Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 45, 46, 47 >> 36 besök senaste veckan (667420 totalt) |
Tack så hemst mycket, ska se vad jag kan hitta för nått snyggt till sommaren:) Har faktiskt hittat en ratt som heter MOMo PROTOTIPo, men dock va den inte helt gratis så vi får väl se vad det blir för nått om den äns går att få tag på.. men snygg va den ![]() Ha det _________________ Anton Åstrand |
||||||||
Jag läser också VW-trådarna......för jag har plötsligt blivit med tre st Folkvagnar. 1 st 1300 1968 1 st 1302 1972 (?) 1 st 1303 1975 (?) ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag håller med. Väldigt snygg. Köp !! I tyskland fanns det bilar som hade sportratt i original utförande, men det var rätt ful tycker jag: ![]() Det satt i alla 1303 GSR (Gelb-Schwarzer Renner). Wolfsburgs värsting variant med .... 50hk ![]()
ojdå, det var många. Äger du 50% folkisar då, precis som jag ? ![]() Grattis iaf. Alltid bra att har en eller två folka i reserv. Vad har du för planer med bilarna ? berätta ! Rörramsbubbla med V8, eller ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Jag kan väl inte var sämre än att berätta vad jag har.
1 st 1975 1303 bubbla "Blue Carbon" 1 st 1967 1300 bubbla "Monstret" 1 st 00 VW Lupo 3.0 "Moppen" Frugans men den är fräck. 0.35 drar den då jag kör. 1 st BMW 92 525i, Bra att ha dragbil till släpet 1 st 1978 VW dragster "Pank" 300 kg. Men i renoverings stadiet just nu. 1 st firma bil Toyota 05 Landcruiser men den räknas väl inte? Den är ju inte helt min. Det blir väl 70% VW? oje, varför distanser? oftast är det väl så att man vill ha mer utrymme på en bubbla? Eller är det annat 5 bult mönster som inte syns, som du är ute efter? _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Ingen dålig statistik. Även om jag räkna med alla mina gamla bilar kommer jag bara på 60% VW, 80% tysk och 100% bakhjulsdriven ![]() Ska lägga upp lite bilder av mina förflutna.
Jag vill får ut bakhjulen ![]() Mina R-däck/hjul är 195er på 6" breda fälgar med offset 52,3. Det finns helt enkelt lite plats till skärmkanten. Bultmönster är oförändrat 5x130 (Porsche) Annars händer det inte så mycket i garaget just nu (iaf inte med bubblan). Den här årstiden skall man väl köra istället och jag tycker att jag var ganska duktig på det. Ungefär 600km vardagskörning eller testkilometer med resultat: - bilen funkar - inga problem med oljeläckage eller torrsumpsystemet - jobbig ljud från dörrhögtalaren vänster som kärvar. Än så länge finns de kvar, även om stereon åkte ut.. - ljud från panel bak höger. ![]() - Mycket konstig ljud från bränsleslangen till förgasare på vänstersida. Låter som en tjutande drivrem. Motorn går bättre när jag rör slangen och ljudet ändrar sig, men jag hittar inget. IDÉER ???? - bilen verkar mer neutralt än första intrycket. Får ser hur det går på banan. - dålig på låg last, men huvudsaken är ju att bilen funkar med WOT ~100km ägnades åt "Frühlingskruz 2007" (se GP) Även den här kruzzen gick inte utan att nån ((annan)) fick motorstop (se Höstkruz 2006) ![]() Min bil passerade 177777,7km (med Karman framför) ![]() Hastigheten på mätaren är inte representativt. Den låg oftast mycket lägre. ![]() och så vann jag lite motortrim ![]() ![]() ![]() En Bosch 009 fördelare. Tydligen ett måste för trimmade bubbla motorer. Jag får ser om jag känner någon skillnad. Tack till "Fahrvergnügen West" för en trevlig kruz och tack till Autodelar i Gbg för sponsring ![]() _________________ ![]() |
||||||||
I lördags körde jag ett varv på SVKGs sprintserie "rattmuffen cup".
Bilen uppförde sig bra på "gokart banan", på torsdag kommer jag ser om det går lika bra på en riktig bana. Sprint tiderna ligger på första sidan i min biltråd Mina förflutna bubblor. Den gråa gick till skroten, den blåa säkert också... ![]() Den blåe finns även i google earth ![]() Än så länge har jag inte wågat lägga upp bilder av torrsumpstanken, eftersom den är gjort av lödat koppar - inte särskild proffsig. Frallan2 undrade om det fanns bilder och eftersom jag nu vet att tanken var inte världens sämsta idé, skäms jag inte lika mycket längre och lägger upp lite bilder. Tanken håller ihop (inte bara med tejp ![]() ![]() utlopp längst ner (bakåt riktat). Uppe i mitten sitter ventilationsutgång och inloppet sitter uppe på sidan. Dessutom finns två skvallplåtar och en tempgivare. ![]() Tyvärr lutar tanken något framåt så att jag får problem med långa inbromsningar, men jag hoppas att det går lösa med mer olja... ![]() EDIT: Mått på tanken ~40x22x9cm = 7-8l _________________ ![]() |
||||||||
Tack oje,
Jag ar nu utomlands med lanad PC och ingen svenskt keyboard. Sorry. Tanken ar FUL men den inspirerar mig i alla fall. Sedan ar ju funktionen det viktigaste. Hur mycket olja/niva har du nar du kor? Jag kommer att kopa en hogerskarm har och bygga tank i rostfritt med fina nipplar. Kommer inte att se sa helt olik din fast med lite mera trattliknande botten. Bilder kommer inom nagra veckor pa min trad. _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Aaaaaaarghh
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag kommer precis från en liten kalibreringstur. Jag tyckte att bränsleförbrukningen var en aning för högt (typ 30%) och misstänkte tändningen. Dessutom blev mina slutrör fin blå, men då tänkte jag inte mycket ![]() Nån Idiot (jag) hade vridit tändningen åt fel håll. Istället för 5 grader tidigare än original körde jag med 5 grader senare ![]() Ljudet från bränsleslangen/förgasare försvann för en vecka sedan utan att jag gjorde nåt. Jag antar att det var skit i förgasaren. Torsdag/fredag för en vecka sen körde jag ~300km på Kinnekulle. En dag i regn och en på torr bana. Blött bana var en kul ny erfarenhet och jag kunde hålla fina drifts genom kvarnkurvan. ![]() En ny erfarenhet var också att köra bubbla med vattenkylning. Eftersom torrsumpstanken sitter i hjulhuset spruts det rätt mycket vatten på och oljetempen gick aldrig upp (~40 grader) - vanligtvis ligger den kring 80 eftersom tanken kyler även när det inte regnar. En bild snodd från eftersnack tråden: ![]()
Välkommen i klubben (tysk tangentbord ß ü ). å = Alt+0229
Jag tror tanken är fylld 2/3 eller 6-7l total inkl. filter och motor. Fin med riktiga grejor! Men som du säger funktion är viktigast och det funkade nu i 3000km utan problem, men det tog en stund innan allt funkade. Glöm inte att bakljuset måste får plats i bakskärmen också. _________________ ![]() |
||||||||
Väldigt dåligt med updateringar här, men det händer inte så mycket på bygg- och bankörningsfronten.
Det här blir en lite offtopic inslag, eller så kan det kallas för långtidsprovning ![]() ![]() Tidigt på morgonen och ändå som tredje sista bil körde jag på färjan till denmark. ![]() Back to the future: I Hamburg fick bilen åka hiss och sedan genom gammla Elbtunnel. Visste inte att det fanns / var möjligt, men min GPS tyckte tydligen att det var dags för lite kultur. ![]() Landsvägkörning ![]() ![]() Lite (eller bättre sagt mycket) mat i pizzeria Pinocchio innan man ger sig ut på Nordschleife. ![]() Tyvärr var det blött på banan så det blev ingen tidjakt, men kul var det i alla fall. På blött bana, med gatdäck (chassit funkar inte heller bra med gatdäck), ~150kg för mycket, 2x gulflag och spärrad bana vid GP anslutning körde jag pinsamma 12:32 BTG. Det måste ju vara möjligt att får en 10:a där framme och med lite mer träning en 9:a. Jag har för mig att jag körde 11:30 med passager och 44hk för 3år sedan... ![]() Jag körde iaf om lika ofta som jag blev omkörd ![]() ![]() Överlyckligt att bilen är hel. ![]() Borta bra - hemma bäst: tillbaka i Sverige... ![]() Det kommer antagligen drojer 3år innan jag åker ner igen med folkan - mycket tid för uppdateringar... ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Jag slarvade lite med uppdateringarna.
