Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27 >> 26 besök senaste veckan (358922 totalt) |
Jodå, visst händer det något men det är mycket tankeverksamhet nu.... Jag kan visa lite CAD bilder på det tänkta chassit. Motorn kommer fästas in i en vagga som kommer vara en bärande del i chassit och även fäste för nedre triangelstagen bak. Det ska även till förstärkningar i dörrhålen samt diverse triangulering som jag inte hunnit med... Kom gärna med kommentarer på hur jag kan dra rören på ett bättre sätt!! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Det ser inte ut som du har något rör alls i dörröppningen. Rent säkerhetsmässigt vill man ju ha ett där då en glasfiberdörr inte stoppar något alls. Dessutom bör det kunna göras så det ökar styvheten väldigt mycket. Hursom så lär det bli ett hårigt bygge. _________________ Markus Ålind |
||||||
Tackar för kommentaren. Så här har jag tänkt mig förstärkningen i dörren. Eventuellt kan man låta strävan ansluta lite högre upp vid "A-stolpen". Jag vill inte krångla till in/urstigningen för mycket... Jag kommer återkomma med fler bilder när trianguleringen är klar. En sak som oroar mig är vikten (på bilen alltså)... Som chassit ser ut på bilderna väger det 98kg!! enligt Pro/E. Här är materiallistan: Botten ram: Fyrkants 50x50x2 Huvudbåge: Runda rör 45x2,5 (enligt reglemente) resterande runda rör: 40x40x2 (enligt reglemente) resterande fyrkantsprofiler: 25x25x2 Vad brukar ett rörchassi (alt. fullbur) väga?? _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Jag håller med om att dubbelt kryss i taket samt även det lodräta krysset bakom kupen kanske är lite overkill, enkel snedsträva borde vara fullgott. Eventuellt kan man kanske gå ner något där, sen hade jag gärna sett en sträva från främre a-armens övre infästning neråt bakåt utåt mot bågen vid vindrutans nedre fästpunkt, förutsatt att den inte inkräktar för mycket på utrymmet för knä/fötter.
Sen tyckte jag PrOE tog i något i överkant på massuppskattningen på vår formelbilsram, även efter viss felkorrigering så var den några kilo lättare i verkligheten än i cad. Något mer som en parentes, hur utvecklar du hjulupphängningsgeometrin? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Detta har jag inte gjort så mycket med än.... Jag har införskaffat raceledas aluminiumspindlar (anpassade för att ersätta sierraspindlar vid locostbygge). Uprightsen bak kommer bli egen plåtboxdesign. Det kommer bli dubbla triangellänkar fram och bak. Fram kan jag i princip göra som jag vill men bak är värre pga platsbrist (vill ju inte ha hur bred bil som helst....). Jag återkommer med lite simuleringar på detta snart. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Trevligt upplägg.
Du ska nog ha snedsträvor från huvudbågens ovankant ner till infästningen i närheten av bakhjulet. Den du ser genom sidorutan på alla rally och racingbilar. 98kg ska du nog inte ojja dig för allt för mkt tycker jag även om det inte är anorektiskt. Du har inte tillgång till SolidWorks så du kan köra Cosmos Express. Det är väl enklaste "FEM-programet" för hemmabruk typ. |
||||||
Nu har det hänt lite mer. Som vanligt vill jag ha massor av kritik, det blir bäst lösningar då....
CGH ligger just nu på 400mm höjd (är detta högt eller lågt?) Chassit väger 86kg (lite bantat men med fler snedsträvor...) Allt som ses i bilderna väger 480kg (inklusive 70kg kaross...), självklart kommer det tillkomma en hel del!!! Viktfördelningen är just nu 65/35 (bak/fram). Motorn kommer hänga i den oranga vaggan med 5 infästningar i chassit. Måtten på profilerna där hjulupphängningarna kommer sitta kommer ändras lite när designen av hjulupphängningarna är klar. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Svårt att säga...
jag hade nog gjort ett "kryss" i dörröppningen med två som korsar varandra istället för tre som möts, men det är min teori.. Blir oftast lättare att kolla triangulering när bärarmsinfästningar är klara. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Som jag sagt innan; mig kanske du inte ska lyssna på då jag inte är så bra på det här. Men du kan ju fundera på saken iaf. Röda rör = ta bort gröna rör = lägg till Dock hjälpte detta dig nog inte så mycket i vikt _________________ /David Johansson |
||||||
om jag gör ett kryss så blir det ganska jobbigt att ta sig i och ur bilen, det ska fortfarande vara en "gatbil"... men tanken är god!!
Håller absolut med dig... det tillkommer en hel del pinaler och jag försöker så klart lägga all vikt jag kan långt fram. Eventuellt får jag vikta ned den i nosen för att få bättre fördelning. Får se var det landar...
Krysset bak vill jag helst behålla eftersom det är lååånga rör samt att de kommer behöva vara böjda i bakkant för att klara frigången till motorn, dessutom sitter som sagt motorn där vilket ger stora belastningar. Att byta ut de andra gröna gör att jag får en sträva mitt i sidorutan, vilket jag helst inte vill ha, samt att det blir en stor knäckande kraft på "B-stolpen" från dörrsträvan. Det man isåfall skulle göra är att lägga till dina gröna, men inte ta bort något, men det ger mer vikt bak.... Mycket bra med feedback , jag återkommer med mer då hjulupphängsningsdesignen är i kritiskt läge.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Min Pantera har 58/42 utan bagagebalja men med reservhjul, domkraft och normalt småplock för vardagskörning i framskuffen. Jag har hört att De Tomaso Mangusta skall vara överdrivet baktung och en Googling ger att den skall ha 68/32. Det vore intressant att höra vad en 356a har original och vad 911or av olika årgångar kan tänkas ha.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Kan man luta motorn lite framåt hjälper det en del. Att flytta hela paketet framåt och köra med lite vinkel på drivaxlarna är en annan lösning. Porsche gör väl det på 911? Båda medför troligen att stolarna får flyttas lite framåt vilket också hjälper till. Å andra sidan är det kanske inte så gott om benutrymme att ta av...
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Att det inte finns utrymme för att flytta fram stolarna har du helt rätt i. Dessutom hamnar man väldigt nära rutan/instrumentbrädan då... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Välkommen till mittmotorbilarnas värld. När jag sitter i bilen och lutar huvudet bakåt slår jag i bakrutan. När jag håller i ratten mitt upp och sträcker ut pekfingret kan jag nå vindrutan utan att vara särskilt långfingrad.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27 >> 26 besök senaste veckan (358922 totalt) |