Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framtida banåkafavorit?
1635 besök totalt
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Framtida banåkafavorit?

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55970
Jag hörde talas om det här projektet för ett bra tag sen, men jag trodde det bara var ett rykte. Men nu är det bekräftat och tycker jag låter vansinnigt intressant. Bakhjulsdriven nybil för 8000 euro (eller motsvarande) har jag aldrig hört talas om, och att det sedan är en "citybil" lär ju innebära både svängvänlig väghållning och en tjänstevikt på en bra bit under tonnet. Jag är ytterst nyfiken på vad VW kommer visa upp på Frankfurt-mässan.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Njae e nog lite mer skeptisk Varför skulle den väga en bra bit under 1000 kg samt vad tror du sätter in för motor i en sån här bil, min gissning blir ca 60 hk, så som banåkabil tror jag inte det är någon hit....

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Storleksmässigt verkar denna hamna mellan trillingbilarna Aygo/C1/107 och Suzuki Swift vilket ju borde ge en vikt på runt 1000 kg om de samtidigt ska ha lite säkerhet i den.
Men med det priset och förmodat låg bränsleförbrukning kan den bli riktigt intressant för mig, fast kanske inte just som banbil.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter som om det blir svansmotor...

BMW 330i -05
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

då tror ja mer på toyotas "nya" ae86'a som de stod nått om på zatzy.. konstruktörerna har fått order om att fixa en rwd bil med 1,5liters motor som ska kosta 1,5mil. yen (13000dollar nåt) och väga max 1000kg.. det tycker ja låter som ett vettigt recept.. sen om den nu någonsin blir klar = ?

BMW Abuser
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Njae e nog lite mer skeptisk Varför skulle den väga en bra bit under 1000 kg samt vad tror du sätter in för motor i en sån här bil, min gissning blir ca 60 hk, så som banåkabil tror jag inte det är någon hit....

Enligt carfolio så ligger Aygo på runt 790 kg och Lupo på mellan 850 och 1000 kg, båda utan förare. Man skulle kunna hoppas på uppåt 100hk/ton standard, vilket borde räcka ganska långt. Och om inte VW själva gör en GTI version så är det ju bara en tidsfråga innan tuningkidsen tvingar fram tonvis med trimmdelar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Mazda2 med 1,5L motorn (77KW) kanske kan bli nåt (om de nu ville att den skulle bli intressant att köra dvs). 960kg ("min curb weight, 1035kg tjänstevikt).
http://www.worldcarfans.com/2070619.001/mazda-2-in-detail
Men eftersom det är MZRdrivlina så kanske det går att skohorna ner drivlinan från Mazda3MPS?

Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Tur man redan är frälst

Det blir nog bra det där.
Lite rätta grejor på den blir den nog kul den med.

Framtida banåkafavorit?
1635 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande