan.
Bilen är en Alfetta med Alfa 75 Twins Spark mekanik. DVS motorn fram, växellåda och bakaxel i en klump mellan bakhjulen. Vid bromsning användes vanliga (gamla) gatdäck. Jag misstänker att jag förlorar ännu mer när jag kör med (bredare) R-däck.

Som sagt, är detta acceptabelt? Har för mig att för en manuell växlad bil ska det hadla om 10-15% i förlust.

Vad kan bakomliggande orsaken vara om man fick spåna fritt?

orsaken är nog mest att folk jämför äpplen och päron.

10-15% förlust med längsmonterad motor är fullständigt normalt, så länge du inte räknar in däcken! Däcken ger förluster med, beror på lufttryck och mönster. En del portabla bänkar brukar få just ungefär sådan förlust du fick med däck och rulleförluster inräknade.

Rototest skippar däcken och mäter på naven, hjullager, drivknutar etc tar sitt men det spelar ingen roll om du har vinterdäck etc.

om du har en 'vanlig' bil och går upp 10mm bredare däck så kommer du troligen att tappa mellan 5 och 10km/h toppfart förutsatt att du håller samma rulldiameter så utväxlingen inte ändras.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Inte olja iaf...

BMW 330i -05
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Jag tror inte att en bil med längsmonterad motor har 15% förlust i drivlinan om man bortser från däcken, i alla fall inte om motorn har mer än 200hk.
Ett kuggingrepp har ca 1-2% effektförlust om jag inte minns helt fel. Det lägre gäller nog rakskurna drev.
Beroende på vilken växel man använder har man väl 1,2 eller 3 kuggingrepp.
Detta skulle betyda 2-6% förlust. Dock tar säkert hypoidväxeln lite mer än ett vanligt kuggingrepp men vi talar ändå om små procenttal.
Drivknutarna kan knappast ta mer än 1-2% annars skulle de nog brinna upp.
Lager och tätningar tar nog inte effekt i procent utan mer en fast förlust och kanske en varvtalsberoende förlust. Denna kan dock inte vara så stor jämfört med effekten i en stark motor.
Jag tror därför inte effektförlusten bör vara över 10% för en motor över 200hk.

Att mäta drivlineförlusten genom att skicka kraft bakvägen genom transmissionen på en bil med hypoidväxel tror jag är ett stort tankefel. Effektförlusten är antagligen mycket större bakvägen jämfört med rätt väg. Sedan för man ju inte över rätt mängd vridmoment genom drivlinan så de förluster som beror på vridmomentet kommer ju inte att bli korrekt uppmätta.

Vill man bara ha en uppfattning om effekten är en kvartsmilskörning ett ganska bra mått. Det finns formler för hur effekten beror av sluthastigheten. Sluthastigheten är dessutom ganska oberoende av hur bra fäste man har i starten och hur bra man är att starta. Har man koll på mätarens felvisning kan man tom mäta upp en egen kvartsmil och testa utan någon annan utrustning.
Vill man ha exakta siffror på motoreffekten så är det bara en korrekt kalibrerad bänk som gäller.
Annars är ju motoreffekten ganska ointressant, det är ju effekten som kommer till nytta som räknas. Däremot är det nog bra att testa utan däck (rototest) då de är en felkälla i mätningarna.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Det finns formler för hur effekten beror av sluthastigheten

Det luriga är vilken effekt får vi då??
Hmm jag menar effekten vid vilket varvtal?
Iof det går att räkan ut ifrån hasigheten.

Fast man vet inte om det är maxeffekten eller ej

Jag har testat lite.
Bromsade bilen först på rullar.
Sen tog jag effekten ur bromspappert och räknade ut 201m tid.
Stämde si så där, efter korigeringern av 60-fots tiden stömde det betydligt bättre.
Sen för att verifera att tiorin inte var galen åkte jag 402m.
Felet vart då försumbart mellan teori och verklighet, typ 0,05s
Skälva startögonblicket och en bit till är JÄ..... SVÅR att räkna på så jag ser tilla att jag den stämmer mot mätingar. Går rätt bra att uppskatta med hjälp av däck, biltyp mm mm.

Angående effektförlusterna så tycker jag 10% låter vättigt.
Effektförlustena i däcket är i prinsip linjärt på hasigheten.

Örebro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
MAZ; din gamle transaxel haj.... Otur är det enda jag kan skylla på. Tre dagar innan på rullarna var det tätt överallt, provkörning i fredags gick utan problem. Ett uppvärmnings varv på kullen och så rinner det ut olja ur lådan. Visste att kullen var en tuff bana men....

