Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
var köpa FIA-klassas fuelcell till banbil till bra pris ?
1, 2   >>
3902 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
var köpa FIA-klassas fuelcell till banbil till bra pris ?

Är ju verkligen skitdyrt överallt

Finns det ingen väg alls runt detta annars ?

Exempelvis låta en mekanisk verkstad tillverka en med dubbla väggar m.m m.m ?

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Behöver den vara stor? Annars kan du ju göra en egen om den är under 30l..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re: var köpa FIA-klassas fuelcell till banbil till bra pris

KristianAE86 skrev:
Är ju verkligen skitdyrt överallt

Finns det ingen väg alls runt detta annars ?

Exempelvis låta en mekanisk verkstad tillverka en med dubbla väggar m.m m.m ?

K

Måste den ha åldern inne?
Annars så brukar man ju hitta överåldriga till rimmliga priser

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 831



ja har en liggandes som lincensen för internationell racing gick ut för några månader sedan, en ATL 45 liters, du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

plato skrev:
ja har en liggandes som lincensen för internationell racing gick ut för några månader sedan, en ATL 45 liters, du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax


Är det inte samma datumstämpel?


Hör med Jesper på abrmotorsport.se vad han kan trolla fram annars.
Dessutom behöver du ju inte mer än 10-15liter i en driftingbil.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
plato skrev:
ja har en liggandes som lincensen för internationell racing gick ut för några månader sedan, en ATL 45 liters, du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax


Är det inte samma datumstämpel?

Hör med Jesper på abrmotorsport.se vad han kan trolla fram annars.
Dessutom behöver du ju inte mer än 10-15liter i en driftingbil.



Nordic Supercars - Måste nog ha 60L....... typ

Gatkörning, Gatebilkörning, drifting, stripp, bana

Skulle tro att 50L är minimum iaf...

men jag får alltså ha en hemmagjorttank för FIA-klassad racing om den understiger 30L ?
Godkänt för vagnbok okså såklart ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

KristianAE86 skrev:
Svartlock skrev:
plato skrev:
ja har en liggandes som lincensen för internationell racing gick ut för några månader sedan, en ATL 45 liters, du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax


Är det inte samma datumstämpel?

Hör med Jesper på abrmotorsport.se vad han kan trolla fram annars.
Dessutom behöver du ju inte mer än 10-15liter i en driftingbil.



Nordic Supercars - Måste nog ha 60L....... typ

Gatkörning, Gatebilkörning, drifting, stripp, bana

Skulle tro att 50L är minimum iaf...

men jag får alltså ha en hemmagjorttank för FIA-klassad racing om den understiger 30L ?
Godkänt för vagnbok okså såklart ?


Det där är någpt du måste läsa i resp. reglemente. Tex SLC tillåter en hemmagjord tank under 30l eller en originaltank, för den delen även i klass 4. I SSK klass 3 måste det vara en FIA tank med godkännt datum.

Som sagt, olika regler i olika klasser.

Ska du bygga för Nordic supercar?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



http://www.nordicsupercar.com/dokument/ReglementeNordicSupercar2007.pd . . . .
Sid 5 art7
Jag tolkar det som att man får ha en egentillverkad på 30l alt en eller flera fia-godkända.
Men hör med dem först innan du gör något dumt...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



alltid trevligt att läsa lite men alltid faller man på punkten ang 4x4 annars hade man gärna varit med och smiska lite

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

plato skrev:
du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax


Det där är väl inte sant... .Det är väl stolar som inte behöver följa datumet.
och som jag mins det...så är 30-liters gränsen en SBS-regel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



För övrigt skickar man efter tankar från USA.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

ButterflyRacing skrev:
För övrigt skickar man efter tankar från USA.


Dom flesta där verkar ju vara märkta enligt SFI och det duger väll inte eller?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

ButterflyRacing skrev:
plato skrev:
du kan ju fortfarande köra all racing inom sverige med den, den är din för 2lax


Det där är väl inte sant... .Det är väl stolar som inte behöver följa datumet.
och som jag mins det...så är 30-liters gränsen en SBS-regel.


30l är max för hemmbygge och fem år gäller på säkerhetstankar. Går att köra tror jag ett eller två år till med intyg från tillverkaren.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Per W skrev:
ButterflyRacing skrev:
För övrigt skickar man efter tankar från USA.


Dom flesta där verkar ju vara märkta enligt SFI och det duger väll inte eller?


Eftersom frågon gällde FIA-tankar......så gäller svaret det också..

FIA-tanker köper man i USA.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

ESCORTMK2MANNEN skrev:
alltid trevligt att läsa lite men alltid faller man på punkten ang 4x4 annars hade man gärna varit med och smiska lite


Läs lite till . Har din bil 4wd original så är det ok.

Art. 10 Transmission
Fritt. Maximalt sex växlar och en backväxel. Fyrhjulsdrift endast bilmodellens
originalmontage.

Så det är bara att smiska på thumbs up

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu är det ett väldigt gissande här...

Du kan köra ett par år till...om du skickar in tanken till tillverkaren....och får ett intyg.

(nu har inte jag dubbelkollat mina uppgifte det senaste året. så har jag fel, så rätta mej.)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

ButterflyRacing skrev:
Per W skrev:
ButterflyRacing skrev:
För övrigt skickar man efter tankar från USA.


Dom flesta där verkar ju vara märkta enligt SFI och det duger väll inte eller?


Eftersom frågon gällde FIA-tankar......så gäller svaret det också..

FIA-tanker köper man i USA.


Tipps på bra ställen?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Gå in på ATL hemsida....och kolla efter återförsäljare som ligger bra till geografiskt.

Jag köpte min i någon av staterna som ligger strax ovanför Florida...pga. att vi skeppar från Maimi

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Re:

ButterflyRacing skrev:
Gå in på ATL hemsida....och kolla efter återförsäljare som ligger bra till geografiskt.

Jag köpte min i någon av staterna som ligger strax ovanför Florida...pga. att vi skeppar från Maimi



Lite OT kanske men var du inte på gång att köra SSK? Hur stor tank rekomenderar du för att köra där?
Har förövrigt fått klartecken från SSK att min bil passar in i klass3 trotts min hembygda 4wd

_________________
Per Wahlqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Per W skrev:


Lite OT kanske men var du inte på gång att köra SSK? Hur stor tank rekomenderar du för att köra där?
Har förövrigt fått klartecken från SSK att min bil passar in i klass3 trotts min hembygda 4wd


Du får räkna på soppaförbrukningen och antal varv som körs.
Min bil drar 10 liter milen....så den är inte jämförbar med någon annan. Jag har 65 liter....och klarar nätt och jämt ett sprintlopp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

ButterflyRacing skrev:
Du får räkna på soppaförbrukningen och antal varv som körs.
Min bil drar 10 liter milen....så den är inte jämförbar med någon annan. Jag har 65 liter....och klarar nätt och jämt ett sprintlopp.
Du har väl kört på Anderstorp med Novan och det är den banan som är värst i Sverige. 12 varv blir ju 5 mil, stor del på fullgas. Tom jag var uppe i 3 liter milen i helgen

Nu körde vi bara 10 varv för att slippa depåstopp för vissa bilar samt att spara lite tid.

2kilometersbanorna blir ju betydligt lugnare eftersom de är kortare (doh) och de är kniksigare (lägre andel fullgas).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
var köpa FIA-klassas fuelcell till banbil till bra pris ?
1, 2   >>
3902 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande