Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7725 besök totalt |
Torsionsstavar Porsche 911
Hej alla, Jag funderar lite på det här med grövre stavar till min 911 -82. Bilen har justerbara konisar, är i övrigt original och körs på gatdäck. Kommande ändringar förutom stavarna är solida topplagringar fram, nya bussningar runt om, R däck och eventuellt ett fjäderbenstag fram. Bilen går på tre till fem banåkningar och några sprintrace och körs 500 till 600 mil på landsväg per år. Frågan är kort men funderingen lite längre. Vilken dimension skall jag välja fram och bak? Fundering blir såhär: originaldimension är 18,8 mm fram och 24,1 mm bak. Eftersom bilen har en sån viktfördelning som den har så har Porsche byggt in en understyrning i bilen som hade varit fint att få bort. Ett bra sätt att göra det är ju styva mer bak än fram. Alltså, öka dimensionen på stavarna mer bak än fram. Ett exempel är att öka till 21/28 vilket ger en ökning på 55,7% respektive 82 %. När jag ringde en av handlarna så tyckte han att jag kunde behålla original fram och öka till 29 mm bak. Det skulle ge 0% ökning fram och 170 % bak. Är det nån som har nån erfarenhet av detta? Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||||||||
Varför inte satsa på Coilover istället?
Jag tog just ur mina stavar bak och monterade en "coilover" istället för en lös stötdämpare. Stavar är inte så billiga och du åker på en ny likdan (eller större) kostnad om du senare vill uppgradera. Med coilover så är det mycket lättare att byta en fjäder om man inte är nöjd. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||||||
Jag hade provat 22/29eller 30 med Bilsport Rennen dämpare. Club Sport dämparna är för "tunna" till dom fjädrarna för banbruk. Över understyrning justerar du med krängningshämmare fram eller bak eller både och.
Sedan förstår jag inte nojan med att byta ut torsionstavarna till coil over. Att byta en torsionsstav mot en annan vill jag påstå är precis lika enkelt som att byta en skruvfjäder i ett fjäderben. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||||
Re:
Jag tänkte på 944 där bakvagnen måste ner och en omindexering tydligen inte alltid är helt lätt. Då är det betydligt lättare för mig nu att skruva av två bultar och byta fjäder vid sidan av. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||||||
Jag fick ett tips om att behålla original fram och byta till 26 eller 27 bak och att eventuellt senare gå upp till 21 fram. Funderingar?
Hur förändrades under/överstyrningen när du bytte till 22/29, eller balanserar du det med krängarna? Jag original än så länge. Angående coilover eller inte så är coilovers (eller spiralfjädrar)helt klart att föredra av flera olika skäl, tillgänglighet av olika fjädrar, lättare att byta och lättare att justering fjäderns förspänning. Det är bara att det krävs mer både delar och pengar och arbete som tex förstärkning av karossen vid det nya fjäderfästet för att gå från torsionsfjädrar till coilovers än att bara skifta torsionsfjädrar. (Lång mening men ni fattar?)Vilket betyder att det är mest en kostnadsfråga som avgör. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||||||||
Att gå på standard fram (helst 19mm men du har 18) och 26 bak plus turbons krängningshämmare är ett säkert tips för att få en välbalanserad bil som ändå känns behaglig i alla situationer. Men den dag då du åker lite fortare på banan i torrväder kommer du att sitta och drömma om bra mycket styvare bil och då är mitt tips ovan en bra tanke. Jag provade själv på min gamla med 21/29 och clubsport men skulle valt rennen. Clubsport dämparna klarade inte av att hålla styr på de hårdare fjädrarna (torsion). En ställbar krängningshämmare stod högst upp på prioriteringslistan för att justera över/understyrning. En 911a vill du gärna ha lite, inte mycket, understyrd från början för att justera med gaspedalsfoten. Sen ser jag att du redan har Koni ställbara som kanske ligger i rätt intervall.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||||
Hej igen,
Här är största skälet till att jag inte vill ha coil-overs: http://shop.fvd.de/?VID=315750&V Kolla priset. Det finns säkert andra billigare men det blir ändå avsevärt dyrare än att byta stavarna, särskilt som jag redan lagt ut pengar på nya stötdämpare. Det är säkert så att om skall ha ut den sista hundradelen av bilen så krävs det. Men, det jag vill ha är en bil som fungerar bättre på bana än den gör idag utan att ha krav på tävlingsprestanda. Dessutom vill jag inte lägga 30 tusen enbart på fjädringen och då tror jag det mest kostnadseffektiva är att byte stavarna. Att spiralfjädrar kan vara bättra än stavar visas väl om inte annat av Porsche själva bytte när 964 kom. Så på min fråga om hur grova stavar jag skall byta till har jag fått några bra svar med bra motiveringar vilket definitivt är till god hjälp när jag skall beställa nya. Eventuella för och nackdelar med torsionsstavar vs coil-overs kanske vi får tillfälle att diskutera nån annan gång? Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||||||||
Re:
Fd K3 numera Porsche Center i Haninge kan hjälpa dig med råd. De har stor erfarenhet av detta. Tala med ex Jocke. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||
Varför då?? Ur fjädrings mässig synpunkt så kommer inte bilen känna om fjäderkraften kommer från en toritionsstav eller en spiral/skruvfjäder. Mao så är det fjäderkonstanet som är intresankt. Mao gäller bara hitta rätt staver som ger önskad fjäderkonstant. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Re:
Exactemundo! T.o.m. F1 bilar har ju torsionsstavar. Men om man istället säger att bakvagnen är kasst kostruerad för att åka riktigt fort så finns det kanske en del att diskutera. En stor anledning till varför Porsche slutade med torsionsstavar 1989 var produktionskostnader och då var det ju ett gyllende tillfälle att passa på när man ändå skulle göra om chassiet. En stor anledning till att byta till skruvfjädrar är svårigheten att hitta riktigt hårda torsionsstavar men nu pratar vi på hobbynivå inter Walther Röhrl nivå som för den delen säkert åkt snabbare med torsionstavar än rätt många av oss i det här forumet hade gjort på skruvfjädrar. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||||
Re:
Porsche slutade inte bygga bilar med torsionsstavar -89... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||||
Hej igen,
Det är ju rätt, Porsche bygger ju fler eminenta sportbilar. Vi blev nog bara lite 911 blinda i resonemanget. Jag roade mig med att göra en liten sammanställning över hur fjädringen ser ut. Av detta kan man se att fjädringen i original är ganska väl balanserad med 110/120 ( eftersom jag snott uträkningarna på amerikanska siter är det angivet i lb/in men det duger för detta resonemanget). Med detta har Porsche byggt in en rätt rejäl understyrning. Om man uppgraderar till tex 22/29 som förslagits tidigare i inlägget ändrar man den balansen till 210/254, alltså styvare bak än fram vilket är önskvärt eftersom det tar bort en del understyrning. Om man går till en annan populär variant som tex 22/28 vilket ger 210/221 så styvar man alltihop men bibehåller den (o)balans Porsche byggde in i bilen från början. Frågan är ju var gränsen går för när det blir mycket och bilen börjar överstyra som en tokig, klarar man 21/29 som ger 173/224? Det är ju som sades tidigare: en aning understyrt in, ge på gas på vägen ut för att få ut baken lite men det får ju inte bli för roligt. Därför låter CMXI och 964RS inlägg vettiga, styva upp hela bilen, men lite mer bak än fram. Och det var ju det som var min fråga från första början. (Tabellen blir nog inte så snygg när jag klipper och klistrar från excel, hoppas det går att tolka ändå.) [b]Porsche 911 -82 fjädring[/b] Fram Bak Dia 18,8 mm Dia 24,1 mm Hävarm 305 mm Hävarm 470 mm Eff längd 560 mm Eff längd 580 mm Vinkel 0 grad Vinkel -20 grad Vikt 500 kg Vikt 750 kg Ökning av "fjäderhårdhet" jämfört med 18,8 respektive 24 Stav dia mm Ökning hårdhet Stav dia mm Ökning hårdhet 21 mm 55,70 % 27 mm 57,00 % 22 mm 87,50 % 28 mm 82,00 % 23 mm 124,00 % 29 mm 90,00 % (uppskattad) "Fjäderhårdhhet" vid hjul 18,8 mm 110 lb/in 23 mm 100,00 lb/in 21 mm 173 lb/in 24 mm 120,00 lb/in 22 mm 210 lb/in 25 mm 140,00 lb/in 23 mm 250 lb/in 26 mm 165,00 lb/in 24 mm 296 lb/in 27 mm 191,00 lb/in 25 mm 350 lb/in 28 mm 221,00 lb/in 29 mm 254,00 lb/in 30 mm 294,00 lb/in 31 mm 332,00 lb/in 32 mm 377,00 lb/in 33 mm 427,00 lb/in Hälsningar Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||||||||
Re:
Därför att han troligen inte kommer att ha tid elr råd att testa ut rätt grejor. Han skriver själv att han inte vill ha skruvfjädrar för det är för dyrt. Hur dyrt tror du det blir att få en vanlig 911 med torisionsfjädring bli lika snabb som en med dito utbytt? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||
Re:
Blir det gratis att få en 911 konverterad till skruvfjädrar att bli så snabb det går, inräknat byte av fjädrar etc? _________________ Roland Johansson |
||||||||||||
Re:
Självklart inte. Men min bedömning är att det finns så pass många färdiga skruvfjäder och stötdämparkoncept till en 911 att det vida överträffar en torisionsdito. Fråga: Varför meckar inte flera 911 förare med sina torisionsstavar som har seriösa fortåkarambitioner, och kan du vara snäll att räkna upp vilka riktigt snabba - äldre - 911or som som har just detta som genomgått övriga ombyggnader för att bli maximalt snabba på en bana? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||
Re:
En stor chans att många 911 förare inte mekar så mycket kanske är att de köper en 'färdig' bil, dock inte perfekt men nöjer sig med det och kör. Ville de meka och trimma och justera hade de kanske köpt en M3 första generationen, eller en gammal avlagd LeMans prototyp... Kan inte räkna upp en snabb 911, då de inte intresserar mig speciellt. De som är roliga är riktigt gamla 911, ser så bra ut. Men däremot är jag intresserad hur en fjäder med samma hårdhet kan vara bättre i skruvform än rak ![]() och med tanke på hur många som bygger sina fordon för att bli snabba på bana, och halva lägret bygger tvärtemot andra halvan så kanske antalet byggare och nedlagda pengar inte säger mycket om funktionen till slut. Gör du rätt från början behöver det inte kosta mycket att få konkurenskraftigt material. Sedan en annan sak som spelar in är om du nu tänkt räjsa med bilen, det gäller att du inte gjord regelvidriga modifikationer. Men har för mig att du hade lite sådana frågor i våras, och resultatet blev att din bil är 'felbyggd' för att passa in i de klasser som finns. Sådant påverkar också de möjliga modifieringarna.
_________________ Roland Johansson |
||||||||||||
Re:
Fakta är klara, det finns inga riktigt snabba 911or med torisionsfjädringen kvar. Vad gäller att vi byggt vår bil fel får du förklara lite närmare. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7725 besök totalt |