Fuling; det blev ingen strippen körning för mig i söndags pga läckande växellåda. Men jag har fått svar från andra killar som har mätt sina jämförbara bilar (2st) och dem ligger på "samma" effekt nivå på drivhjulen. Så jag nöjer mig så länge då jag vet att bilen beter sig normalt.

Enligt en formel på nätet skulle min bil göra runt 15sec på 402m. Det hade varit kul att testa men det får vänta som sagt. (Sen är det inte roligt att köra 15sec bland bilar som åkte låga 10sec tider , lille bror klämde 11,28 innan hans låda också började krångla, It runs in the family )

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

spelar cyckelpump om man åker 10s eller 15s när man gör det av ventenskapligt syfte.

El Toro:
Ge mig datan jag behöver så kan jag räkna lite för att se vad du borde /kunna hamna på för 402m tid.

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

fuling skrev:
Citat:
Det finns formler för hur effekten beror av sluthastigheten

Det luriga är vilken effekt får vi då??
Hmm jag menar effekten vid vilket varvtal?
Iof det går att räkan ut ifrån hasigheten.

Fast man vet inte om det är maxeffekten eller ej

Jag har testat lite.
Bromsade bilen först på rullar.
Sen tog jag effekten ur bromspappert och räknade ut 201m tid.
Stämde si så där, efter korigeringern av 60-fots tiden stömde det betydligt bättre.
Sen för att verifera att tiorin inte var galen åkte jag 402m.
Felet vart då försumbart mellan teori och verklighet, typ 0,05s
Skälva startögonblicket och en bit till är JÄ..... SVÅR att räkna på så jag ser tilla att jag den stämmer mot mätingar. Går rätt bra att uppskatta med hjälp av däck, biltyp mm mm.

http://www.stealth316.com/2-calc-hp-et-mph.htm
om du bara är ute efter effekten behöver du inte bry dig om tiden. Sluthastigheten beror inte speciellt mycket på hur bra start du gör så den är relativt konstant för ett fordon oavsett greppet och starttekniken.
Det lär vara maxeffekt på motorn som ges av dessa formler. Det är ju empiriska formler framtagna från verkliga tider och hastigheter. Sedan går det säkert att hitta bilar som inte ger bra resultat med dessa formler då de skiljer sig från vad som förutsätts.

fuling skrev:

Det tror jag inte på. Precis som i kurvor så har ju däcket en slirning (jämför med "slip angle") även när det för över kraft vid färd rakt fram. Denna slirning i procent borde vara skapligt proportionell mot drivaxelns vridmoment (upp till att vi närmar oss fullt utnyttjad friktion). Och eftersom effekt är kraft/tid så blir effektförlusten en funktion av motorns vridmoment och varvtal, alltså % av motoreffekten.
Sedan finns det nog ett rullningsmotstånd som är linjärt med hastigheten.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm, inpiriska formler de ger en effekt så man vet vilket pollplank man är inom.

Citat:
fuling skrev:

Det tror jag inte på. Precis som i kurvor så har ju däcket en slirning (jämför med "slip angle") även när det för över kraft vid färd rakt fram. Denna slirning i procent borde vara skapligt proportionell mot drivaxelns vridmoment (upp till att vi närmar oss fullt utnyttjad friktion). Och eftersom effekt är kraft/tid så blir effektförlusten en funktion av motorns vridmoment och varvtal, alltså % av motoreffekten.

Tackar, ja felformulerat av mig.
Det var rullmotståndet jag täckte på och dessa effektåtgång är i prinsip linjär med hastigheten.

Hmm den effektförlust i däcket du snackar om borde gå att räkna på om man har däcksdata.
Har inte tänkt i de banorna

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Hmm, inpiriska formler de ger en effekt så man vet vilket pollplank man är inom.

Citat:
fuling skrev:

Tackar, ja felformulerat av mig.
Det var rullmotståndet jag täckte på och dessa effektåtgång är i prinsip linjär med hastigheten.

Hmm den effektförlust i däcket du snackar om borde gå att räkna på om man har däcksdata.
Har inte tänkt i de banorna

Kan inte säga för bil men för hoj är fartskillnaden mellan fram- och bakhjul upp till 5% skillnad på effektstarkare maskiner. Det är cirkus 10km/h vid 200km/h fart. Så en hel del blir nog värme.

5 besök senaste veckan (5961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande