Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1014 besök totalt |
Söker låda för mittmotorbil med diffen bakom växellådan
Hej! Behöver lite hjälp här Söker efter en växellåda till mittmotorbil, kruxet är att den bör ha diffen efter växellådan/växlarna! Därför går lådor om Porsche G50, Panteras ZF låda, Audi-lådorna bort...! Det blir för mycket "överhäng" och det går inte Alltså en låda som ser ut såhär går inte: [IMG]http://show.simpload.com/081446c1f82b9b03f.jpg?server=s2[/IMG] Den har alltså utgången för drivaxlarna får långt fram Den enda lådan jag hittat som skulle funka är Saab V4(tror jag det är) och den ser ut såhär: [IMG]http://show.simpload.com/081446c1f84c786c0.jpg?server=s2[/IMG] Den har acceptabelt "överhäng" efter drivaxlarna. Problemet är väll att dem är inte så hållbara, inte för att jag tänkte ha enormt mycket effekt men läste nån stans att över 100hk börjar dem få jobbigt (vet att man inte kan säga antalet HK som en låda pallar men det ger ju ett hum) Sen finns ju också så kallade "transaxel-lådor" som i typ P944, Volvo 360 som ser ut typ: [IMG]http://show.simpload.com/081446c1f8642ca78.jpg?server=s2[/IMG] Men dem har ju kopplingen framme vid motor och då faller det väll på det antar jag? För inte går det väll att sätta en sån låda direkt på motorn? Det finns en till låda som skulle kunna gå, och det är denna: ![]() Liten nackdel, kostar cirka 65 tusen .... Nån som har några tips?? (Hoppas tråden är okey trots att jag inte har bilen bland "Våra bilar", men den kanske kommer dit) _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Re: Söker låda för mittmotorbil med diffen bakom växellådan
Nej, det är inte okej. Lägg upp en tråd - vi är ju nyfikna. Och du vill väl inte bryta mot reglerna? Alfa 116-bilar (Alfa 75 m fl) har transaxellådor med lådan framför diffen och koppling/svänghjul direkt på lådan. Antar att det blir lite pyssel att få den att passa mot motorn. |
||||
Re:
Problemet - tror jag - är att dem är så satans stora(långa) Hittade denna bild på den - http://upload.teaminsaneracing.com/p Sen var de det där med kopplingen också, antar den sitter framme vid motorn på Corvetten? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Re: Söker låda för mittmotorbil med diffen bakom växellådan
okey. Kanske gav intrycket att det fanns en bil men att jag inte ville lägga upp en tråd. Så är det inte, det är bara är en ganska långt gången 3D-skiss än så länge och måste veta att det GÅR att hitta en sån här låda innan jag kan gå vidare. Annars faller det samman så att säga. Så någon tråd om bilbyggande blir svårt att lägga upp. Bör jag ta bort tråden då? Eller du kanske kan låsa den annars. Tack för alfatipset hursom, ska kika runt lite på dem Mvh, otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Tror nog Kraniel menade mer att fanns det ett projekt så är det kul om du delar med dig av det så vi andra får se det.
Sen borde det väll inte vara allt för svårt att skruva en motor direkt 360 lådan, är väll bara att göra en väldigt kort mellanaxel mellan motor och lådan och inte en 2 meters som det är nu. |
||||
2 tänkbara lådor! Porsche 924 Turbo, 5v med 1an ned till vänster", eller 928 betydligt tyngre...
Båda har diffen längst bak och lådan framför. Av Alfas lådor bör 75, 3,0 med Torsendiff vara bäst. tror jag Annars är ju det kortaste paketet Saab 900 "gamla längsmonterade paketet" Good Luck. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1014 besök totalt |