Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15208 besök totalt |
Re:
Tänkte prova att göra ett ryck i helgen - tyvärr verkar det som brorsan har fullt upp under helgen (tröskväder...) och då får jag hålla på ensam ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Det är ju inte så värst roligt... men vill man bli fin får man lida pin... eller vad det heter... _________________ Stefan Berander |
||||
Nu var coilovers bak monterade
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
Re:
Så mycket för det löftet > ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Nu har jag skruvat dit framdämparna på bilen. Jag säger skruvat fast istället för monterat, eftersom jag inte är helt övertygad om att jag gjort allt helt rätt
![]() Det första som konfunderade mig var att jag inte fann det helt uppenbart hur topplagringarna skulle sitta i stötdämpartornen. Jag hade trott att den skulle sitta så att justerspåren som går från höger till vänster på bilden i förra inlägget skulle vara till för att justera camber och därför vara riktade "inifrån och ut". Om man satte lagringen på det viset i hjulhuset vickade den dock litet i stötdämpar tornet, så det verkade inte rätt. Jag satte den därför vinklad 90 grader istället så att man justerar caster med detta och camber med spåren till de tre skruvarna som håller fast camberplattan i stötdämpartornet. Är inte helt övertygad att detta är rätt, då jag inte kunde få till mer än ungefär 2 grader camber på detta vis (0 original) ![]() Jag blev också litet osäker om jag skulle montera plattan direkt mot stötdämpartornet, eller lägga den metallplatta (cirkel som är typ 15 mm bred och 3-4 mm tjock) som satt på originalbenet mellan tornet och Intrax platta. Det slutade med att jag satte dit denna, då jag inte tror att det bör göra någon skada. Antar att anläggningsytan kan bli något större om hela Intrax-plattan ligger mot tornet, men om jag har originalplattan mellan vet jag att anläggningsytan är helt plan. Valde därför att ha ngt mindre anläggningsyta som jag vet är helt plan istället för maximal anläggningsyta som (kanske) inte är det. Verkar detta vettigt? Det tredje jag hade problem med var att dra fast muttern som håller fast topplagringen i dämparen ( i mitten på bilden med en liten skruvskalle i mitten). Jag hittade ingen mothåll så att jag kunde dra fast denna ordentligt hårt. Nu höll jag bara fast dämparen med handkraft medan jag drog muttern, men jag antar att den skall dras med ett någorlunda moment då det blir litet krafter som verkar på denna. Någon som har tips om hur man kan dra fast denna och med vilket moment ![]() Jag märkte också att det inte fanns något färdigt hål i fästet för krängningshämmaren på Intrax dämparna, så jag var inte riktigt säker på hur jag skulle göra där. Borrade hål i fästet symmetriskt på höger och vänster sida, vilket jag hoppas är rätt.... När jag skruvat dit dämparna gjorde jag en grovjustering av hjulvinklarna, så att jag skulle kunna rulla försiktigt till jobbet idag. Det känns dock som det är litet frågetecken som behöver rätas ut innan jag kan säga att dämparna är monterade.... _________________ ![]() |
||||
Nu sitter dämparna på plats och har provkörts ordentligt både på vanlig väg, på Kinnekulle och i Lazzats konbana.