Förra året blev det bara en bankörning till. GSI och GTI klubben organiserade en träff på Kinnekulle 2007-09-23. ![]() Tidigt på morgonen mot Götene ![]() Uppvärmning bland Golfar och Astror. ( Hoppas det är OK att låna bilden. PM:a mig om det skall tas bort.) Tyvärr blev det ingen tid under 1:10, det fattas ~3sekunder. Gör om gör rätt. Det måste ju vara möjligt att komma under 1:10 i år. _________________ ![]() |
||||||||
Planer på mer effekt finns ju alltid.
Lösningen jag kom fram till, var att sluta meka och köpa en färdigtrimmat bubbla med 3l boxersexa. Det fanns och finns bilar, men jag var antingen för långsam eller inte 99% nöjd med objektet. En riktig bubbla med mer effekt fanns alltid i bakhuvud och för en månad sedan fattade jag ett beslut: En turbo skall hjälpa till lite. Så här långt har jag kommit hittills, men jag ökar takten. ![]() ![]() ![]() Deadline är 20/4. ![]() Fler bilder följer. _________________ ![]() |
||||||||
Wow!
Fräckt! Friskt vågat vill jag säga ochså. Hur mycket mer tänker du modifiera för att hålla koll på tempen i motor och olja? oljekolvsprut, större oljekylare, al cylindrar och andra vilda planer eller ska du ta det väldigt lugnt med laddtrycket till och börja med? Jag är nyfiken..... _________________ Fredrik Reichel |
||||||||
Väldigt lungt är planen och 120hk @ 4500rpm är målet. Gasa tills det rasar är taktiken.
oljetemperatur har inte varit nån problem hittills. Låg runt 80 grader på banan så det finns marginal. Sedan är tanken att köra ethanol på banan med anpassade insprutningsmängder, men tändmappen för 98oktan. Lambda 0,8 - 0,85 på fullast. Utan huv vore väldigt bra eftersom turbon kommer sitta i motorrummet och rätt nära insuget. Det finns tanker kring metanol/vatteninsprutning, men bara om jag inte får ner insugstemperaturen med en vanlig laddluftkyl. Tjaa, ingen porr det här, men det funkar kanske ändå. Huvudsaken är att jag kan köra i sommar - kanske inte till Nordschleife, men hyffsad strulfri ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Äntligen händer det något...
Förra helgen och även på kvällarna förra vecka hade jag ingen tid. Inte bra. Bara 41dagar eller 5 helger kvar. Grenröret är klar och sitter på plats. Bara lite färg och värmebandage kvar. ![]() ![]() Jag har lärt mig mycket. t. ex. att svets måste inte ser ut som fågelbajs ![]() ![]() ![]() ![]() Satt dit turbo och intercooler. Inte alls så trångt som jag trodde från början. Jag undrar om det är okay om jag sätter trotteln under utloppet från laddluftkylaren. Blir rätt många krökar om trotteln måste sitta i mitten på insuget. ![]() I intercoolern skall det antagligen sitta en övertrycksventil, men det saknas på min. Är det ett problem om man bara stänger ventilen ? Saab profs här ? ![]() Till slut en bild på insprutningen som kom hem i fredags. En Megasquirt 2.2 som skall byggas om för VR triggersensor och coil on plug. ![]() Dags att börja skriva "att göra" och "att köpa" listor.. _________________ ![]() |
||||||||
Fortfarande lika tydligt! ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 45, 46, 47 >> 36 besök senaste veckan (667420 totalt) |