Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Sugen på börja köra bana
2350 besök totalt
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Sugen på börja köra bana

Hejsan har länge drömt om att få rasta bilar på bana. är bara 18år än så länge, Har kört mkt go kart i 10-15årsåldern men inte hållt på med racing nu på senare åren. Men funderar allvarligt på att bygga nån budget ban bil o börja köra lite på skojj. kanske nån e30 eller så. Men vad krävs för att man ska va välkomen på bana? finns det några klasser man kan köra? eller är de bara hobby åka inget seriöst? vad krävs om man ska köra klasser? några utbildnignar? kurser? kort? Berätta gärna allt ni vet.

otroligt tacksam för alla svar som bidrar med nått har inte så bra koll ja på dett ämnet men det har ju ni!

Edit: Blev lite osäker på om tråden ska ligger här eller i "Allmänt banåkaforum!" men om jag lagt fel får gärna moderator flytta.

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Sugen på börja köra bana

overBoosted skrev:
Hejsan har länge drömt om att få rasta bilar på bana. är bara 18år än så länge, Har kört mkt go kart i 10-15årsåldern men inte hållt på med racing nu på senare åren. Men funderar allvarligt på att bygga nån budget ban bil o börja köra lite på skojj. kanske nån e30 eller så. Men vad krävs för att man ska va välkomen på bana? finns det några klasser man kan köra? eller är de bara hobby åka inget seriöst? vad krävs om man ska köra klasser? några utbildnignar? kurser? kort? Berätta gärna allt ni vet.

otroligt tacksam för alla svar som bidrar med nått har inte så bra koll ja på dett ämnet men det har ju ni!


Det finns verkligen alla alternativ, allt får hobbyåka inget seriöst till ren racing.......

ett tips ...... häng med någon arrangör ut och jobba som funktionär och kolla in vad du vill hålla på med och vilken sorts satsning och bil som passar dig...... det kommer du spara mycket tid och framförallt pengar på....

här på rejsa finns det massor av arrangörer som nog gärna tar emot funktionärshjälp.....

tex vi i SLC ......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Tackar för det svaret: Jo funktionär kan nog vara en smart ide om man vill komma in lite i det hela.

Vad gör man mer exakt som funktionär? Betalt eller frivilligt?

Where do i sign up?

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

overBoosted skrev:
Tackar för det svaret: Jo funktionär kan nog vara en smart ide om man vill komma in lite i det hela.

Vad gör man mer exakt som funktionär? Betalt eller frivilligt?

Where do i sign up?


oftast så brukar man börja som flaggvakt eller något liknande......

det är få arrangörer som betalar sina funktionärer om det inte är några specialfunktioner ... men tex SLC betalar iaf reseersättning och håller med frukost, lunch och middag och plats att sova ....

kolla in www.slc.se för våran kalendern och om du sen är intresserad av att hänga med så PM:a mig.

vi är rätt många som åker från sthlm så det finns oftast alltid plats att åka med någon....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Tackar Fredrik uppskattar dina svar! Ska hålla koll på eran sida osv. Gick in o kika lite snabbt verkade klart intressant, så jag kommer förmodligen höra av mig i framtiden!


Ni andra då? Har ni något att bidra med, kring mina funderingar?

Mvh.

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Klart du skall börja rejsa!

Har du licens? Kan vara en bra början annars. Fredrik anordnar licenskurser, bl a i samband med att Motorklubben har Track Day Advanced tillsammans med SLC. Nästa sådant tillfälle är Mantorp 12/10 i samband med SLC-finalen. Då behöver du en egen bil att köra på bana med - räcker bra med vanlig gatbil. I Motorklubben blir du coachad av racerförare och kan vässa dina förarkunskaper.

När du väl har licens kan möjligheten finnas att hoppa in i något långloppsteam i t ex SLC och prova på. Lite billigare än att skaffa egen racebil till att börja med...

Lycka till med racingen!


Ulli Söderpalm Löhr
Motorklubben Track Experience
www.motorklubben.se

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Lite OT men...

Är det klart vem som blir instruktör vid det tillfället Ulli?

Jag behöver dock avvakta hur det ser ut på däckslitagefronten innan jag kan anmäla mig till något men lite sugen på track day advanced blir jag allt

_________________
Martin Öberg
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Re:

Ulli skrev:
Klart du skall börja rejsa!

Har du licens? Kan vara en bra början annars. Fredrik anordnar licenskurser, bl a i samband med att Motorklubben har Track Day Advanced tillsammans med SLC. Nästa sådant tillfälle är Mantorp 12/10 i samband med SLC-finalen. Då behöver du en egen bil att köra på bana med - räcker bra med vanlig gatbil. I Motorklubben blir du coachad av racerförare och kan vässa dina förarkunskaper.

När du väl har licens kan möjligheten finnas att hoppa in i något långloppsteam i t ex SLC och prova på. Lite billigare än att skaffa egen racebil till att börja med...

Lycka till med racingen!


Ulli Söderpalm Löhr
Motorklubben Track Experience
www.motorklubben.se

Nej har inge licenser alls tyvärr. Det jag undrade lite över om man behöver några speciella licenser osv. Vad kostar ban-licens att ta? Så man kan ta det nere på mantorp sen i sept då?

Edit: Men det där med att köra egen bil, har ju ingen seriös bil ännu. Har min bruksbil bmw 318 e36 med 115 Dromedarer. Känns som att den inte håller ett varv på bana. Måste man köra just egen? Lungt om man lånar en annan bil av nån vän? Eller är det lungt att komma med en så slö bruksbil?

Föresten såg att du kom från Tyresö (en till här)

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Re:

Ja det skulle ju som sagt vara riktigt roligt att ta licens. Men måste tyvärr vänta tills nästa år om inte mer. Först måste jag fylla 18, sen ta körkort och efter det måste jag ha en körduglig bil också. Efter det kan ni räkna med mig på banorna också =)
Även jag är nyfiken på vad licens kostar, jag tog gokart licens när jag var mindre, är det samma principer?

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re:

overBoosted skrev:
Har min bruksbil bmw 318 e36 med 115 Dromedarer. Känns som att den inte håller ett varv på bana. Eller är det lungt att komma med en så slö bruksbil?



Hej!
Efterson du verkar ha valt rätt bilmärke så är det välkommen till BMW Sport Club som medlem. Vi anordnar banträffar för gatbilar och en tävlingsserie som heter BMW Cup. Du kan vid ett tillfälle lösa prova på licens för att ta ett par varv med din e36ā. När du väl har banlicens så är det fritt att gasa med oss på alla våra träffar. När du sen blir sugen så kan du montera in bur och börja tävla! thumbs up
En motorsvag bil är lika välkommen som en med 400Hk, det hela handlar ju om att prova på & ha kul!
Se mer på http://www.bmwsc.com/ för kalender/info/mm och kontakta oss om du har fler funderingar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Jo Bmw nörd är man ju. Men det är inte säkert att jag bygger en bmw sen. Det lutar mkt åt e28,e30 och e36.
Men det kan lika gärna bli en gammal 944 eller en alfa 75.
Har inte bestämt mig ännu.


Men att ta själva banlicensen hur funkar det mer exakt? Vad kostar det? vad krävs? Hur lång tid tar det? Ett halvår eller en dag?

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re:

overBoosted skrev:
Men att ta själva banlicensen hur funkar det mer exakt? Vad kostar det? vad krävs? Hur lång tid tar det? Ett halvår eller en dag?


Du bokar en kurs på ex. sviestad (www.lms.se) som är relativt nära dig.
Åker dit på kursdagen i vilken normal bil som helst. Halva dagen teori och halva dagen körning.
Kostar från omkring 1000 kr till kanske 3000 kr, beroende på arrangör/instruktörer/bana/säkerhet och en massa annat.

Psst. Kom in till oss på www.944sverige.com och bli en av oss!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



Re:

Mäki skrev:
Ja det skulle ju som sagt vara riktigt roligt att ta licens. Men måste tyvärr vänta tills nästa år om inte mer. Först måste jag fylla 18, sen ta körkort och efter det måste jag ha en körduglig bil också. Efter det kan ni räkna med mig på banorna också =)
Även jag är nyfiken på vad licens kostar, jag tog gokart licens när jag var mindre, är det samma principer?


Man måste väl varken vara 18 eller ha körkort för att ta licens?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Re:

Petter U skrev:

Man måste väl varken vara 18 eller ha körkort för att ta licens?

Det har jag ingen aning om, men bilen är så långt ifrån optimal för banan den kan bli. Sen måste jag kunna ta mig till banan också.

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18



Jag tog nyligen licens (i våras) på Gälleråsen och det ända som krävs är:
1. fyllda 15 år för då får du köra Renault cup (R5 och clio)
2. Bra med tålamod under förmiddagen, mycket föreläsning blir det och man vill bara ut och köra du kan i princip inte kugga för det är så pass enkelt.
3. en vanlig gatbil som är besiktigad (jag hade en vanlig 240 med b21a) Du kommer att få åka efter en instruktör och lära dig spårval
4. tävlingskläder är att föredra men det ända du måste ha är en hjälm
5. en heldag och du får debutlicens som blir till en helt vanlig licens för standardbilar efter 3 tävlingar och för mig gick det på 1500 + resan dit (vi tog släpet med 240 eftersom jag inte har körkort)
Mycket enkelt
OBS du måste vara med i en clubb för att få licensen.
Lycka till och hoppas vi kmr ses på banan

//Dan i en högerstyrd golf mk 1

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Re:

FormelDan skrev:
Jag tog nyligen licens (i våras) på Gälleråsen och det ända som krävs är:
1. fyllda 15 år för då får du köra Renault cup (R5 och clio)
2. Bra med tålamod under förmiddagen, mycket föreläsning blir det och man vill bara ut och köra du kan i princip inte kugga för det är så pass enkelt.
3. en vanlig gatbil som är besiktigad (jag hade en vanlig 240 med b21a) Du kommer att få åka efter en instruktör och lära dig spårval
4. tävlingskläder är att föredra men det ända du måste ha är en hjälm
5. en heldag och du får debutlicens som blir till en helt vanlig licens för standardbilar efter 3 tävlingar och för mig gick det på 1500 + resan dit (vi tog släpet med 240 eftersom jag inte har körkort)
Mycket enkelt
OBS du måste vara med i en clubb för att få licensen.
Lycka till och hoppas vi kmr ses på banan

//Dan i en högerstyrd golf mk 1

Vad för sorts klubb är det då? Räcker det med den lokala motorklubben som har stort intresse i stylade bilar eller?

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007
Inlägg: 225


Trådstartare
Re:

Mäki skrev:
FormelDan skrev:
Jag tog nyligen licens (i våras) på Gälleråsen och det ända som krävs är:
1. fyllda 15 år för då får du köra Renault cup (R5 och clio)
2. Bra med tålamod under förmiddagen, mycket föreläsning blir det och man vill bara ut och köra du kan i princip inte kugga för det är så pass enkelt.
3. en vanlig gatbil som är besiktigad (jag hade en vanlig 240 med b21a) Du kommer att få åka efter en instruktör och lära dig spårval
4. tävlingskläder är att föredra men det ända du måste ha är en hjälm
5. en heldag och du får debutlicens som blir till en helt vanlig licens för standardbilar efter 3 tävlingar och för mig gick det på 1500 + resan dit (vi tog släpet med 240 eftersom jag inte har körkort)
Mycket enkelt
OBS du måste vara med i en clubb för att få licensen.
Lycka till och hoppas vi kmr ses på banan

//Dan i en högerstyrd golf mk 1

Vad för sorts klubb är det då? Räcker det med den lokala motorklubben som har stort intresse i stylade bilar eller?


Tror han menar banclub/ban team typ som bmw sport club osv. dom som står i början av tråden.

_________________
Jimmy Almgren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Mäki skrev:
FormelDan skrev:
Jag tog nyligen licens (i våras) på Gälleråsen och det ända som krävs är:
1. fyllda 15 år för då får du köra Renault cup (R5 och clio)
2. Bra med tålamod under förmiddagen, mycket föreläsning blir det och man vill bara ut och köra du kan i princip inte kugga för det är så pass enkelt.
3. en vanlig gatbil som är besiktigad (jag hade en vanlig 240 med b21a) Du kommer att få åka efter en instruktör och lära dig spårval
4. tävlingskläder är att föredra men det ända du måste ha är en hjälm
5. en heldag och du får debutlicens som blir till en helt vanlig licens för standardbilar efter 3 tävlingar och för mig gick det på 1500 + resan dit (vi tog släpet med 240 eftersom jag inte har körkort)
Mycket enkelt
OBS du måste vara med i en clubb för att få licensen.
Lycka till och hoppas vi kmr ses på banan

//Dan i en högerstyrd golf mk 1


Vad för sorts klubb är det då? Räcker det med den lokala motorklubben som har stort intresse i stylade bilar eller?


SBF-ansluten klubb skall det vara.
Alltså med i Svenska Bilsportsförbundet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Sugen på börja köra bana
2350 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande