Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
815 besök totalt |
Sidorutor på BMW kupé
Nu är det mycket frågor som kommer upp i "huvet" nu när man spetstat sig i på BMW. Dörrarna på kupé- resp. sedanmodellen verkar vara lite olika har jag förstått. Kupédörren verkar inte ha någon ram som går runt hela sidorutan och vad jag har läst så ska rutan gå upp och ned en liten bit automattisk när man öppnar/stänger dörren, så nu kommer den stora frågan: Hur gör man, om du vill byta sidorutorna mot lexan och tag bort hissmekanismen? Kommer det att fungera? _________________ Jarmo Forselius |
Tar du bort hissmekanismen så kommer rutan inte att hoppa upp och ned
![]() Förmodligen går det att få bra tätning mot gummilisten ändå, det gäller bara att få till rutan så exakt mot listen som möjligt. Sen besiktar man väl alltid med rutorna "nedvevade"? ![]() Välvningen av rutan kan ordnas med en ram av tunna små rör (Fredrik olssons Fiero är ett vackert exempel), så slipper du forma 5-8mm Lexan. |
Det finns en firma vid stigs center som välver rutor i makrolon. vi har gjort det till en BMW M3. Dock utan fönster hissar
![]() ![]() |
Helt suveränt forum måste jag säga! Roligt med olika infallsvinklar på svaren
![]() Men för att återgå till frågan med sidorutorna i kupémodellen, håller det tätt om man byter till välvda plastrutor och tar bort hissarna, jag ![]() Blev det tätt på M3:an? En lätt bil och tät bil vill jag ha, går det inte med kupémodellen får jag sikta mig in på sedanen istället. _________________ Jarmo Forselius |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
815 besök totalt |