Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |
Vilka svenska banor hade funkat baklänges?
Efter att ha gluttat lite på MotOGP där de tydligen numera kör Misanobanan åt andra hållet jämfört med "förr" så började jag klura på hur våra svenska banor hade funkat baklänges. Säkerhetsmässigt är det ju en katastrof eftersom alla räcken mm är placerade/vinklade för dagens färdriktning men du skulle körningen upplevas? Depåkurvan på Gelleråsen hade varit en intressant högfarts nypande sak (ännu trängre efter start där). Liton på Knutan hade blivit nåt helt annat, för att inte tala om bäcken ![]() Kinnekulle hade nog upplevts som ganska lika förutom inbromsningarna i ändan på rakorna. Samma sak med Anderstorp. På Falkenberg vette katten hur baksidan hade upplevts. Det borde gå fort mot dungen och ner i Nyhemskurvan iaf. Mantorp skulle ju få en intressant avkörningszon efter rakan, det är bara att välja höger eller vänster ![]() Undrar om det är nån av våra banor som med lagom medel skulle kunna byggas om för att användas åt båda håll? Billigare sätt att få en bana till finns nog inte. |
||
Karlskoga borde kunna funka någorlunda förrutom möjligen depåinfarten då förståss.....
Mittsverige-banan tror jag iofs skulle bli bättre baklänges....... med mindre bekymmer för avkörningszonen i depåkurvan.... |
||
Det är ju ofta lite dåligt med plats för avåkningszoner baklänges som det är nu men en del ställen skulle kunna byggas om med ganska lite jobb.
Ejes är svår att bygga om, där skulle det behövas mur och däcksbarriär. Kinnekulles raka skulle göra att vägen till trafikcentret skulle behövs bli avåkningszon. Knutan skulle behöva knölas till så att farten in i bäcken skulle vara lägre samt avåkningszon ända fram till Liton (barriär som ser till att det inte går att gena ![]() Depå in/ut-farten måste naturligtvis byggas om eftersom de flesta har krångligt in och snabbt ut. Frågan är om man skulle vinna nåt på att kunna åka åt båda hållen. Skulle man se det som två olika banor (så tex STCC kunde köra åt ett håll per helg de besöker den) eller skulle det bara kännas onödigt? Rent kördynamikmässigt tror jag det skulle bli nya utmaningar iaf. |
||
Re:
Jag har kört Sviestad baklänges en del... Det lutar neråt ganska mkt efter långa rakan inpå Torpet ![]() _________________ Johan Bergin |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |