Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3074 besök totalt |
Vilken bil är vettigast?
Jag går i tankarna och köpa en entusiast bil som skall rastas på bana. jag har några funderingar på porsche 968 cs, bmw m3 e30 och e36. vill ha en bil i prisklassen runt 150000kr. berrätta gjärna om för och nackdelar tack på förand Mvh Jonas _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re: Vilken bil är vettigast?
M3 E36 känns ju sm en mycket bra kompromiss mellan komfort och riktigt bra banprestanda idag, till löjliga pengar. Köp en 3,2 L ( -96 och framåt ) så du får den lilla extra effekten samt vridet, och det nyttiga motorsportoljetråget med skvalpplåt. Efter inköpet lär du dessutom ha lite ![]() ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Helt klart ligger m3 e36 bra till i pris men bilen har ett litet problem och det är att den inte går att entusiastförsäkra jag e bara 21 år så den kostar en slant i helförsäkring. både m3 e30 och 968 cs går att entusiastförsäkra. vilken av bilarna är tillförlitligast?
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
968 CS kom ju -92 så den går nog inte att entusiast försäkra ännu, eller? Såvida inte PCS har ett avtal som jag har missat, vilket inte är omöjligt... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
968 CS är ju pengar på banken och inte lika mycket dussinbil som M3 E36. M3 E30 kräver väl lite pyssel för att ha driftsäkerhet (de är ju inte nyproducerade direkt). |
||||
lutar stark åt en porsche 968 cs. ska åka och kolla på en i helgen och se om en sådan bil faller mig i smaken. någon som har koll på vad m030 paketet inehåller? hur långt går motorerna innan renovering brukar behövas? är inte sådär jätte sugen på att behöva skruva en massa. skruvar tillräckligt på långlopps bilen som jag åker i ercup
![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Renovering? Ska inte behövas om den sköts som den skall! M030 = sportchassi med vad jag minns: Ställbara gula koni runt om, med hjälpfjäder bak (utöver torsionsstaven) grov krängare fram (30mm vill jag minnas) och ställbar (i tre lägen) krängare bak 19mm. även diffbroms ingår såvitt jag vet (ev. är det option kod 220) optionkoderna finns på en klisterlapp i service/instruktionsboken och på en klisterlapp vid bakluckans lås, bakom bagagerumsmattan. Kom in på www.944sverige.com så har du folk som kan dom modellerna ordentligt! _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
om du är ute efter en 968 CS så tycker jag att denna är det givna valet av bilar som finns till salu för tillfället
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37459&highlight= _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Re:
Aha, nu kopplade det! ![]() Då låter en 968 CS som det perfekta valet. Du skulle ju kunna ta ett snack med våra kollegor Citius för att få mer på fötterna, de kör ju även runt med en vit CS ibland. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Jag har redan pratat med clas i citius lite att jag va intreserad av 968 cs deras e ju för övrigt till salu men jag tyckte att den låg lite högt i pris lite utanför min pris klass. e du laddad inför helgens race på sturup ![]() ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Självklart är jag laddad! ![]() En Boxster hade jag själv inte valt om man har tänkt att köra på bana. om man inte har tänkt bygga en bur i den förstås... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Det är en bit för mig att åka och kolla på den e det någon här som känner till bilen och kan säg om den e i bra skick? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
Menar du att porsche har byggt en evighets maskin som alldrig behöver renoveras låter ju helt otroligt om det e sådan kvalite på grejorna ![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Re:
om inte minnet sviker har Karls bil rullat en bra bit över 3o ooo mil utan motorrenovering. Att servicen sköts är A och o, precis som på alla bilar. Röstar också för en 968 CS, och på köpet får du ett underbart community (944sverige) som alltid har trevligt och kul tillsammans på träffar (även på märkesoberoende träffar brukar det bli ett litet 944sverige gäng som äter och snackar spårval tillsammans) Mvh Jon |
||||
Re:
Nja... inte riktigt kanske, men den håller fint. Min motor som till mycket är lik 968:ans rullar runt på 25600 mil.. Torbjörn som nu kör 968cs hade tidigare en bruks 968 (samma motor i 968 och 968cs) som var uppe på, vill jag minnas 33000 mil. Jon80: Jag har tyvärr 4500 mil dit, men fråga om ett år igen! ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re:
Jag har sett den bilen och den är i fint skick, den gick iallafall riktigt bra runt konbanor. Är det en CS du är ute efter så ta dig en titt på denna innan du bestämmer dig. _________________ Rehan Mirza |
||||
Re:
Varför inte? Modernare bil än 944/968, mittmotor, etc... och att bygga en bur i en Boxster är väl inte direkt svårare än i ovanstående bilar? _________________ ![]() |
||||
Re:
Problemet kommer när man vill besikta bilen med buren. Detta pga helbilsgodkännande. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Re:
Men en Boxter verkar vara jobbig att förbättra (dvs bygga semiracebil av), bättre att köpa en Boxter S och bruka den som den fungerar bäst (banverktyg på lagom nivå). Men det finns ju några Boxters (5st enligt hörsägen) byggda för Roadpsort, det verkar kunna gå att rensa ut 200kg (komfortpryttlar)... 968CS är ju en betydligt enklare plattform att börja med, man slipper ju strippa bilen för att få dit "rätt" grejer. [0,5 OT]Hur skall vi lura Automobil att börja använda smurfen på rätt sätt? Den ska ju inte stå i depån när den kan stå på startgriden istället...[/0,5 OT] |
||||
Re:
Tänkte framför allt på säkerheten, att köra banträff i en cab utan båge är inget jag skulle vilja göra (...längre, för jag har gjort det tidigare). Som bil är det absolut inga fel på en Boxster! ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3074 besök totalt |