Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6180 besök totalt |
Hur menar du? Reg. av amatörbyggt fordon, besiktning, skatt o försäkring... så långt är jag med. Blir det så rejält mycket totalt? _________________ ![]() |
||||
Jo det blir det 1 inga avgifter vilka kan räknas till c:a 15000 Försäkring 2-5000 Inga lampor etc (eller måst de vara med) Alla krav för bälten backspeglar ljudvolym motor etc som krävs för gata behöver inte fylla dubbel funktion utan kan byggas direkt för banan Hur mycket detta gör kan jag inte uppskatta men betyder nog en hel del MEN en seven för SLC/sevenklassen blir nog garanterat dyrare än vad en seven för gata blir ändå (skall jag ta den billiga lite trötta motorn eller skall jag bygga värsting ![]() ![]() ![]() ![]() Det jag gärna skulle se är ngn sorts gentlemanna racing serie för oss som åker i bilen till bana och sedan skall hem i samma bil! Med extra poäng för längsta resa. Det kräver ju av herr racingseriemakare att han håller sina deltagare i tukt och förmaning. Som ex.vis i historisk racing i USA (en av Vintage serierna) där man blir avstängd i ett år om man är inblandad i en krock! leder till ren och ärlig/mesig (stryk det som ej önskas) racing! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
du slipper alla saker som ska gå igenom nålsögat sbp + avgifter på ca 12000:-. tror nog att du kan "spara" uppemot 15-20000:- med en oregistrerad. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag kan inte heller se att det skulle vara dyrare att ha en reggad bil. Snarare tvärtom... Fast man kan ju hänga rejspryttlar på en reggad bil också så det gör ju ingen skillnad om man säger så. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Att en bil är SBP-godkänd innebär i princip ingenting, och känns som rätt onödigt för en racing-serie.
Bara att se på dragracing värstingarna som är 'gatreggade'. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Vi kan väl hjälpas åt.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om det blir tillåtet med oregade bilar...och att man får bygga chassit själv.......så skulle jag kanske kunna hetsa sonen att bygga en bil..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() ![]() _________________ /Greger Ohlsson |
||||
Åh ! Intressant tråd !
Det här är något som saknas i Sverige. Jag vet att någon representant för den norska Locost serien har varit ute och frågat lite på olika sevenforum om intresset för en egen serie i Sverige eller en kombinerad norsk/svensk serie. Tydligen så finns det några Svenskar som kör Norska Locostserien. Jag kan se om jag hittar inlägget... Om du är intresserad Fredrik ? Jag tycker att det intressanta vore en blandning av olika Sevens. Allt från orginalet Caterham till "tant agdas special" ( läs: rena hemmabygggen)). Inte bra det här.... börjar komma massa konstiga tankar i skallen... Per du ska köra racing nästa år.... Per du ska bygga om din inte färdiga seven till en ren banbil.... Nej nej bort !!!...... Per du ska.... Se nu vad ni har gjort !!!!! ![]() |
||||
Delvis kan jag hålla med dig, men just Locost tycker jag är en klass som borde finnas i Sverige iom att den faktiskt finns i Norge och Danmark redan och jag har hört att Finland också håller på och tittar på den. Snarare är det väl så att inte konkurrenskraftiga klasser och serier istället borde läggas ner eller gå ihop med större om inte intresset är tillräckligt stort. Så funkar ju resten av livet så varför inte även motorsporten. |
||||
Fredrik, här är en länk till inlägget på LocostSverige.
http://209.15.101.196/locost/UltraBo |
||||
Har du kontakt adressen till Norska representanten så tar jag den gärna... Och javisst är jag intresserad...... jag tycker klassen är suverän... mycket racerbil för relativt lite pengar om man är lite händig och påhittig själv. och skulle gärna göra samarrangemang med norsk/svensk serie |
||||
om klasserna som finns inte passar alla så är det väl bra om det skapas en ny för de som vill köra med en seven istället för de klasser som finns. Alla skor passar inte alla. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Enligt alla jag talat med senaste dygnet prognosticeras vikten på min bil bli ca 540-550kg.
Tror många Locosts hamnar i ungefär detta intervall också såvida de inte kör med flugvikts x-flow eller nåt sånt. För ca 33' kan jag spara 20kg med ett alu block till XE motorn också... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag är visserligen grön i racing, men jag tycker mig se ett mönster.... ..att flera klasser från början har uppstått som ett lågkostnads-alternativ med "gentlemannaracing" till befintliga klasser. Antar att att sen ambitionerna hos förarna och bilarna optimeras alltmer med tiden. Så med andra ord, är det inte en naturlig återkommande förnyelseprocess? (därmed inte sagt att det är önskvärt) _________________ Pär Hylander |
||||
Antagligen mycket sant, långloppsracingen här hemma är väl ett lysande exempel. Tror inte att så många kunde föreställa sig bilarna som finns i tex SLC's startfält idag för säg 10 år sen. om det är önskvärt eller inte tror jag inte spelar någon större roll eftersom det väl i princip omöjligt att hindra all utveckling... _________________ Karl Brag |
||||
För 10 år sedan hade det nog även varit svårt att föreställa sig antalet långloppserier och bilar som finns nu. Det är väl 6-7 serier med totalt kanske 150 bilar på startlinjen. Hur många fanns det för 10 år sedan?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Mig veterligen finns det ingen Locost klass typ Norge i sverige.... Och det är det jag var intresserad av.... Jo , jag vet att det går att köra Seven och seven-kopior i Modsport och SLC GT (vi har haft sådan med vid några tillfällen) men det jag tyckte var kul var en renodlad klass för dom..... för dom är lite speciella och roliga tycker jag personligen. Och tror att man kanske skulle kunna locka in några nya i sporten iom att en äkta Locost inte kostar så mycket att bygga eller driva som många andra bilar. |
||||
Sen kan man ju som aktiv hoppas att arrangörerna börjar se konkurrensen och därmed börjar erbjuda oss tävlande mer för pengarna (även om det inte funkat så hittills).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Exakt.... det är konkurrans överallt och det är ju egentligten rätt hälsosamt , både för oss arrangörer och inte minst er tävlande ...... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6180 besök totalt |