Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i 2006 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15208 besök totalt
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006

Det är ju bara att hänga på grejerna så du kommer ut med det nya godiset...

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

S 500 R skrev:

Tänkte prova att göra ett ryck i helgen - tyvärr verkar det som brorsan har fullt upp under helgen (tröskväder...) och då får jag hålla på ensam thumbs down

Här sen Mar 2006

Re:

oreo skrev:
S 500 R skrev:

Tänkte prova att göra ett ryck i helgen - tyvärr verkar det som brorsan har fullt upp under helgen (tröskväder...) och då får jag hålla på ensam thumbs down

Det är ju inte så värst roligt... men vill man bli fin får man lida pin... eller vad det heter...

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu var coilovers bak monterade Tog 4 timmar för mig själv (inkl litet extrajobb med att vända dämparna, då fjädern gick emot drivaxeldamasken höger bak om man monterade som Intrax beskrev). Tydligen måste man ha det ställbara topplagret för att kunna montera fram, men Henk lovade att sätta ihop och skicka detta på Måndag. Låter bra thumbs up men jag tror det när jag ser det

Här sen Nov 2002

Re:

oreo skrev:
Nu var coilovers bak monterade Tog 4 timmar för mig själv

Gott jobbat!

Täby
Här sen Apr 2006

Bra jobbat Örjan, ser fram emot fortsatta rapporter thumbs up

Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

oreo skrev:
Henk lovade att sätta ihop och skicka detta på Måndag. Låter bra thumbs up men jag tror det när jag ser det

Så mycket för det löftet > Har försökt nå honom hela veckan (via mail och telefon) för att bekräfta att grejorna är på väg men inte lyckats. Får idag prata med en sekreterare som nu meddelar att de camber-plates jag skall ha är specialgrejor som de inte kan sätta ihop så snabbt Nytt löfte om leverans Måndag nästa vecka - skall jag tro på det den här gången

Här sen Nov 2002

Med få undantag är det min samstämmiga bild av alla som grejar saker till bilar. Allra helst specialgrejor...

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Då har äntligen mina topplagringar kommit! Hoppas kunna få dit dem i helgen, men då det inte kom med ngn instruktion hur de skall monteras får jag se hur jag lyckas med att få dit dem

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag skruvat dit framdämparna på bilen. Jag säger skruvat fast istället för monterat, eftersom jag inte är helt övertygad om att jag gjort allt helt rätt

Det första som konfunderade mig var att jag inte fann det helt uppenbart hur topplagringarna skulle sitta i stötdämpartornen. Jag hade trott att den skulle sitta så att justerspåren som går från höger till vänster på bilden i förra inlägget skulle vara till för att justera camber och därför vara riktade "inifrån och ut". Om man satte lagringen på det viset i hjulhuset vickade den dock litet i stötdämpar tornet, så det verkade inte rätt. Jag satte den därför vinklad 90 grader istället så att man justerar caster med detta och camber med spåren till de tre skruvarna som håller fast camberplattan i stötdämpartornet. Är inte helt övertygad att detta är rätt, då jag inte kunde få till mer än ungefär 2 grader camber på detta vis (0 original)

Jag blev också litet osäker om jag skulle montera plattan direkt mot stötdämpartornet, eller lägga den metallplatta (cirkel som är typ 15 mm bred och 3-4 mm tjock) som satt på originalbenet mellan tornet och Intrax platta. Det slutade med att jag satte dit denna, då jag inte tror att det bör göra någon skada. Antar att anläggningsytan kan bli något större om hela Intrax-plattan ligger mot tornet, men om jag har originalplattan mellan vet jag att anläggningsytan är helt plan. Valde därför att ha ngt mindre anläggningsyta som jag vet är helt plan istället för maximal anläggningsyta som (kanske) inte är det. Verkar detta vettigt?

Det tredje jag hade problem med var att dra fast muttern som håller fast topplagringen i dämparen ( i mitten på bilden med en liten skruvskalle i mitten). Jag hittade ingen mothåll så att jag kunde dra fast denna ordentligt hårt. Nu höll jag bara fast dämparen med handkraft medan jag drog muttern, men jag antar att den skall dras med ett någorlunda moment då det blir litet krafter som verkar på denna. Någon som har tips om hur man kan dra fast denna och med vilket moment

Jag märkte också att det inte fanns något färdigt hål i fästet för krängningshämmaren på Intrax dämparna, så jag var inte riktigt säker på hur jag skulle göra där. Borrade hål i fästet symmetriskt på höger och vänster sida, vilket jag hoppas är rätt....

När jag skruvat dit dämparna gjorde jag en grovjustering av hjulvinklarna, så att jag skulle kunna rulla försiktigt till jobbet idag. Det känns dock som det är litet frågetecken som behöver rätas ut innan jag kan säga att dämparna är monterade....

