Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (13769 totalt) |
Hur farligt är det att slipa kolfiber ?
Jag har plötsligt fått en massa kolfiberjobb. Det är lagning av trasiga delar..och åtgärdande av nya, med luftfickor och som saknar kanter och avslutningar. Hur farligt är det egentligen att slipa i kolfiber....i förhållande till tex. glasfiber ??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Hur farligt är det att slipa kolfiber ?
Det är väl polyester där med? _________________ Daniel Steiner |
||||||
kolfiberkompositer binds mestadels med epoxi. Epoxi är väldigt hälsofarlit i ohärdad form, hurvida den härdade formen är farlig eller inte borde man kunna googla fram på kemikalietillverkares miljödeklarationer.
Fibrerna i sig är inte så farliga för lungorna (använd givetvis mask). Brottytorna på fibrerna är släta i båda materialen till skillnad mot tex asbest vars brottytor blir extremt taggiga och knivskarpa och följdaktligen skapar skador på lungans inre. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Nja....mask och mask....jag är skeptisk..
De lagningar jag gör, är med polestre och glasfiber. Så det jag funderar på....är hur hälsovådligt kolfiberdammet som jag blir täckt av, när jag slipar det gamla skiten... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Det är dammet jag pratar om. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
"Har man något att vara rädd om ser man till att skydda det"
Dammet du får på huden kliar mest, men skiten du drar i dig och får i ögonen är ingen höjdare. Speciellt om det är epoxi (vilket det är i kolfiber om det är seriöst). _________________ /Kristian Elisson |
||||||
För att spara dej en massa extrajobb så kolla först vad delarna har för plast, epoxi eller polyester.
Är delarna tillverkade av epoxi är det meningslöst att laga med polyester eftersom polyestern har för dålig vidhäftning på epoxin. Men epoxi på polyester går alldeles utmärkt. _________________ Robert Gustafsson |
||||||
Ett tips: Slipa inte i kolfibern med tyghandskar på. När jag gjorde det upptäckte jag efteråt att det satt som små nålar i hela handskarna och jag var duktigt rödprickig en dag efteråt!
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Re:
![]() Varför fråga hur skadligt eller vådligt det är om du redan bestämt dig för att det inte är skadligt och du redan bestämt dig för att det är för jobbigt att använda nödvändig skyddsutrustning? Ett litet tips bara gå efter råden du får, om du blir överkänslig mot epoxy kan du nog lägga ner racing om du mekar själv för sedan kommer du märka hur illa det blev. ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Nja....så var det inte riktigt. När det gäller att skydda sig mot överkännslighet, mot lösningsmedel och tex. avgaser....är jag redan lite sent ute. Detta har gjort att jag har fått skapa mitt eget sätt att skydda mej och jobba på. Masken hjälper mej inte...utan ger mej en falsk säkerhet. Står jag i ångor...med eller utan mask....så är det kört. Kroppen tar ju in ångor på annat sätt än via andningsluften. Jag ska inte trötta ut er med mitt tillvägagångssätt, men för att kunna förfina det...ville jag veta om dammet är väldigt mycket värre. Skulle nu dammet vara mycket värre än glasfiber.....skulle det ju innebära att jag måste totalsanera, när jag är klar. De svar jag fått är lite tvetydiga....så jag har inte blivit så mycket klokare.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
om det finns någon epoxi som inte är rätt härdad är det mycket mycket värre och farligare än vanlig glasfiberpolyester. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
och det kan ligga droppar av ohärdad epoxy inne i laminatet. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Re:
Men det borde väl kunna gå att se på laminatet om det är polyester eller epoxi? ![]() Ett råd jag fått när det gäller epoxi är att plasta inomhus och slipa/kapa utomhus. Slipdammet är svårare att ventilera bort än ångorna och epoxidamm på huden/i lungorna kan trigga både det ena och andra tydligen. http://www.av.se/webbshop/pdfroot/AD |
||||||
Re:
Ja....och när hunden dör....vet man hur farligt det var... ![]() Jag har ingen aning om vad det är för sorts bindemedel..? Vad använder Krille ? Att det skulle vara dålig vidhäftning, tycker jsg inte stämmer. Det känns som vanligt. Men jag har inte så mycket att välja på, annat än poliester. För mågon epoxy kommer inte in på min gård. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hittade ett dokument på Arbetsmiljöverket. Tyvärr var den från 1990 och det fanns dåligt
med erfarenheter av verkliga arbetsskador, orsakade av den här typen av partiklar. De hade noterat tumörer i samband med djurförsök. Kolla sidan 10: http://www.av.se/dokument/afs/urspru Jag tycker att du ska vara väldigt försiktig och kanske avstå från den här typen av jobb. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Problematiken med kolfiberdamm finns!
Inom formel1 så tittar man just nu på de äldre chafförernas lungor... ![]() |
||||||
Ett gott råd då man slipar eller kapar i kolfiber är att använda heldräkt, glasögon och mask...bra mask, alltså ingen tygtrasa. När dammet väl nått lungorna så kommer de aldrig därifrån eller bryts ned. De hänger även i luften väldigt länge, kort sagt...det ÄR livsfarligt
![]() |
||||||
Re:
Äldre? Det florerade ett rykte om Kimi för ett tag sen. Sen kan man fundera på om det är samma sorts damm som det man får om man kapar kolfiber men helt klart är att det är grymt dåligt för lungorna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (13769 totalt) |