Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3371 besök totalt |
Jepp. Det mest uppenbara tillfället var väl förra året när Arthur satt och speckade i när blåflaggan skulle fram? Nja, sade Eje, den tar man bara fram när bilar skall varvas. Inte när de fajtas om position. ![]() Janne är insatt och duktig. Tack vare Janne har jag fått sitta en kväll på o'Learys och snacka Nordschleife med självaste F. Ekblom ![]() Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Ja det skulle ju förklara varför de inte stördes av knölen i ingången till sista kurvan. Finurliga gubbar där hos Benne... förlåt Renault. Förresten, under kvalet märkte jag att även Toyota (liksom sedan tidigare Renault) var i stort sett knatterfria m.a.p. antispinnet i kurvorna. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag tycker också att Janne och Eje gör ett bra jobb.
Men jag kunde inte låta bli att flina när Montoya fick en skylt "SWITCH" och Eje sa att Montoya skulle slå om nån strömbrytare. Varvet efter gick Montoya in och bytte däck. Därefter var Eje riktigt säker på att strömbrytaren hade något med däcksbytet att göra. "SWITCH" = "Byta" på Engelska ![]() |
||||
Precis, verkar som han tror att det är radio han sänder för det snackas ju hela tiden vilket jag tycker är tröttsamt, växlade över till finsk tv när det blev för jobbigt. |
||||
om jag fattade det hela rätt så höll Ralf på att fläska rakt in i den lille Colmbianen, därav en tvärnit och lucka. Sen kan jag nog förstå att teamet tyckte att han inte borde gå förbi om han inte snurrade igen. Det jag blev mest förbannad på var ju alla j-a kamerabyten osv. Dom hade ju noll koll på loppet. Kände själv att det var väldigt svårt att överblicka händelserna när dom ideligen bytte bilar osv. Sen tycker jag att vi skall mailbomba fia om dom inte tar med massvis med kameraåkningar med bilarna. Kolla på Cart t.ex när man kan följa med bilarna i flera varv, dom byter kamerpositioner osv. Helt gudomligt för oss reacenördar tycker jag ![]() Synd om barri, han har u varit konsekvent snabbare än schumi men har väl varit dum mot någon "högt" uppsatt kanske för det går verkligen inte hans väg... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jo, Cart vet hur man gör racing för TV. Eurosport visade nån halv säsong på slutet av åttiotalet, det var ÄNNU bättre då. En kommentator stod i pitten med kameragubbe. "Nu är A.J. Foyt på väg in i depån." Samtidigt ser man en bil komma in bakom kommentatorn... Och... Jojomän, det är A.J. som bromsar nån meter bakom kommentatorn. Depåpersonalen kastar sej över bilen, kommentatorn vänder sej om och glor lika nyfiket som vi TV-tittare. Å så iväg. Kommentar om stoppet. Man kan väl gissa att det försvann med något säkerhetstänkande. Synd bara att Cart utvecklades till Brasilianska mästerskapen och Jänkarna slutade titta. Och nu är Brassarna i IRL... Blir väl inget kvar. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Tur att man har RTL och kan skifta kanal snabbt! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Med tanke på att en av Ferraris testförare heter Felipe Massa så vet man ju aldrig... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag längtar också tillbaks till Supersignal... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Bra bildproducenter verkar det vara ont om! Man undrar ibland om det är de som inte kom in på mediagymnasiet som sitter där och kranar. Men hade det varit så illa som det är ibland hade vi fått följa Alonso varv efter varv.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag tror massor på däcken! Men inte enbart .. ![]() För två år sedan var både Jordan och Sauber med bra i fältet (Frentzen var "den ständige trean"). Dom har tappat rejält på senare tid, samtidigt som Renault, Williams och Jaguar gjort stormsteg fram! Inte bara däck, men väldigt mycket .. |
||||
Undrar om Eddie Jordan har någon driftsäkerhetsklausul i sitt kontrakt med Ford...
Jag tittade en stund på nåt IRL-lopp igår (har ingen aning om det var live), men där hade de bättre ordning på kamerorna. Fighten mellan första och andra bil fick man följa i flera varv efter varandra. Varven var förstås 20-22s långa... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lite OT men ändå, på tal om Arthur Ringart, saxat från fl-net.se :
Det gick visst lite fort ... Stackars Artur Ringhart. Här har han suttit i TV hela sommaren, visat filmer från polisens kamera och beklagat sig över hur illa alla kör. och nu har han själv hamnat i polisens kamera. Det var i förra veckan som Artur Ringhart åkte fast i en fartkontroll. 40 kilometer över tillåten hastighet innebar att körkortet rök direkt på plats. (FL-Net) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
![]() om jag förstod det rätt får avtrycket max vara 270mm och fram till nu har det mätts före användning. Jag har sett samma fenomen inom dragracing där man haft maxbreddsgränser på däcken. Där kunde man se förare skava av däckssidorna före reporna. Avtrycket blev bredare efter några burnouter. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
oj! När kom den skrivelsen ut? Kan ju vara knixigt om Michelin "lever" på att kontrollen inte utförs på det viset. |
||||
Michelin svarade att de förutsatte att regeländringar kommer under vintern. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Så här säger en nätsida om ämnet
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag är lite nyfiken på hur andra ser på det här med att Michelin nu gjort nya däck till "sina" team.
För mig låter det fullkomligt bisarrt att FIA har kontrollerat slitbanebredden på däcken när de är nya och inte efter racen. Det står ju bara i reglerna att den ska vara max 270mm och inte när. Detta borde automatiskt innebära att de aldrig får ha bredare avtryck mot marken än 270mm (med 1.4bar lufttryck). Alla andra mått på bilarna mäts väl efter målgång? Jag trodde först att det här var kilformen på däcket som gjorde att de blev bredare, men de senaste dagarna har jag uppfattat det som att däcken flexat så att de fått mer yta i marken. Vet någon säkert? Jag kan påpeka att jag sett ett liknande fenomen i en annan sport där man fick ha max 10,5" breda däck och där tillkom ett mått för hur brett avtryck man fick ha eftersom det fanns väldigt varierande bredder på 10,5"-slicks. Där stod folk i depån och slipade av kanterna innan körningen för att slippa skämmas när de slitit ner däcksytan en bit. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Finns det någon annan serie där man mäter däcken annat än när de är nya?
Åtminstone slicks har ju den egenheten att tryckas ut lite när de blir varma och de där kanterna som bildas har ju ingen bärighet alls men ger åndå ett markavtryck, så jag tycker det verkar lite konstigt att mäta på begagnade däck eftersom det kan bli att man blir diskad på ren otur, utan att ha någon prestandavinst. Jag såg att Brawn tyckte att Michelinstallen skulle diskas i efterhand för att de kört på olagliga däck tidigare under säsongen, men hur var Bridgestones gamla däck då, innan de gjorde de smalare för att det ansågs bättre för nya Ferrarin? Var inte de lika breda och har varit under alla år? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Min personliga uppfattning är att man tänjt lite på reglerna. Nu bygger F1 delvis på att folk blir påhittiga och verkligen försöker maxa under reglerna, men det här vete 17on om jag skulle godkänna om det visat sig att däcken "breddat" sig efter körning.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3371 besök totalt |