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu sitter dämparna på plats och har provkörts ordentligt både på vanlig väg, på Kinnekulle och i Lazzats konbana.

När det gäller monteringen så fick jag prata både med en tekniker på Intrax och Henk själv och när man vet hur man skall göra är det lättare att få dit grejorna

Topplagringarna skulle tydligen sitta med justerspåren vinklade i förhållande till körriktningen. På detta sätt justerar man både camber och caster samtidigt. Tyvärr så verkar det som det är svårt att få till mer än 2 graders camber, då hålen i stötdämpartornen är så små att toppen på dämparen tar i annars. Enligt Henk kan man lägga en bricka mellan topplagringen och tornet och på detta vis utnyttja justermånen fullt ut, men jag tror inte man får till så mycket mer än 2.1-2.2 grader även om man gör detta. Caster verkar ha ökat från 7 till ungefär 10 grader. Har ställt in 0 i toe.

Tydligen så är det bara en mutter till att dra fast dämparen i topplagringen. Loctite + fastdragning med mutterdragare (80-90 Nm) skall räcka, så nu är det gjort på detta vis och ännu så har det inte rört på sig

Körintryck då?

Det finns ju en del justermån på dämparna, så jag kan inte hävda att jag testat mig fram för att hitta en optimal inställning...

Började med att ställa in dämparna enligt rekommenderad inställning för "sportig vardagskörning" (20/40 klick fram och 20/50 klick bak). Vid körning på vanlig väg märks det tydligt att bilen är hårdare satt än original. Bilen känns som den krympt ytterligare en storlek, då den nu kränger ytterst lite och den känns alertare vid både gaspådrag och broms eftersom den i stort sett inte niger alls. På de vägar jag åker på till vardags är komforten riktigt bra, men på "vågig" asfalt (som jag passerade en del mellan Uppsala och Kinnekulle) blir komforten litet lidande.

På vägen till Kinnekulle pratade jag med Henk och han rekommenderade en inställning med 30/40 klick fram och 20/50 klick bak som utgångspunkt vid körning på bana. Tydligen så leder hårdare dämpning bak till att man kan få problem med greppet. Jag ändrade inte denna inställning under dagen på Kinnekulle (körde ca 75 varv), då jag hade fullt upp med att försöka lära mig banan Eftersom jag var ovan vid banan hade jag inte så mycket tid att fundera på chassit, förutom att jag noterade att bilens i grunden fina balans och neutrala uppträdande består, men att den samtidigt är mindre understyrd när man styr in i kurvorna och att det känns som man har ännu bättre kontroll när farten ökar. Då jag är ny inom bankörning, så försöker jag ha rätt så stora marginaler när jag kör och det känns som om detta chassi gör att det går att köra betydligt fortare utan att man går över gränsen. Jag ser verkligen fram emot nästa säsong, då jag förhoppningsvis kan lära mig mer om hur bilen fungerar genom att köra på banor som inte är helt nya för mig

Förra Söndagen var jag också iväg och körde Lazzats konbana på Lunda. Jag hann bara köra 6 rundor (på gatdäck), men här märktes det tydligt att bilen är betydligt vassare med nya chassit! Det kommer att bli riktigt kul att köra slalom nästa år med den här bilen thumbs up

Här sen Mar 2003

Kul att du fått prova grejerna nu och det verkar ju bra jag gjorde en hjulinställning på min bil idag och där va ju inte en hjulvinkel som va korekt från början.

camber fram 1.45 grader
caster 7 grader
0.20 grader toe in

camber bak 1.75 grader
0.20 grader toe in

bilen går betydligt stadigre på vägen nu funderar på att åka ner till knutstorp och köra där på nästa bmw träff hade tänkt att prova r-däck då det är nog ingen optimal ban inställning men den går som en dröm på vägen nu

Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

jonaslarsson skrev:
Kul att du fått prova grejerna nu och det verkar ju bra jag gjorde en hjulinställning på min bil idag och där va ju inte en hjulvinkel som va korekt från början.

camber fram 1.45 grader
caster 7 grader
0.20 grader toe in

camber bak 1.75 grader
0.20 grader toe in

bilen går betydligt stadigre på vägen nu funderar på att åka ner till knutstorp och köra där på nästa bmw träff hade tänkt att prova r-däck då det är nog ingen optimal ban inställning men den går som en dröm på vägen nu

Har du justerbara topplagringar nu? om inte, hur lyckades du få till så mycket camber fram utan detta? Är det bättre att ha svag toe in än 0 i toe?

Antar att det kan gå riktigt fort för dig på Knutstorp om du får på R-däck

Här sen Apr 2006

Tjena Örjan,

såg att du var snabbare än båda 120d på senaste Lazzat (vad jag förstår är det chippade bilar med duktiga förare) det betyder att du är på rätt väg thumbs up

Ska bli kul å följa fortsättningsvis vad du tycker om denna förändring

jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

hur jag fick så mycket camber beror på att jag har filat upp spåren lite i fjädertonen. där fanns liksom en liten justersmån orginal men jag tog fram dremeln och förlängde dom lite. va tvungen att göra det när jag satte på mina första 19 tummare som va 9/19 tum annars gick dom inte under skrämen fram om du ska åka på bana så är det bättre med 0 i toe än toe in som jag valt. Optimalt hade nog vare lite toe out fram och lite toe in bak om man har lite toe out fram så styr den in bätre och toe in bak gör bilen mer stabil. att jag valde att sätta toe in va för att den skulle bli mindre nervös på vägen.

Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Tjena Örjan,

såg att du var snabbare än båda 120d på senaste Lazzat (vad jag förstår är det chippade bilar med duktiga förare) det betyder att du är på rätt väg thumbs up

Ska bli kul å följa fortsättningsvis vad du tycker om denna förändring

Tyvärr så hann jag bara köra 3 av de 4 omgångarna i Söndags. Det hade varit kul att köra sista omgången + litet träning efteråt för att se hur fort det skulle ha kunnat gå. Jag är ju rätt så kass på att vända, men trots det hade jag en nästan 2s snabbare tid i tredje omgången med bara en lätt kon touch. Jag TROR att bilen i nuvarande skick är rätt så jämförbar med de M3 E30 som var med och körde, och de gick ju rätt så fort thumbs up

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

jonaslarsson skrev:
hur jag fick så mycket camber beror på att jag har filat upp spåren lite i fjädertonen. där fanns liksom en liten justersmån orginal men jag tog fram dremeln och förlängde dom lite. va tvungen att göra det när jag satte på mina första 19 tummare som va 9/19 tum annars gick dom inte under skrämen fram om du ska åka på bana så är det bättre med 0 i toe än toe in som jag valt. Optimalt hade nog vare lite toe out fram och lite toe in bak om man har lite toe out fram så styr den in bätre och toe in bak gör bilen mer stabil. att jag valde att sätta toe in va för att den skulle bli mindre nervös på vägen.

Lite hem-mek alltså Jag har funderingar inför vintern på att kolla ifall det går att hitta någon som kan hjälpa till att fräsa till andra plattor till topplagringarna än de som kom med från Intrax. Om man gör dem några mm tjockare och fixar till litet längre justeringsspår som går vinkelrät mot körriktningen borde det gå att få till 3 graders camber eller så. När man nu har en mall att utgå ifrån borde det inte vara allt för svårt att få till detta kanske

Något jag är litet osäker på är vilken "ride-height" man skall ha. Vad har du för höjd fram och bak från centrum på hjulet till skärmkanten??

Här sen Mar 2003

Det är skoj Örjan att du fastnat i banträsket så hårt Jag tyckte bilen kändes väldigt fin när jag åkte med dig på kinnekulle, även om jag tycker det är svårt att bedöma från passagerarsätet. Det skulle vara skoj att köra din bil ett varv runt en bana och känna skilnaden mellan orginal 130 och din moddade

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Petter skrev:
Det är skoj Örjan att du fastnat i banträsket så hårt Jag tyckte bilen kändes väldigt fin när jag åkte med dig på kinnekulle, även om jag tycker det är svårt att bedöma från passagerarsätet. Det skulle vara skoj att köra din bil ett varv runt en bana och känna skilnaden mellan orginal 130 och din moddade

Vi borde absolut se till att fixa detta - varför inte på ngn banträff som typ den du var på på Mantorp när en riktigt bra instruktör kan köra bilarna sida vid sida förutom vår egen jämförelse? Får väl se när en sådan möjlighet dyker upp igen Annars finns ju alltid BMWSC träffarna nästa år

Här sen Mar 2003

Re:

oreo skrev:
Petter skrev:

Vi borde absolut se till att fixa detta - varför inte på ngn banträff som typ den du var på på Mantorp när en riktigt bra instruktör kan köra bilarna sida vid sida förutom vår egen jämförelse? Får väl se när en sådan möjlighet dyker upp igen Annars finns ju alltid BMWSC träffarna nästa år

Absolut, tillfällen kommer garanterat att finns nästa år. Och visst vore det skoj att Thed eller Rickard körde bilarna så man kunde se hur fort dom går att köra, men det tror jag inte är något problem heller då dom kommer ha flera träffar nästa år.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

oreo skrev:
..Jag har funderingar inför vintern på att kolla ifall det går att hitta någon som kan hjälpa till att fräsa till andra plattor till topplagringarna än de som kom med från Intrax...

Fråga Samuel Lindkvist, han har gjort en hel del topplagringar till Baader Meinhof Wagen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i 2006 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande