| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kulled vs uniball?
|
18700 besök totalt |
|
kulled vs uniball?
äment har säkert plockats upp mer än en gång,men ja hittar inget som avhandlar just för och nackdelar på dessa två typer? alla som bygger om sina bilar har oftast ledlager/uniballs pga att dom e stummare, men gör man totalt bort sig om man använder vanliga (kulled)spindelleder? bmw e30 har ju urpressningsbara leder och eftersom man helst vill glädja SBP och få köra på gatan så blir det ju antingen ledlager med kådis eller spindelled av normal typ.. lite flex kanske man kan leva med när man bygger nya länkarmar eller ska man köra ledlager? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Re: kulled vs uniball?
Antagligen sklle du ta en titt i min "Corvettebok" eller som jag tänker kalla den "Chassieboken", (om någon månad). Där använder jag alla tänkbara leder på sin givna plats i hjullupphängningen för exempelbilen. Det är INGEN dålig ide att välja vanlig spindelled, den är faktiskt överlägsen "heimjoint" i den aplikation där den hör hemma. Priset någon hundring på Biltema är en ytterligare faktor som grädde på moset. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re: kulled vs uniball?
då kommer ett exemplar av corvetteboken till mig då... (dvs du skickar pm när du har en bok klar åt mig så kommer ja och hämtar ja behöver den till vinterns ombyggnader.. )
ska börja rita lite på hur ja tänker så får vi se vad rejsa tycker.. (om ja e totalt körd eller om ja har lyssnat på lektionerna..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Re:
Det dyker upp allehanda olika A-armsbyggen på scenen nu och då. Altså inga A-armar där någon bussning bytts ut. Då används ofta uniballs i både tid och otid enär man frågar efter "vilken kulled som är bäst". Då hamnar ibland uniballs i vinklar och kraftriktningar som inte är i linje med tillverkarens avsikter. M,a,o även som spindelleder. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
pga att man läser andras byggen och det alltid hamnar uniballs överallt verkade det ju som att vanliga spindelleder skulle ha någon nackdel som gör att man bygger med uniballs men det verkar inte så så jag kommer köra på spindelleder, speciellt när ja får 4st för 400kr och sedan behöver ja 4st uniballs så ska ja nog få ihop min justerbara framvagn till e30in.. sen blir det ju ledlager i bakvagnen pga att det är nog enda möjligheten.. mer om det så fort bilen rullar in i garaget om några veckor..
||||||||
|
Beroende på kontruktionen kan det säkert vara enklare att rita in ett länkhuvud än en spindelled. Det är ju inte trivialt att skapa sätet för spindelledstappen i en egentillverkad spindel.
Sen kan det finnas fall där man med länkhuvud kan flytta ledpunkten (via en justerbar tapp) där det sitter en spindelled i orginal (tex spindelleden för McPersson som ju inte tar så stor axiel kraft). Jag tänker på nåt liknande denna (men den är till styrningen): http://www.speedwaymotors.com/p/3333 Naturligtvis får man designa den korrekt, jag ville bara påvisa principen. Spindelled/uniballs i ena änden och hård, fet plastbussning i andra är väl ett beprövat koncept som tom accepteras av SFRo.
|
||||||||
|
eftersom ja bygger på en e30 så har jag en fördel med spindellederna ifrån org (pressningsbara så man kan bygga egna länkarmar till spindlarna..) är att annars måste ja svetsa om i framvagnsbalken, med spindelled använder jag befintliga hålet, vilket jag anser är det bästa i det läget då jag helst ser att bilen går att återställa till org skick inför besiktning OM jag och SFRo har skiljda åsikter senare när det blir dags att regbesikta som ombyggt..
||||||||
|
Vad menar du med spindelled? När du skriver att du måste "svetsa om framvagnsbalken" för att byta från spindelled till uniball undrar jag om vi pratar om samma sak. Spindelleden sitter i bärarmen och spindeln, knappast i framvagnsbalken.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
Re:
M3 E30 DTM
vanlig e30 (ink M3)
förstår du nu hur ja tänkte kombinera DTM och vanliga framvagnen blir ju en kompromiss då ja inte vill svetsa där infästningen är i framvagnsbalken..
||||||||
|
Eftersom sista bilden inte syns så kan jag inte jämföra. Det finns en spindelled som är ersatt på den översta bilden längst till höger på den blå länken. De övriga länkstångshuvudena ersätter vad jag skulle kalla bärarmslagringar. Vad spindelleden har med framvagnsbalkens utseende att göra förstår jag inte oavsett hur den nya bärarmen konstrueras.
||||||||
|
Re:
där uppladdad på rejsa, ser du nu att infästningen på bild nr2 är customsvetsad, där går vanligen upp en vanlig spindelled precis likadan som vid fjäderbenet men längre för att nå igenom balken.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Nu är jag med. Min uppfattning är att om du inte skall flytta inre fästpunkten vinner du inget på att använda en uniball istf originalleden. Om du skall flytta inre fästpunkten måste du svetsa oavsett vilken lagring du använder.
