Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Välja BMW Compact eller Sedan
1, 2   >>
4474 besök totalt
Jafo
Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Hej Jag har noterat att det finns en del Compactmodeller till salu, undrar vilken som är bäst att köra med på bana BMW 323 Sedan eller Compact, det borde vara skillnad tycker jag, Sedanmodellen har lite mer vikt över bakhjulen (större koffert).

Eller ska man satsa på någon annan modell än 323? Bugeten är max 50-60 för en bil, vad kan man få för pengarna, långmilare kan man slippa dessa för dessa pengar? vill inte börja med att renovera motor det första jag jag gör, utan börja med lättning och väghållning och kunna ha skoj på banträffar direkt.

Frågorna är många fler men, första problemet är att bestämma sig för modell och sedan finna rätt objekt att börja med.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Är på min 3e Compact , och väljer den modellen före dom andra .

Är nog att jag är torsk på den gammla bakvagnen .

Men övrigt så finns en massa åka fort prylar till bägge modellerna .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Skulle valt compacten. Lite E30 över den och det är ju aldrig fel. Kollar man på VLN i tyskland är det förvånansvärt många compacter i förhållande till sedan och coupé. Det säger ju en hel del.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Är det skillnad i hjulbas?

Vikt på bakhjulen är alltid bra.

Avesta
Här sen Feb 2005

Även om compacten skulle prestera lite bättre så uppväger det inte att den är såå mycket fulare

Kör V40T4 -01 samt skoda pickis.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:

Nej.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Björn Larsson skrev:
Citat:

Nej.

Då är den ju för lång i båda fallen

Ta den snyggaste =P

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

soul skrev:
Även om compacten skulle prestera lite bättre så uppväger det inte att den är såå mycket fulare

Ska du glo på bilen eller ha kul i den samma?

Korta överhäng är aldrig fel.
Lite lägre vikt i compacten oxå.
Samt som redan sagts, en mkt underhållande bakvagn som enklare än sedanens modifieras för fortåka.
Kanske den inte är bättre, men fort kan man åka med compactbakvagnen med enkla grepp.
Underhållande är det iaf...lite M coupe light.

Jafo
Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tackar för responsen och synpunkterna, det lutar nog åt en sedan eller kupé

Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tackar för responsen och synpunkterna, det lutar nog åt en sedan eller kupé

Trosa
Här sen Jun 2007

alltid funderat på compakterna 323 compakt lär ju röra på sig rätt friskt? 170 hk o lägre vikt än sedan o coupe? tycker dom är rätt lockande ja varför ser man inte dom oftare?

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Efter att ha kört en compact på vintern så sätter jag mig aldrig mer i en sådan. Några månader senare snurrade polaren och hans fru i samma bil, mitt på E4, touchade en lastbil men som tur var kom inga fler mötande.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas A skrev:
Efter att ha kört en compact på vintern så sätter jag mig aldrig mer i en sådan. Några månader senare snurrade polaren och hans fru i samma bil, mitt på E4, touchade en lastbil men som tur var kom inga fler mötande.

E30 bakvagn och vinterväglag är en ändlöst underhållande kombination
Inte en sekunds lugn och ro när man färdas
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Andrew Petrykowski skrev:
Andreas A skrev:

E30 bakvagn och vinterväglag är en ändlöst underhållande kombination
Inte en sekunds lugn och ro när man färdas

Storebror hade en compact tidigare, han gjorde en 360 mitt på E14 mitt i vintern. Inga bilar i närheten som tur var. Men den blev en mycket bättre vinterbil sedan dubbdäcken bytts från Michelin till Nokian.

Mitt val är annars fyradörrars sedan, starkast och lättast kaross.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Är det så att folk kör sämre bil nu för tiden, eller att de gamla bilarna helt enkelt inte underhålls som de ska?

Jag menar, visst har Collin på AB alltid klagat på BMWs vinteregenskaper, men det är ju för att det inte är en Cittra, men har den allmänna uppfattningen verkligen alltid varit att E21/E30/E36-compact/Z3, m.fl. är livsfarliga på vintern, eller är det något som vuxit fram de senaste åren?

Får väl tillägga att jag mer än gärna bruksar E30/E36-compact på vintern, men det kanske beror på att jag inte körde något annat de första åren med körkort...

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Lidström skrev:

Korta överhäng är aldrig fel.

Mååste hugga.
Beror väl på vad man skall göra? För bankörning kanske det är så men om man skall följa ett reglemente och bygga aero så kan ett fett överhäng bak vara bra att ha.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Tidigare var det mer accepterat att bilen inte redde ut situationen åt en när man kör. Numera förväntar sig folk att man ska kunna bete sig hur som helst bakom ratten utan att man ska riskera att råka ut för något. Tyvärr innebär det att bilar med kvicka reaktioner och analog respons på förarens inputs inte längre går att köpa.
E21 fick mycket kritik (inte bara av RC) när den kom. E30 är enormt mycket trögare i reaktionen än E21 i standardskick, men den är fortfarande inte lika ovillig att svänga som en E36 sedan eller coupé.

08
Här sen Mar 2003

Compacten eller sedanen. På coupen går inte linjerna med framskärmar mm ihop riktigt + att den ska enligt utsago vara tyngre och mindre vridstyv än sedanen. Compacten vinner man lite på vikten samt 323an har en M52 motor som är den samma som 328an fast med ett annat insug. Med ett M50B25 insug och lite lir så ökar effekten en del pga den är strypt från fabrik via insuget/programvara.

Jag är bra sugen på en Compact men får se vad som händer i framtiden. Finns fö en bra bildtråd här med massa håriga compacter

Länk> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37990&highlight=compact

Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Hall skrev:
Tidigare var det mer accepterat att bilen inte redde ut situationen åt en när man kör. Numera förväntar sig folk att man ska kunna bete sig hur som helst bakom ratten utan att man ska riskera att råka ut för något. Tyvärr innebär det att bilar med kvicka reaktioner och analog respons på förarens inputs inte längre går att köpa.
E21 fick mycket kritik (inte bara av RC) när den kom. E30 är enormt mycket trögare i reaktionen än E21 i standardskick, men den är fortfarande inte lika ovillig att svänga som en E36 sedan eller coupé.

Amen broder.

02an är ytterligare ett strå vassare än e21an enligt mina erfarenheter. Går för övrigt ypperligt att vinterköra om man har bra vinterdäck och inte allt för höga komfortkrav .

Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

robber skrev:
...M52 motor som är den samma som 328an fast med ett annat insug...

Nja, där är du lite fel ute. M52B25 (323i) är i princip samma motor som M50B25 (325i) fast aluminiumblock, annat insug och programvara. M52B28 (328i) är inte samma. Samma motor i grunden, men det skiljer mer.
M52B28:an svarar bra på att byta till M50B25-insug, och förmodligen gör även M52B25 det också.

Lennart Hall skrev:
...visa ord...

Låter som att jag uppfattat det ungefär så. Tack för det svaret.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Re:

robber skrev:
*snipp* samt 323an har en M52 motor som är den samma som 328an fast med ett annat insug. *snapp*

Nae, för att inte sprida felaktig information så har 323 compact en M52B25, dvs en M52 på 2.5 liter, 328 har en M52B28, dvs en M52 på 2.8 liter. Motorerna ser identiska ut men det skiljer en hel del mer än bara insugen

Edit: Hehe 1 min för långsam

1, 2   >>
4474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande