Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har hänt? F1 är ju lite spännande!
<<   1, 2, 3   >>
3371 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Pär Hansson skrev:
En lite tragikomisk grej med Arturs era var när Eje satt och dissade honom hela tiden. Men i längden blev oxå det tröttsamt. Janne verkar intresserad och insatt.


Jepp. Det mest uppenbara tillfället var väl förra året när Arthur satt och speckade i när blåflaggan skulle fram? Nja, sade Eje, den tar man bara fram när bilar skall varvas. Inte när de fajtas om position.

Janne är insatt och duktig. Tack vare Janne har jag fått sitta en kväll på o'Learys och snacka Nordschleife med självaste F. Ekblom

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Ingen förklaring, men en reflektion jag gjorde, som iofs kan vara fel, var att Renaulten verkade kränga mer än man är van att se (OBS ögonmått på TV-bild). Den verkade subjektivt mjukare. Har de kommit på nåt sätt att köra mjukare utan att floka till aerodynamiken.


Ja det skulle ju förklara varför de inte stördes av knölen i ingången till sista kurvan. Finurliga gubbar där hos Benne... förlåt Renault.

Förresten, under kvalet märkte jag att även Toyota (liksom sedan tidigare Renault) var i stort sett knatterfria m.a.p. antispinnet i kurvorna.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Jag tycker också att Janne och Eje gör ett bra jobb.

Men jag kunde inte låta bli att flina när Montoya fick en skylt "SWITCH"
och Eje sa att Montoya skulle slå om nån strömbrytare.

Varvet efter gick Montoya in och bytte däck.

Därefter var Eje riktigt säker på att strömbrytaren hade något med däcksbytet att göra.

"SWITCH" = "Byta" på Engelska (kanske betydde "Däcksbyte"?)

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Lennart Mäkinen skrev:
Janne B är bättre än Arthur, men det är ju inte så svårt...
Jag tycker dock att han kunde andas lite då och då och inte spekulera så förbannat mycket. Då kanske han hinner se vilken av bilarna i ett team som gör något för som det är nu har han 50% fel.


Precis, verkar som han tror att det är radio han sänder för det snackas ju hela tiden vilket jag tycker är tröttsamt, växlade över till finsk tv när det blev för jobbigt.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Lennart Mäkinen skrev:
Intressant att se Ralf backa av så kraftigt när han kom ifatt Montoya.

Nu tänker jag inte missa de resterande loppen.


om jag fattade det hela rätt så höll Ralf på att fläska rakt in i den lille Colmbianen, därav en tvärnit och lucka. Sen kan jag nog förstå att teamet tyckte att han inte borde gå förbi om han inte snurrade igen.

Det jag blev mest förbannad på var ju alla j-a kamerabyten osv. Dom hade ju noll koll på loppet. Kände själv att det var väldigt svårt att överblicka händelserna när dom ideligen bytte bilar osv.
Sen tycker jag att vi skall mailbomba fia om dom inte tar med massvis med kameraåkningar med bilarna. Kolla på Cart t.ex när man kan följa med bilarna i flera varv, dom byter kamerpositioner osv. Helt gudomligt för oss reacenördar tycker jag
Synd om barri, han har u varit konsekvent snabbare än schumi men har väl varit dum mot någon "högt" uppsatt kanske för det går verkligen inte hans väg...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Sen tycker jag att vi skall mailbomba fia om dom inte tar med massvis med kameraåkningar med bilarna. Kolla på Cart t.ex när man kan följa med bilarna i flera varv, dom byter kamerpositioner osv. Helt gudomligt för oss reacenördar tycker jag


Jo, Cart vet hur man gör racing för TV. Eurosport visade nån halv säsong på slutet av åttiotalet, det var ÄNNU bättre då. En kommentator stod i pitten med kameragubbe. "Nu är A.J. Foyt på väg in i depån." Samtidigt ser man en bil komma in bakom kommentatorn... Och... Jojomän, det är A.J. som bromsar nån meter bakom kommentatorn. Depåpersonalen kastar sej över bilen, kommentatorn vänder sej om och glor lika nyfiket som vi TV-tittare. Å så iväg. Kommentar om stoppet.
Man kan väl gissa att det försvann med något säkerhetstänkande.

Synd bara att Cart utvecklades till Brasilianska mästerskapen och Jänkarna slutade titta. Och nu är Brassarna i IRL... Blir väl inget kvar.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Pär Hansson skrev:
Apropå grejer att reta sig på i tv-sändningen: En stillbild på en gubbe som lutar sig mot en jukebox var inte precis vad man ville se direkt efter Barris haveri! > Jag gillar bisarr humor, men inte just då!


Tur att man har RTL och kan skifta kanal snabbt!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



JohanR skrev:
Efter förra årets promenadseger har Ferrari blivit feta och lata? Har Fioranofaktorn slått till, d.v.s. man testar i ensamt majestät på sin egen testbana utan möjlighet att jämföra med andra stalls utveckling? Massa tänkbara möjligheter.
JohanR


Med tanke på att en av Ferraris testförare heter Felipe Massa så vet man ju aldrig... (Den var dålig jag vet...)

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kunta skrev:

Det jag blev mest förbannad på var ju alla j-a kamerabyten osv. Dom hade ju noll koll på loppet. Kände själv att det var väldigt svårt att överblicka händelserna när dom ideligen bytte bilar osv.
Sen tycker jag att vi skall mailbomba fia om dom inte tar med massvis med kameraåkningar med bilarna. Kolla på Cart t.ex när man kan följa med bilarna i flera varv, dom byter kamerpositioner osv. Helt gudomligt för oss reacenördar tycker jag


Jag längtar också tillbaks till Supersignal...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Bra bildproducenter verkar det vara ont om! Man undrar ibland om det är de som inte kom in på mediagymnasiet som sitter där och kranar. Men hade det varit så illa som det är ibland hade vi fått följa Alonso varv efter varv.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



JohanR skrev:
Citat:
Är det Ferrari som tacklat av eller har alla andra blivit bättre samtidigt? (Jag tror på det första...)


Jag tror mycket på däcken, men inte enbart.



Jag tror massor på däcken! Men inte enbart ..

För två år sedan var både Jordan och Sauber med bra i fältet (Frentzen var "den ständige trean"). Dom har tappat rejält på senare tid, samtidigt som Renault, Williams och Jaguar gjort stormsteg fram! Inte bara däck, men väldigt mycket ..
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Undrar om Eddie Jordan har någon driftsäkerhetsklausul i sitt kontrakt med Ford...

Jag tittade en stund på nåt IRL-lopp igår (har ingen aning om det var live), men där hade de bättre ordning på kamerorna. Fighten mellan första och andra bil fick man följa i flera varv efter varandra. Varven var förstås 20-22s långa...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Coulthards bakdäck verkar få jobba en del.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Lite OT men ändå, på tal om Arthur Ringart, saxat från fl-net.se :

Det gick visst lite fort ...
Stackars Artur Ringhart. Här har han suttit i TV hela sommaren, visat filmer från polisens kamera och beklagat sig över hur illa alla kör.
och nu har han själv hamnat i polisens kamera. Det var i förra veckan som Artur Ringhart åkte fast i en fartkontroll.
40 kilometer över tillåten hastighet innebar att körkortet rök direkt på plats. (FL-Net)


_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Lennart Mäkinen skrev:
Studerar man bilder så är Bridgestonedäcken mycket rundare (som ett mc-däck) än Michelins puckar.
Nu har uppenbarligen FIA också sett skillnaden på däcken De har gått ut med en skrivelse om att däcksbredden ska mätas efter racet.
om jag förstod det rätt får avtrycket max vara 270mm och fram till nu har det mätts före användning.

