Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassiuppdatering BMW 130i
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18846 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det händer att man bromsar ned bilen i botten fram om viktförflyttningen blir stor med bästa däcken eftersom inbromsningarna kan bli hårdare än accelerationen på en sådan här bil. Om nu det kan vara en bidragande tanke.
Göran

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Den engelsak text från Intrax, eller var den nu mommer ifrån, skummade jag bara igen och hittade fjäderkonsterna. (Engelska i skrift är halvkinisiska för mig)
Mao har inte en aning om vad de mera/skriver

Provar mig på en snabb-översättning:

"Intrax dämpare är den mest sofistikerade lösning du kan hitta till din BMW. De spelar i en helt annal liga än Bilstein, KW, Koni etc. Deras prestanda är jämförbara med Moton och Öhlins, och enligt vår uppfattning bättre än bägge. Detta kit har tagits fram av oss i samarbete med Intrax för att erbjuda en enkel, lättanvänd dämpare som garanterar bra komfort vaid daglig användning och samtidigt en fantastisk prestanda på bana. Dämpar kroppen är tillverkad av INOX och Titan med tätningar anpassade till vintrarna i UK. Framdämparna har justerbara camber/caster topplagringar som tillåter korrekt inställning av främst camber fram. Fjäderkonstanterna standard är 100 Kg/cm fram och 50 Kg/cm bak, vilket bidrar till en bil som faktiskt är trevligare på vägen än standard bilen, men i en helt annan nivå på bana. En fantastisk uppgradering för din M3/CSL. Vi använder dessa på våra demo och tävlingsbilar"

fuling skrev:
Nu oreo är det dax för ett mail till Intrax. Jag är nyfiken på svaret

och detta skulle innehålla:
1. Att vi räknat på avfjädringen på standard M-sport och Intrax kit
2. Att vi är nyfikna på att veta varför de valt att använda så mycket hårdare fjädrar fram?

ngt mer?

fuling skrev:
Även om jag är inne på Görans linje.

Att gå tillbaka till en mer teoretisk-balanserad bil? Vad skulle detta innebära i praktiken - byte av fjädrar? Till vilka hårdheter då?

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Snabbt överslag:
m=1450
CGH=500mm
ax=-1,4g (retaration i bilen längdrikting)
L=2500mm (axelavstånd)

dFx=1450*g*-1,4*500/2500
dFx=-3982N säg -4000N

Per hjul -2000N

kwf1=26,5 (M-sport)
kwf2=88,5N/mm (Intrax)

1: -2000/26,5 -->-75,5mm
2: -2000/88,5 -->-22,6mm

Japp vid -75,5mm lär bilfa... ha bottnat.
Men jag gissar att det finns antidyk, hur mycket är en bra fråga

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

oreo skrev:

Att gå tillbaka till en mer teoretisk-balanserad bil? Vad skulle detta innebära i praktiken - byte av fjädrar? Till vilka hårdheter då?

Utsagan var menad som teoretisk utgångspunkt för förståelse av den här typen av problem. Vad vi gör är att försöka förstå varför kittet till bilen är fjädrad som den är, då menar jag att själva utgångpunkten för "förståelsediskussionen" (vilket ord va?) inte kan vara själva problemet. Då ser man inte skogen för alla trän.
mvh
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Sorry, dubbelklick.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
oreo skrev:

Utsagan var menad som teoretisk utgångspunkt för förståelse av den här typen av problem. Vad vi gör är att försöka förstå varför kittet till bilen är fjädrad som den är, då menar jag att själva utgångpunkten för "förståelsediskussionen" (vilket ord va?) inte kan vara själva problemet. Då ser man inte skogen för alla trän.
mvh
Göran

Då är jag med! Håller du med om att det är vettigt att försöka kolla med Intrax om de vill dela med sig ngt om sin designfilosofi nu? Jag tänkte ändå ringa dem idag för att kolla om de skickat iväg mina topplagringar, och då kan jag ju fråga om detta samtidigt

Här sen Feb 2003

Re:

Jag lägger ut ett "privatsvar" kanske är fler som vill ta del.

oreo skrev:

1
Jag vet inte detta idag. Diametern på krängarna är 26.5 mm fram och 14 mm bak, men jag behöver väl mäta hävarm och längd för att kunna uppskatta hjulkonstanten. Det blir att krypa under bilen igen
2
Göran Malmberg skrev:
Antagligen ligger hemligheten i att man producerat ett kitt för en bredare publik där man låtit många provköra bilar för att få fram något som kan apliceras på bilen direkt och ge en bra körupplevelse samt att de flesta upplever att här fick jag en betalbar skillnad. Detta måste inte innebära att bilen objektivt sett blivit snabbare på ett banvarv även om nisse-tuta kan göra bättre banvarvstider. Nu blir säkert bilen objektivt bättre, men absolut inte så mycket som den KAN bli om men preciserar användningsområdet bättre.

Nu är jag nisse-tuta, så kittet kanske passar mig utmärkt. Mitt intresse är här att (i möjligaste mån) förstå mer om vilka antaganden och kompromisser man gjort när man konstruerat kittet och vilka ändringar som kan/bör göras för att nå fram till den kompromiss som passar mig
3
Göran Malmberg skrev:
Men de går ju att byta fjädrar, eller montera deras variabla fjäderkonstantbrickor. Även om inte stötdämparen hänger med de justeringarna så får man ändå en hint om läget och kan shimsa om dämparen efter den fjäderkonstant man ställt in.

Här hänger jag inte riktigt med - vad är en "variabel fjäderkonstantbricka" och hur använder man den? Att byta fjädrar är, som du säger, ett alternativ men det känns just nu som om ingen riktigt förstår vilka förändringar man skulle kunna tänka sig göra
4
Göran Malmberg skrev:
Mycket av fördelen med Öhlins är ju att vi har bra tillgång till förändring av dämparen. Detta är en mycket viktigare faktor än den kvalitetsskillnad materialmässig man talar om. En dämpare som är avancerad blir bara så bra som handhavaren förstår att ställa in den, och inte något man köper färdigt.

och här brister jag betänkligt... Samtidigt är jag en nybörjare med en gatbil utan direkt ambition att få till den perfekta banbilen, så jag lär inte kunna utnyttja dessa fördelar ändå på ett bra tag

Hälsningar

Örjan

1
Rätt, alla uträkningar måste till igen.
2
Jo, det är väl en bra ståndpunkt.
3
I stället för en vanlig gängad bricka på stötdämparen, för att höja och sänka bilen, så är det en bricka som är ca 50-70mm tjock. På dess yttervägg är även där infräst en gänga med samma stigning som fjädern så att fjädern kan gängas ned på brickan. Fjädern är alltså öppen i sin lindning, den har inget startvarv som är planslipat. Sedan finns en fjädergängslåsning på brickan. Man kan på så vis gänga fjädern kortare genom att vrida den runt brickan.
4
Man gör så gott man kan och är glad, för det är ju kul
MVH
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

oreo skrev:

Håller du med om att det är vettigt att försöka kolla med Intrax om de vill dela med sig ngt om sin designfilosofi nu? Jag tänkte ändå ringa dem idag för att kolla om de skickat iväg mina topplagringar, och då kan jag ju fråga om detta samtidigt

Fråga är alltid ok, men försök ta det så att dom kan svara utan att känna att dom behöve fälla minusomdömen om sin produkt.
MVH
Göran

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vi vet inte ens om vi har ett problem.
Men vi tror kanske vi har ett problem.
och även om vi inte hittar en lösing på problemet som kanske inte existerar så har vi i alla fall försökt förstå vad och varför och i bästa fall fått en liten förstålese för problamatiken.

Mitt fabritämne ordvrängerier

oreo:
TACK för översättingen

-Allt går att sälja med mördande reklam tom stekt konserverd gröt.
Min komentar till texten

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

oreo skrev:
Att byta fjädrar är, som du säger, ett alternativ men det känns just nu som om ingen riktigt förstår vilka förändringar man skulle kunna tänka sig göra
Örjan

Problemet, eller det intressanta, ligger i att förstå varför Intrax gjort de de gjort. Att ställa in din bil kan vi mycket väl göra, det är ett komunikationsproblem samt att lägga ned tid på att analysera bilen. Men självfallet kan jag inte svara på det utan att ta hand om hela problematiken och bilen. Att göra det Intrax gjort har också tagit sin beskurna del av tid i anspråk.
MVH
Göran

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Visst är det alltid intressant att förstå varför saker och ting är som dom är eller inte är. Jag tycket nog att oreo ska vänta lite med sina efterforskningar till han fått det monterat på bilen och provat det ordentligt.

Plattorna- fjädertallrikarna finns även hos Intarx, det handlar bara om vilken ambitions/pris nivå man vill ha.
Vill du ha andra fjädrar tror jag inte det är nåt problem. Vad jag förstått så kan man speca ganska fritt om man vet vad man vill ha. Även uppgradera dämparna med fler justeringar som låg/hög fart osv.
Rådgör med Henk om ditt användningsområde och kolla så du fått rätt grejer. Men under omständigheterena så tycker jag du ska prova först. Vad jag förstått ha du fått en väldigt bra deal på chassiet du har.

Nyfiken på hur du upplever det nya på vägen

Lycka till

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
I stället för en vanlig gängad bricka på stötdämparen, för att höja och sänka bilen, så är det en bricka som är ca 50-70mm tjock. På dess yttervägg är även där infräst en gänga med samma stigning som fjädern så att fjädern kan gängas ned på brickan. Fjädern är alltså öppen i sin lindning, den har inget startvarv som är planslipat. Sedan finns en fjädergängslåsning på brickan. Man kan på så vis gänga fjädern kortare genom att vrida den runt brickan.

Aha - då har jag förstått varför den här 1k2 dämparen ser annorlunda ut än min Då finns detta i alla fall framtaget redan till "min" dämpare om man blir sugen (men det lär förstås kosta en del)

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

John Kjellsson skrev:
Visst är det alltid intressant att förstå varför saker och ting är som dom är eller inte är. Jag tycket nog att oreo ska vänta lite med sina efterforskningar till han fått det monterat på bilen och provat det ordentligt.

Plattorna- fjädertallrikarna finns även hos Intarx, det handlar bara om vilken ambitions/pris nivå man vill ha.
Vill du ha andra fjädrar tror jag inte det är nåt problem. Vad jag förstått så kan man speca ganska fritt om man vet vad man vill ha. Även uppgradera dämparna med fler justeringar som låg/hög fart osv.
Rådgör med Henk om ditt användningsområde och kolla så du fått rätt grejer. Men under omständigheterena så tycker jag du ska prova först. Vad jag förstått ha du fått en väldigt bra deal på chassiet du har.

Nyfiken på hur du upplever det nya på vägen

Lycka till

Ett gott råd - som vanligt har jag större brådska när det gäller att utveckla mina teoretiska än mina praktiska färdigheter Bakdämparna har jag redan fått dit och jag hoppas få hem topplagringarna idag så att jag kan köra litet konbana i helgen med nya chassit på plats

Här sen Feb 2005

Det här var intressant. Jag och min bror har också köpt ett Intrax coilover chassie (dock RS varianten) till vårt e30 projekt. Där är också en liknande skillnad bak och fram: 110 N/m fram och 50 N/m bak.
Undrar varför de tänkt på det här viset...

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Då har jag varit nere och krälat under bilen för att mäta krängningshämmarna, men när jag såg dem blev jag konfunderad över vad jag egentligen skulle ta mått på Jag hade tänkt mig en hämmare som såg ut som ett !_______! där jag lätt skulle kunna mäta upp bredd och höjd, men så var det inte kändes det som. Hämmarna bak och fram ser ut som följer:

Istället för raka sidor som kopplats samman med en rak stång är det ett antal svängar på den....
- Skall man mäta det längsta avståndet från den del som går tvärs över bilen till fästet vid hjulet, dvs tänka sig en virtuel hämmare av typen !______! trots att den kanske ser ut som !---___---! om ni förstår vad jag menar????
- Som ni kanske ser på bilden så är det en liten böj precis innan fästet på en av hämmarna - är hur räknar man med denna?
- Hur räknar man längden på den tvärgående delen när sidorna går upp i etapper- är det längden mellan fästpunkterna?
- Som ni ser på bilderna sitter sedan hämmaren fäst i någon form av "hävarm" eller stag i ändan. Skall man mäta denna också, eller ignorerar man den? Det blir som litet konstigt att ta med den eftersom den går parallellt med krängningshämmaren ibak och fortsätter i hämmarens riktning i fram...

Formeln som såg så lätt ut i teorin, blev nu knepigare när mätvärdena skulle tas fram

Här sen Feb 2003

Re:

Principen är att det är raka linjer mellan infästnings punkterna som gäller för formlerna. Vinklar, avstånd, böjda partier mm skapar olika typer av störande flexeffekter som kan vara hopplösa att ge sig på matematiskt. Man får göra som Fuling säger ibland, ta till med tummen och pekfingret. Är det samma tokigheter bak som fram får man i alla fall nån sorts balans mellan "fingrarna".
Göran

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Ytterligare en morgon med krypande under bilen för att mäta krängningshämmare...

Diametern är given av BMW, så där är mätningen exakt, resten av måtten är mellan tummen och LILLfingret, men eftersom diametern verkar vara den dominerande faktorn när man leker med de mätningar jag gjort så ligger nog följande uppskattningar inom rimlighetens gräns...

Fram:
L=1000 mm
d=26.5 mm
R=270 mm
G=80000

Bak:
L=1200 mm
d=14 mm
R=200 mm
G=80000

Jag räknar med enklaste formeln utan vridning och får:

F/f=53 N/mm fram
F/f=6.3 N/mm bak

När jag sedan räknar på hur mkt av krängningen som tas upp av krängningshämmaren med följande antaganden:

MR krängare fram: 0.84 (bör väl vara lägre än för McPherson då fästet är ungefär 15 cm in mot bilen jämfört med denna? - använde därför MR för coilover bak som sitter ung så långt från hjulet)

MR krängare bak: 0.94 (sitter ute vid hjulet liksom McPherson och anv därför MR för denna)

% krängning från k-h fram (Msport): 100*((0.84^2*53)/(26.5*2 + 53*0.84^2))=41%
% krängning från k-h fram (Intrax): 100*((0.84^2*53)/(88.5*2 + 53*0.84^2))=17%
% krängning från k-h bak (Msport): 100*((0.94^2*6.3)/(26.5*2 + 6.3*0.94^2))=10%
% krängning från k-h fram (Intrax): 100*((0.94^2*6.3)/(35*2 + 6.3*0.94^2))=7%

Kul att mäta och räkna - kan någon hjälpa mig att tolka detta

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Måste kolla lite på siffrona, hinner inte just nu.

Men hela krängarns fjäderkonstant ger det dubbla på ett hjul.
Så räknar men med halva rörlängden(tvärs) och en hävarm får man krängrans fjäderkonstant på hjulet.
Hmm, självklart så måste MR för krängran med.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Men hela krängarns fjäderkonstant ger det dubbla på ett hjul.
Så räknar men med halva rörlängden(tvärs) och en hävarm får man krängrans fjäderkonstant på hjulet.
Hmm, självklart så måste MR för krängran med.

Hänger tyvärr inte med här just nu, men vi kan reda ut det senare när du får tid!

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

oreo:
Läs detta och se om det klarnar, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27247

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Japp - nu tror jag att det blev klarare Hittade tom ditt Excelblad och då är det ju ännu lättare att räkna - in med siffrorna bara och ut kommer:

Fram: F/f= 47.2 N/mm fram
Bak: F/f=5.9 N/mm bak

Börjar med att arbeta med mina antagna MR ovan, men med korrigering av fjäderkonstanten som Johan påpekar blir resultatet följande (om jag är mer rätt ute nu...)

% krängning från k-h fram (Msport): 100*((0.84^2*2*47.2)/(26.5*2 + 2*47.2*0.84^2))=56%
% krängning från k-h fram (Intrax): 100*((0.84^2*2*47.2)/(88.5*2 + 2*47.2*0.84^2))=27%
% krängning från k-h bak (Msport): 100*((0.94^2*2*5.9)/(26.5*2 + 2*5.9*0.94^2))=15%
% krängning från k-h fram (Intrax): 100*((0.94^2*2*5.9)/(35*2 + 2*5.9*0.94^2))=13%

<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande