Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka svenska banor hade funkat baklänges?
1201 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251


Trådstartare
Vilka svenska banor hade funkat baklänges?

Efter att ha gluttat lite på MotOGP där de tydligen numera kör Misanobanan åt andra hållet jämfört med "förr" så började jag klura på hur våra svenska banor hade funkat baklänges.
Säkerhetsmässigt är det ju en katastrof eftersom alla räcken mm är placerade/vinklade för dagens färdriktning men du skulle körningen upplevas?

Depåkurvan på Gelleråsen hade varit en intressant högfarts nypande sak (ännu trängre efter start där).
Liton på Knutan hade blivit nåt helt annat, för att inte tala om bäcken
Kinnekulle hade nog upplevts som ganska lika förutom inbromsningarna i ändan på rakorna. Samma sak med Anderstorp.
På Falkenberg vette katten hur baksidan hade upplevts. Det borde gå fort mot dungen och ner i Nyhemskurvan iaf.
Mantorp skulle ju få en intressant avkörningszon efter rakan, det är bara att välja höger eller vänster

Undrar om det är nån av våra banor som med lagom medel skulle kunna byggas om för att användas åt båda håll? Billigare sätt att få en bana till finns nog inte.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



1988 körde jag Knutan bakl'nges 2 varv - det hade inte funkat med bäcken/första svängen tyvär.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Känns som det kan bli lite halvdålig avåkningszon där ja, samma på kullen antar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karlskoga borde kunna funka någorlunda förrutom möjligen depåinfarten då förståss.....

Mittsverige-banan tror jag iofs skulle bli bättre baklänges....... med mindre bekymmer för avkörningszonen i depåkurvan....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Inte i Sverige, men ACR var ju tänkt att gå åt andra hållet när man kom på att avkörningszonerna inte räckte till.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Lite vanskligt med kurvan in mot ejes om man kör baklänges, missar man där så åker man över till andra sidan till efter kurvan. *krock*

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251


Trådstartare
Det är ju ofta lite dåligt med plats för avåkningszoner baklänges som det är nu men en del ställen skulle kunna byggas om med ganska lite jobb.

Ejes är svår att bygga om, där skulle det behövas mur och däcksbarriär.
Kinnekulles raka skulle göra att vägen till trafikcentret skulle behövs bli avåkningszon.
Knutan skulle behöva knölas till så att farten in i bäcken skulle vara lägre samt avåkningszon ända fram till Liton (barriär som ser till att det inte går att gena )
Depå in/ut-farten måste naturligtvis byggas om eftersom de flesta har krångligt in och snabbt ut.

Frågan är om man skulle vinna nåt på att kunna åka åt båda hållen.
Skulle man se det som två olika banor (så tex STCC kunde köra åt ett håll per helg de besöker den) eller skulle det bara kännas onödigt?

Rent kördynamikmässigt tror jag det skulle bli nya utmaningar iaf.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sviestad skulle nog vinna på att köras baklänges. Torparn skulle bli intressant(are).

_________________
/Kristian Elisson
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



Re:

Kristian Larsson skrev:
Sviestad skulle nog vinna på att köras baklänges. Torparn skulle bli intressant(are).


Jag har kört Sviestad baklänges en del... Det lutar neråt ganska mkt efter långa rakan inpå Torpet Men den är riktigt riktigt skön åt det hållet, egentligen är hela banan grymt skön baklänges. Esset är inte dumt heller, enda abret är rondellen.

_________________
Johan Bergin
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilka svenska banor hade funkat baklänges?
1201 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande