Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1562 besök totalt |
Jag har skådad ljuset !
Igår skådade jag ljuset och fann meningen med livet: Att köra på bana ![]() Jag avslutade mina universitetsstudier i våras och min föräldrar gav mig Steg 1 till en Formel 3 licens på Linköpings motorstadion i examenspresent. I går var det äntligen dags. Fy tusan va roligt det var! Förväntningarna var höga, men de överträffades flera gånger om! Har länge varit sugen på att testa att köra på bana och efter gårdagen är suget enormt. Nu till mina frågor och funderingar: Har en Porsche 944 S2 cab -91:a. Är det tillåtet att köra en cab på Porscheklubbens och andra banträffar, eller krävs det en båge? Eftersom jag är rädd om huvudknoppen funderar jag på om det bästa alternativet är att montera en båge i cabben eller att skaffa en bil med tak att använda till bankörning. Har någon erfarenhet av att montera båge i en cab? Vill ju inte förstöra bilens utseende helt, men ändå ha en båges skydd. _________________ //Magnus Johansson Porsche 944 S2 Cab -91 Audi 80 Avant 1.9TDI -94 |
||
Härligt att höra, välkommen ner i träsket.
Man kan göra en hel del med en cab: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Re:
![]() |
||
Jo, jag har tittat på Fredriks bil, men den är lite överkurs för mig....
Har sneglat lite på hur Miata-förarna har monterat sina båger, problemet är bara att jag hart ett baksäte i vägen. _________________ //Magnus Johansson Porsche 944 S2 Cab -91 Audi 80 Avant 1.9TDI -94 |
||
När du nu skådat ljuset så är det dax att "cabba upp" och byta till en bil med tak
![]() Cabben både väger mer och kommer aldrig bli lika styv som en med tak. Mitt råd blir att sälja cabben och köpa en ny Porsche med tak. Och gör det innan du börjat lägga ned för mycket pengar på bangrejer..... Der finns många fina 944 Turbos och S2or till salu för rimliga pengar ![]() Sedan är ju en äldre 911a aldrig fel! ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||
Det fins andra fabriker som gör lämpliga bilar när man vill hålla sig inom rimlig ekonomi. Titta gärna på en Honda typ R väldigt trevig för rimlig peng som även går att åka till jobbet med. Även många fina färdiga bilar finns att köpa. Sök runt lite och fråga mycket så hittar du nog en trevlig bil.
Det finns ju även trevliga långloppsserier om du vill åka riktig tävling till rimligt pris. Många team hyr ut en plats för hela året eller bara ett race, kul/billigt/roligt sätt att prova på. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
eller så kör du med dom grejerna du har istället. Det borde inte vara några problem att köra med PCS. Ibland dyker det upp cabbar där. Man behöver inte en tävlingsbil för att lära sig köra bana. Din bil lär duga alldeles utmärkt ett tag framöver. Lägg krutet på banmöten istället. PCS har väldigt duktiga instruktörer man kan få hjälp av för att förfina sin körning. Rekomenderas !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Att byta ut cabben mot en likadan med tak är svårt att få igenom hemma. Sambon tycker för mkt om att köra med vindrufs i håret... _________________ //Magnus Johansson Porsche 944 S2 Cab -91 Audi 80 Avant 1.9TDI -94 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1562 besök totalt |