||||||||
|
Re:
sounds fair... jag antog att det är så oxå, enda jag kan tänka mig är att dtm bilarna har länkarmen lite lägre än org vad det nu ger för roliga konsikvenser? svetsa där tänkte ja undvika, men om det nu blir bättre så, så skulle ja kunna överväga, för man kan ju alltid byta hela framvagnsbalken om man vill återställa grejerna..
||||||||
|
Re:
För att säga något behövs alla mått på infästningspunkterna i framvagnen, centrum av lederna. Men det ser ut som justerbarheten ökar. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Re:
ute vid fjäderbenet tänkte ja köra vanlig spindelled, men om det är bättre med uniball så som dtm replica bilen är byggd så är det klart ja sätter svetsen i balken och bygger om.. i värsta fall är det typ 4st bultar för att få ner hela framvagnsbalken så ja får byta balken om det behövs i framtiden.. justerbarheten är ju det jag är ute efter...
vad ska man ha för grovlek på uniballen i länkarmarna M16-M20? det börjar dra ihop sig emot hösten och ombyggnad snart
edit: man kan ju vända kullederna 90grader så dom ligger ner, men man ska väl ha X & Y laster och inte Z (framifrån) belastning på kulleden så den ska väl stå upp som den gör på bild 2? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Tänkte återanvända den här tråden lite...
Nått sånt hade jag tänkt mig... vanligt svartstål 2,5x25mm räcker det till länkarm eller ska man gå upp till 3x25-30 kanske? fästen man pressar spindellederna i är det tänkt att man bara ska svarva runda ringar och boxa in till rundröret, borde hålla? nu till frågorna. Vad för grovlek på gängstaven behöver jag ha mellan rörhalvorna. räcker M12 eller ska man ha M14/M16 kanske? räknat på 1200kg bil. självklart ska det sedan låsas med två muttrar på varsin sida av gängstaven.. länklagrena till slavstaget mellan "lollipopen" (bakre gummifästet som ska bytas mot länklager) och nästan fram till spindelleden ute vid hjulet, vad för dimention behöver man på sånna uniballs/länklager? räcker M12? M14 eller rent av M16? vore trevligt med lite input och bolla lite tankar. ps. hela ekipaget är 330mm mellan Spindelled till spindelled och sedan 300mm mellan lollipop och inre spindelled. vet inte om jag har fått vinkeln riktigt rätt och längd mm men det ger ju iaf en bild av vad jag har tänkt mig.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Re:
1 Jag skulle föreslå 20x40x3 mm. Då kan du svetsa in en rund ledlagerhållare längst ut som är 40 mm i diameter. Det finns runda spindelleder på Biltema att pressa in i en ringhållare för 100:-. Eller så tar du ett ledlager för m14 bult som på bilden med den blä armern. Mot ramen kan du ha m14 balljoint. 2 Du kan ta en höger o en vänstergängad m 14 balljoint om du vill kunna justera steglöst på den bakåtgående strävan. Eller gör som på din bild, då kan den inte rotera när den är åtdragen. Men gör infästningen vid spidelleden så LÅNGT UT mot spindelleden det går. Själva röret kan vara 25x 2,5 mm. Svarva ändstycken för m14 i ändarna. Egentligen kan den yttre leden vara fast längdjusteringsmässigt, det blir stadigare men lite krångligare att justera, men hur ofta behöver man justera? MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Q1: Är det en övre eller nedre bärarm?
Q2: Pekar Caster-staget framåt eller bakåt? Q3: Skall fjäderkrafter verka på den aktuella bärarmen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Jag kan svara på den... Q1: Nedre bärarm i McPerson Q2: Bakåt Q3: Stötdämpare/fjäder McPerson som sagt.. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
|
Re:
20x40x3? 3mm godstjocklek förstår ja men menar du 20mm lång 40mm i yttre radie eller hur menar du? har inte riktigt lärt mig hur man skriver godstjocklekar på rör.. ännu.. hehe.. ledlagerhållare? sen är e30 spindellederna på biltema 42mm yterdiam.. men dom är ju refflade så dom ska väl i ett 40mm hål med lite vål och hydralpress antar jag..
biltema spindellederna är dom ja funderar på. men om jag gör som ja hade tänkt, räcker M14 gängstång eller kommer det böjja sig alt gå av? tänkte göra 3st gängstycken inne i röret som svetsas på plats ca 20mm tjocka och ca 20mm mellanrum mellan dom, mest för att gängstången ska verka på en längre bit av länkarmen. eller kanske rentav ska göra den 60mm i ett stycke istället? tänkte spara vikt och vinna styrka.. ang. balljoint mot ramen är det inte intressant finns hål för spindelleden som sitter jättebra till som ja tänkte använda så man slipper SFRo besikta första året iaf.. curbhopping är inget ja tänkte hålla på med men lite marginaler är alltid trevligt så man vet att det håller..
tanken var att svarva gängstycken som svetsas i rören en höger och en vänstergängad så man kan justera steglöst samt låsa med mutter emot svetsstycket, borde inte snurra under färd då? ice: triss har redan svarat på det och han har rätt. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
kulled vs uniball?
|
18700 besök totalt |