| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (22189 totalt) |
|
Jag tror ingen nämt Citroen AX GT? Kan den vara nått? De ser ju lite kaxiga ut iaf.
http://www2.blocket.se/view/2824965. _________________ Göran Karlsson |
||||||
BMW 700!?
_________________ Göran Karlsson |
||||||
|
Citat:
Körde en sådan som var bestulen på taket (cab), fy för jisses... Maken till tourqsteer (stavning?) får man leta efter, och bilen skulle difinitivt mått bättre av ett solidt tak också
Vad menar du med toutqsteer???
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Re:
Då kontrar jag med Fiat 500 som kommer i Abarth med ca 150hk i den under 1000kg lätta vagnen= mums! _________________ Jan Å |
||||||
|
Re:
Jag slår också ett slag för AX GT! En av dom roligaste bilarna jag ägt! Motorn varvar som en galning och den går rätt bra också. Dock får man leva med vissa elfel och smällande famvagn. Det är ingen bil man vill krocka med heller _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
|
Re:
Det spelar väl inte så stor roll att tråden är gammal, förutom att det händer en del i bilbranschen på drygt 3 år
|
||||||
|
Re:
Nej det var inte riktigt så jag menade. Lät ju nästan arg ser jag nu när jag läser det igen.
Det visar sig efter att ha läst mitt inlägg på sidan två i tråden att jag råkade ut för att äga två av de bilarna jag 'tipsade' om. Både Lupo Gti & Clio Sport har stått på uppfarten vid det här laget...
Clion var kanon på många sätt, en 01:a som hade gått 5000mil ungefär. Kostade runt 70 när det begav sig. Lådan tyckte jag var lite dum, många gånger ville man ha en växel mellan växlarna så att säga, speciellt i konbanor/Parkbanan.
Bromsarna var suveräna och hade bra bett, körde med orginalbelägg och skivor och jag upplevde aldrig att dessa mattades när jag körde, lite bockig att köra i början eller när man hade kört nån annan bil, minsta tryckning på pedalen så hade man ju näsan i framrutan, lite kraftig servoverkan eller nåt kanske? Nackdelen med bromsarna måste väl varit abs:en då i så fall, helt värdelös verkligen! När man körde på exempelvis halt eller löst material som rullgrus eller snö så fick den ju spelet när man bromsade, och då ökade den bromssträckan på nåt vis medans den höll på och jobbade. Nu fanns det ju sån tur var ett väldigt bra trick att ta till, man kunde rycka en sladd som gick över bakaxeln och då var abs:en inte i och störde längre. Abs:en brukade även gå in så fort bilen ville skicka upp ett däck i luften (nåt av bakdäcken vanligtvis), det var ju nåt som de här bilarna brukar göra rätt ofta också lyfta på däcken alltså. När man sen pluggade in kontakten till abs:en så var det bara att börja köra med bilen och när man kom över 20km/h så slocknade abs-lampan, perfekt. Inredningen var ju mer tvivelaktig, ratten såg ju ut som kriget, tänk er att stå och gnugga en stålborste mot en skinnratt så är man nästan hemma... Lossnade stora bitar av skinnet på ratten, men stolarna var det inte några problem med. Men man satt helt sjukt högt, men det verkar man ju göra i även V6:an och de nyare ph2 bilarna. Stolarna dög ju för banåkning men nya stolar är nog en käck grej om man vill sitta still på riktigt. Annars tycker jag inte inredningen var nåt direkt glädjeämne, allt kändes lite vekt och inte alls så gediget som man hade hoppats på, och alu-knoppen på växelspaken var ingen favorit på vintern heller... Grejer man saknar i inredningsväg är väl endast färddatorn som funkade riktigt fint.
Avgasystem verkade också vara förbrukningsvara, lätt att byta på bilen faktiskt, men sjukt kort livslängd. Cambervinkeln var det inte tänkt att man skulle röra på bilen heller, så nya excentriska bultar fick införskaffas för att bli mer nöjd. Det blev även r-däck till denna bilen men det var konstig modell (Continental competition r-däck, köp aldrig såna), men med RIKTIGA r-däck och RIKTIGA dämpare och fjädrar så tror jag verkligen att det här blir en jäkligt rolig bil med enkla medel och bra inköpskostnad. Lupon då? Nu är det väl som att jämföra äpplen och apelsiner ungefär då Lupon jag åker med inte har lämnats lika orginal som Clion jag hade, men motormässigt har den ju inte nåt att hämta Lupon, drar mer sås till och med då man får jobba med den mer, asliten tankt gör ju inte saken bättre då man får tanka efter runt 12-15mil (lampan börjar lysa runt 12 mil vanligtvis) på banträffarna. Chassiemässigt så sitter det ju bättre fjäderben och kraftigare krängare på fram och med den uppgraderingen plus riktiga däck och mindre inredning på en Clio så har man ju inte en chans vågar jag utlova. Sen känns ju allt mycket fräshare trots att Lupon har gått dubbelt så långt, inte att Clion var vanskött på nåt vis men den känns på nåt vis slitnare i reglage och sånt. Dyrare, men känns mer rätt i känslan kan man säga, att man sen får vara med på fler träffar gör ju inte nåt heller.
Finns en Lupo gti på blocket nu som ser riktigt fin ut om nån är sugen. _________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Re:
Lyfter upp denna tråd igen från rejsa-graven
Nu ikväll när jag åkte hem ifrån garaget hände något riktigt udda, jag bevittnade drifting med en Suzuki swift sport i ett gathörn & i en rondell den som körde var inte blöt bakom örona utan rattade som Blomqvist i
de värmlänska skogarna.... Å eftersom spårvagnen kom försvann denna lilla röda bil ut på leden å jag stog kvar vid rödljuset.... Så hem å knapppa på datorn en stund för å se vad som fanns för godis till en swift idagen läge
Jösses! va finns inte! t.o.m ett o.E.M suzuki sport orginal kompressorkitt! bolt-on 150Hk!
http://www.nengun.com/suzuki-sport/sc150-slalom-kit-supercharger Enl. Suzuki själva verkar de som om de kan garrantera 10000mil med detta kitt? Så med tanke på att de bör finnas beg-bilar för rätt pengar där ute idag så skulle man väll kunna få ett monster till banbil för under 150000kr?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Ser en hel del utav dessa här, tror Suzuki säljer den kompressormatade varianten standard i affär. De pinnar på ganska duktigt, men med tämligen rakagata som enda referens kan jag säga att en Subaru B4 RSK är snabbare
Fast de verkar helt klart intressanta, måste nog ut i affären o hitta en option DVD med Swift sporten
|
||||||
|
off topic: Swift har också gjort att det finns ett bredare gatdäck som passar Speedster:s framfälg.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
|
Toyota iQ verkar ju kunna bli nåt halvvettigt det med. Inte alls billig men väldigt liten och tydligen inte helkass i köregenskaperna (men tre meter sätter sina begränsningar).
0-100 på knappa 15 gör väl ingen jätteglad iofs men det verkar som om man skulle kunna ha nattrace i parkeringshus utan att det skulle kännas trångt
|
||||||
|
Re:
Proportionerna på den bilen är väldigt märkliga, får mig osökt att tänka på en TV-soffa på hjul varje gång jag ser den. Hursomhaver är den väll tämligen tung, duktigt med ljudisolering i de bilarna. Nä, rejsing i trånga parkeringshus funkar nog bättre i en Daihatsu Copen
|
||||||
|
Re:
En elbilsdrivlina (med nödbensinare) i den verkar ju givet som alternativ. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 8 besök senaste veckan (22189 totalt) |