Jag har sett samma fenomen inom dragracing där man haft maxbreddsgränser på däcken. Där kunde man se förare skava av däckssidorna före reporna. Avtrycket blev bredare efter några burnouter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Lennart Mäkinen skrev:
Nu har uppenbarligen FIA också sett skillnaden på däcken De har gått ut med en skrivelse om att däcksbredden ska mätas efter racet.
om jag förstod det rätt får avtrycket max vara 270mm och fram till nu har det mätts före användning.


oj! När kom den skrivelsen ut? Kan ju vara knixigt om Michelin "lever" på att kontrollen inte utförs på det viset.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



hovang skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Nu har uppenbarligen FIA också sett skillnaden på däcken De har gått ut med en skrivelse om att däcksbredden ska mätas efter racet.
om jag förstod det rätt får avtrycket max vara 270mm och fram till nu har det mätts före användning.


oj! När kom den skrivelsen ut? Kan ju vara knixigt om Michelin "lever" på att kontrollen inte utförs på det viset.
Det var efter senaste racet.
Michelin svarade att de förutsatte att regeländringar kommer under vintern.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Så här säger en nätsida om ämnet
www.F1-live.com skrev:
The performance of a tyre can make a team win or lose races. For this reason, it is very important that the two tyre manufacturers follow the rules so that the championship is fair and without controversy.

The FIA decided to have a careful look at the situation, especially for the last three races of the season, and sent a letter to the F1 participants reminding them of one particular rule and added that for now everything was still fine.

In the letter the FIA talks about article 77 of the sporting regulation that mentions : the tread width of the front tyres' must not exceed 270 mm (at a pressure of 1,4 bar)

The FIA added that the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track. The FIA is not accusing anyone for now but is making a little warning. However we can guess that suspicion started from somewhere and that the FIA believed it was serious enough to justify a little intervention.

Bridgestone engineers don't feel concerned by this warning, saying that their tyres are behaving differently than those of their rival Michelin. The French manufacturer will probably respond soon, saying that they don't feel more concerned then their Japanese colleagues over the situation.

The only thing that we can be sure of today is that Bridgestone are making front tyres with an overall width of 32,96 cm while Michelin supplies tyres with an overall width of 35,5 cm. The regulation stipulates that the front tyres must have an overall width that is in between 30,5 cm and 35,5 cm. On that aspect, the two manufacturers follow the rules to the letter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17957



Jag är lite nyfiken på hur andra ser på det här med att Michelin nu gjort nya däck till "sina" team.
För mig låter det fullkomligt bisarrt att FIA har kontrollerat slitbanebredden på däcken när de är nya och inte efter racen. Det står ju bara i reglerna att den ska vara max 270mm och inte när. Detta borde automatiskt innebära att de aldrig får ha bredare avtryck mot marken än 270mm (med 1.4bar lufttryck).
Alla andra mått på bilarna mäts väl efter målgång?

Jag trodde först att det här var kilformen på däcket som gjorde att de blev bredare, men de senaste dagarna har jag uppfattat det som att däcken flexat så att de fått mer yta i marken. Vet någon säkert?



Jag kan påpeka att jag sett ett liknande fenomen i en annan sport där man fick ha max 10,5" breda däck och där tillkom ett mått för hur brett avtryck man fick ha eftersom det fanns väldigt varierande bredder på 10,5"-slicks. Där stod folk i depån och slipade av kanterna innan körningen för att slippa skämmas när de slitit ner däcksytan en bit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Finns det någon annan serie där man mäter däcken annat än när de är nya?
Åtminstone slicks har ju den egenheten att tryckas ut lite när de blir varma och de där kanterna som bildas har ju ingen bärighet alls men ger åndå ett markavtryck, så jag tycker det verkar lite konstigt att mäta på begagnade däck eftersom det kan bli att man blir diskad på ren otur, utan att ha någon prestandavinst.
Jag såg att Brawn tyckte att Michelinstallen skulle diskas i efterhand för att de kört på olagliga däck tidigare under säsongen, men hur var Bridgestones gamla däck då, innan de gjorde de smalare för att det ansågs bättre för nya Ferrarin? Var inte de lika breda och har varit under alla år?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
Jag är lite nyfiken på hur andra ser på det här med att Michelin nu gjort nya däck till "sina" team.


Min personliga uppfattning är att man tänjt lite på reglerna. Nu bygger F1 delvis på att folk blir påhittiga och verkligen försöker maxa under reglerna, men det här vete 17on om jag skulle godkänna om det visat sig att däcken "breddat" sig efter körning....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har hänt? F1 är ju lite spännande!
<<   1, 2, 3   >>
3371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande