Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (75916 totalt) |
Hej! Ändrar min befintliga tråd istället för det är egentligen en fortsättning på samma projekt. Det blir en "retake"
Hittade en sliten och ledsen kadett c gte på blocket med bur, volvoaxel, t31b i papprena som fick bli den "nya" karossen. Fortsätter från sida 2 med den. Hej tänkte lägga upp min bil här på forumet nu. Det är min leksak som i huvudsak ska busas med på gatan men ska ändå byggas såpass seriöst så att den klarar att en dag på banan. det är en helt org 1200 på 58 hk 95 Nm kapade fjädrar blev lite för låg men snygg i mina ögon har provat på bankörning på en dag på racerbanan 2 ggr och det var det roligaste jag gjort. blev faktiskt imponerad över väghållningen och balansen på den redan nu men mycket vill ha mer. Har en b230ft 156hk 265Nm med tillhörande drivlina som ska i inom en överskådlig framtid. Nya karossen! Motorn i den nya katossen blir en Volvo 5:a med turbo ca 300hk Växellåda BMW 6vxl omsvetsad Bakaxel Volvo 1031 med locker diff Ska sfro reggas. |
||
|
||
Fin coupe! Precis som du säger så är de väldigt välbalanserade med 1200an, den motorn är inte speciellt tung.
Ska du verkligen byta till Volvomotor? Rödblockarna väger ju massor. Finns Väldigt trevliga Opelmotorer som passar så gott som bolt-on, CIH 2,4 liters tex. Dessutom blir det nog lättare att besiktiga med Opelmotor, Kadett C fanns med 2 liters CIH. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
volvomotorn väger mindre än en Opelmotor med gjutjärnstopp,
sen blir det lättare med t ex turbo om man vill i framtiden och fortfarande kunna våga öppna huven om farbror blå vill det tänkte bessa som ombyggt fordon med kat. hade planer på att turbomata 1200.an men det kostar mer än att byta till en volvospis som har mer effekt org, vore tufft med en redigt stor mcmotor med men går inte att bessa med, tips på en lätt och stark motor mottages.. som inte kostar skjortan sen är det ju det ekonomiska med man är ju bara en vanlig knegare med en halvfärdig husrenovering sen gillar jag bastarder med "fel" motor synd att VR6 an är kass bara annars har den bland världens härligaste insugsljud |
||
Den är ju kanon, men se till att byta kamkedjegrejerna innan du monterar den i bilen, lättare att göra det när den är lös motorn, det är ju tydligen glidskenorna man ska se upp för att dom inte blir för slitna. Annars har jag bara hört gott om dom maskinerna, finns mycket kunskap och folk som håller på med dessa också. Det hade ju varit an kanonkombination att komma och glänsa med på Gtiklubben och Opel Sportclubs träffar. _________________ Peter Karlsson |
||
Fördel cih är ju att karossen har sålts med den. Finns ju tom motorfästen så den passar rätt i.
Jag funderade lite på en swift gti motor till min, 1.3l, 100hk, liten och lätt. Problemet är väl att det ska till en turbokonvertering för att det ska bli något fart. För övrigt ser den ju ut att vara i fantastiskt skick . _________________ Markus Ålind |
||
Gött med en till Coupé. Fina bilar det där. Hoppas min blir lika fin nån gång...
Tycker också du ska ha Opelmotor av gammalt slag, men det är ju din bil. Volvo T4 kanske vore nåt? Block och topp i aluminium (tror jag) och ganska bra potensial. _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Verkar ju vara ett fint exemplar du har, precis som Widell så hoppas jag att min ska vara lika fin nån dag.. Lycka till med projektet och håll oss uppdaterade |
||
Audi/vw 9A 2,0 16v er vel inte så tung? +begagnad m45 volvo-kasse med rally-innmat og diesel clutch-hus. Elr saab kortmotor med Opel ecotech2,2 girkasse fra omegaB bakom? Blir sikkert en hog med arbete, och mycket svårdomar for att få det att fungera.... Men kul kanske? _________________ Oyvind Hatterud |
||
ny motor ligger i garaget, blev en b230ft 88 (inte den bästa jag vet) 156hk 265nm helt org
blir nog bra, ska köras ihop med m46 och 1031:a i 3-länk med panhardstag bromsarna blir v70n 305x28mm (299:- st biltema) glidok, 240 org ibak och huv.br.cyl från 960, ska besiktiga som ombyggt fordon så jag åker lagligt |
||
Kommer nog röra på sig fint Må fan se till å komma igång med min bastard nångång också... den står ju bara å samlar damm som de är nu!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
har tagit ut org motor nu..
komplett rallybur (www.finess.se) ska beställas i dagarna nu, vill ha karossen stabil innan jag börjar kapa i den vet inte om det behövs men det känns bättre i alla fall... letar diffad axel (volvo 240) |
||
Håller på och provar ut motorplacering och blev rätt så nöjd nu. Innebar en hel del
sågande i bilen men jag vill verligen inte ha den tunga motorn för långt fram. Kommentera gärna och påpeka ev missar man gör innan det blir för svårt att ändra på. Sen en annan fråga. Ska köra med volvo 1031 bakaxel och tänkte göra det lätt för mig genom att montera på fjäderben från en golf på stötdämparens org placering. tror ni det skulle fungera? |
||
Nya fälgarna BBS split 7.5x17 et43 o nya bakaxeln volvo 1031.
|
||
bild på hur jag tänkt hänga upp bakaxeln i 3-länk, på övre staget.
har tänkt skära ut en platta i 6mm stål efter bakaxelkåpspackningen som man bultar fast i mellan bakaxel o kåpan med samtliga bult . på den plåten svetsar jag fästöron till övre momentstaget (centrerad) i 6mm plåt, det borde väl hålla?? ska använda gummina till volvo 240 övre momentstag i hela bakvagnen, synpunter? bild på liknande lösning på en dragracing viper fast de har svetsat föstöron direkt i banjon som är av plåt i det här fallet. håller det för de så borde det hålla för mig |
||
Krister som har KL Racing har en kadett med volvosnurra sant en del kunskap om vad som funkar så hör av dig till honom för han har en del trevliga prylar på hyllan med.
PS: Du har en helt underbar coupe som tyvär börjar o bli ovanlig. _________________ Pekka Kiiskilä. |
||
|
||
Har nu inte fått särskilt mycket gjort med bilen än. Bara släpat hem fler prylar till garaget. tex en gammal rallybur.
Men gjorde ett besök i garaget ikväll igen o skissa upp en bakvagnsupphängning som ni gärna får kolla upp innan den hamnar på bilen. Allt hängs upp i gummibussningar(SFRo vänligt) Övre momentstaget ca 610mm långt justerbart i längd, paralellt med marken. Nedre bärarmar ca 610mm långa justerbara i längd, lutar uppåt i framkant till Opels original fästhål. Borde ge hyffsad antisquat enligt herb adams chassiebok. Räcker volvo 240 momentstagsgummin till eller blir de för veka? Blir ju bara en momentarm. Dvs hälften så många som original fast med längre hävarm i för sig. Original sitter ju ca 80mm från axelcentrum o min hamnar enligt skiss. Buren |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (75916 totalt) |