När det gäller monteringen så fick jag prata både med en tekniker på Intrax och Henk själv och när man vet hur man skall göra är det lättare att få dit grejorna ![]() Topplagringarna skulle tydligen sitta med justerspåren vinklade i förhållande till körriktningen. På detta sätt justerar man både camber och caster samtidigt. Tyvärr så verkar det som det är svårt att få till mer än 2 graders camber, då hålen i stötdämpartornen är så små att toppen på dämparen tar i annars. Enligt Henk kan man lägga en bricka mellan topplagringen och tornet och på detta vis utnyttja justermånen fullt ut, men jag tror inte man får till så mycket mer än 2.1-2.2 grader även om man gör detta. Caster verkar ha ökat från 7 till ungefär 10 grader. Har ställt in 0 i toe. Tydligen så är det bara en mutter till att dra fast dämparen i topplagringen. Loctite + fastdragning med mutterdragare (80-90 Nm) skall räcka, så nu är det gjort på detta vis och ännu så har det inte rört på sig ![]() Körintryck då? Det finns ju en del justermån på dämparna, så jag kan inte hävda att jag testat mig fram för att hitta en optimal inställning... Började med att ställa in dämparna enligt rekommenderad inställning för "sportig vardagskörning" (20/40 klick fram och 20/50 klick bak). Vid körning på vanlig väg märks det tydligt att bilen är hårdare satt än original. Bilen känns som den krympt ytterligare en storlek, då den nu kränger ytterst lite och den känns alertare vid både gaspådrag och broms eftersom den i stort sett inte niger alls. På de vägar jag åker på till vardags är komforten riktigt bra, men på "vågig" asfalt (som jag passerade en del mellan Uppsala och Kinnekulle) blir komforten litet lidande. På vägen till Kinnekulle pratade jag med Henk och han rekommenderade en inställning med 30/40 klick fram och 20/50 klick bak som utgångspunkt vid körning på bana. Tydligen så leder hårdare dämpning bak till att man kan få problem med greppet. Jag ändrade inte denna inställning under dagen på Kinnekulle (körde ca 75 varv), då jag hade fullt upp med att försöka lära mig banan ![]() ![]() Förra Söndagen var jag också iväg och körde Lazzats konbana på Lunda. Jag hann bara köra 6 rundor (på gatdäck), men här märktes det tydligt att bilen är betydligt vassare med nya chassit! Det kommer att bli riktigt kul att köra slalom nästa år med den här bilen ![]() _________________ ![]() |
||||
Kul att du fått prova grejerna nu och det verkar ju bra
![]() camber fram 1.45 grader caster 7 grader 0.20 grader toe in camber bak 1.75 grader 0.20 grader toe in bilen går betydligt stadigre på vägen nu funderar på att åka ner till knutstorp och köra där på nästa bmw träff hade tänkt att prova r-däck då ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Har du justerbara topplagringar nu? om inte, hur lyckades du få till så mycket camber fram utan detta? Är det bättre att ha svag toe in än 0 i toe? Antar att det kan gå riktigt fort för dig på Knutstorp om du får på R-däck ![]() _________________ ![]() |
||||
Tjena Örjan,
såg att du var snabbare än båda 120d på senaste Lazzat (vad jag förstår är det chippade bilar med duktiga förare) det betyder att du är på rätt väg ![]() ![]() Ska bli kul å följa fortsättningsvis vad du tycker om denna förändring ![]() |
||||
hur jag fick så mycket camber beror på att jag har filat upp spåren lite i fjädertonen. där fanns liksom en liten justersmån orginal men jag tog fram dremeln och förlängde dom lite. va tvungen att göra det när jag satte på mina första 19 tummare som va 9/19 tum annars gick dom inte under skrämen fram
![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Tyvärr så hann jag bara köra 3 av de 4 omgångarna i Söndags. Det hade varit kul att köra sista omgången + litet träning efteråt för att se hur fort det skulle ha kunnat gå. Jag är ju rätt så kass på att vända, men trots det hade jag en nästan 2s snabbare tid i tredje omgången med bara en lätt kon touch. Jag TROR att bilen i nuvarande skick är rätt så jämförbar med de M3 E30 som var med och körde, och de gick ju rätt så fort ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Lite hem-mek alltså ![]() ![]() Något jag är litet osäker på är vilken "ride-height" man skall ha. Vad har du för höjd fram och bak från centrum på hjulet till skärmkanten?? _________________ ![]() |
||||
Det är skoj Örjan att du fastnat i banträsket så hårt
![]() ![]() _________________ /Petter Ledin |
||||
Re:
Vi borde absolut se till att fixa detta - varför inte på ngn banträff som typ den du var på på Mantorp när en riktigt bra instruktör kan köra bilarna sida vid sida förutom vår egen jämförelse? Får väl se när en sådan möjlighet dyker upp igen ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Absolut, tillfällen kommer garanterat att finns nästa år. Och visst vore det skoj att Thed eller Rickard körde bilarna så man kunde se hur fort dom går att köra, men det tror jag inte är något problem heller då dom kommer ha flera träffar nästa år. _________________ /Petter Ledin |
||||
Re:
Fråga Samuel Lindkvist, han har gjort en hel del topplagringar till Baader Meinhof Wagen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15208 besök totalt |