Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Måste alla räserbilar ha kattar 2008?
2292 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Alla som ska tävla i riktig racing och har vagnbok, måste man ha katalysator 2008 i Sverige?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Alla klasser i Rally/Racing/Rallycross från 2008

Men det finns några undantag jag känner till (eller det informerades om dem i vintras iaf):
* Camaro Cup (testar nån annan lösning som miljöalibi)
* Tvåtaktsmotorer

Det är ju möjligt att det går att kämpa fram fler undantag men då gäller det nog att kunna bevisa att det är en säkerhetsrisk eller liknande (Camaro Cupbilarna tog ju eld eftersom det blev så mycket bränsle som skulle eldas i kattarna).

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte applicerbart i just detta fallet kanske men historiska bilar (app.K) klarar sig undan.
Hur det är inom dragracing vet jag ej.

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Med tanke på att MGCC KM inte kräver vagnsbok, innebär det ingen SBF katalysator?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Camaro

Det där med att det inte skulle gå att ha kat på en Camaro det köper inte jag !
Citat:
Det är ju möjligt att det går att kämpa fram fler undantag men då gäller det nog att kunna bevisa att det är en säkerhetsrisk eller liknande (Camaro Cupbilarna tog ju eld eftersom det blev så mycket bränsle som skulle eldas i kattarna).

Det finns ju ex Modsport bilar med v8 och skulle dom oxå bli undantagna ?? Nä Camaro förarna får nog optemera sina motorer i samband med intallation av kat/katarna.
om vi skall ha våran hobby kvar så är det bara att montera på katarna så politiker mm inte har något att invända om att vi är miljö bovar, sen om dom gör nytta eller inte är en helt annan sak.
Tror nog att gräsklipparen hemma spyr ut mer avgaser en min racebil !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dragracing har väl inga krav heller märkligt nog.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Camaro

RCM skrev:
Det där med att det inte skulle gå att ha kat på en Camaro det köper inte jag !!
Det pratades om nån entypsförgasare i Camaro Cup som gav väldigt feta avgaser vid gaspådrag (allt över tomgång).

Edit: Lite mer text http://www.sbf.se/artikel/2601

Det går ju att få alla förgasarbilar att fungera med kat, det är bara pilligt. Och det påstås att den påtvingande noggrannheten kan ge några hästkrafter på köpet också. Men det går inte att feta på för säkerhets skull längre.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Misstänker att detta gäller bilar som deltar i BMW Cup.

Är det så vill bara få det bekräftat i så fall..

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Dragracing har väl inga krav heller märkligt nog.

Gissar att det har att göra med den korta körtiden...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter ju märkligt iom att dom är många fler så körtiden är ju stor totalt sett. Ofta bränner dom ju lite mera soppa med...

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Låter ju märkligt iom att dom är många fler så körtiden är ju stor totalt sett. Ofta bränner dom ju lite mera soppa med...
Det som är mest märkligt är om DR fått med nåt rimlighet i katkravet.
Det finns många klasser i DR som skulle klara kat. Alla klasser kör ju inte med 8 korta pipor som avgassystem.

Men vi skall väl inte förstöra för dem om de lyckats få rimlighet i miljöpolicyn.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Camaros

Citat av Falk :Men det går inte att feta på för säkerhets skull längre. Det var lite så jag mende !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Camaros

RCM skrev:
Citat av Falk :Men det går inte att feta på för säkerhets skull längre. Det var lite så jag mende !!
och grundproblemet verkade vara (enligt hörsägen) att den entyps Holley 750 de kör med inte fungerade så bra att tuna för kat (dvs utan att förlora körbarhet eller effekt).

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Du har inte varit på någon dragracetävling va?

På en stortävling så får man 4-5 kvalrundor per dag, dvs ca 40-50 sekunders körtid.

Bilarna åker två och två, i snitt 10-sekunders repor, med intervall på 1-3 minuter.

Hur ser det ut på en racingtävling?

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
MaZ skrev:

Du har inte varit på någon dragracetävling va?

På en stortävling så får man 4-5 kvalrundor per dag, dvs ca 40-50 sekunders körtid.

Bilarna åker två och två, i snitt 10-sekunders repor, med intervall på 1-3 minuter.

Hur ser det ut på en racingtävling?

Hur lång är en dragracingdag? 15 bilar som kör 4x15 minuter med 150hk i snitt lär inte vara så farligt. De högre klasserna i dragracing dra ju soppa så det blir virvel i tanken, jag brukar klara mig på en dunk per dag.

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Tänk vilka fördelar det är med en två-takts Saab...
Jag byter aldrig!

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
De högre klasserna i dragracing dra ju soppa så det blir virvel i tanken,

Top Fuel är väl tveksam ur miljösynpunkt, men det är ju extremt få Top Fuelers som drar hela 402 i Sverige, många slår ju av när de ser att det är kört och spar både bränsle och motor. Är ju inte heller så många tillfällen som det tävlas på av bullerskäl.

Top Metanol däremot är ju svårslaget, måste ju vara en av de mer miljövänliga motorsporterna rent utsläppsmässigt?

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Bosse L skrev:
Tänk vilka fördelar det är med en två-takts Saab...
Jag byter aldrig!

Jag tänkte fråga om jag fick köra MSLS med en misslyckad 2-taktskonvertering av en peugeotmotor..
för att få kolla och fylla på olja vid bränslestoppen.
Katen är ju en anna anledning.

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Hur lång är en dragracingdag? 15 bilar som kör 4x15 minuter med 150hk i snitt lär inte vara så farligt. De högre klasserna i dragracing dra ju soppa så det blir virvel i tanken, jag brukar klara mig på en dunk per dag.

10-17 brukar det köras. De högre klasserna åker på metanol.

Du jämför med 15 bilar... det låter som en klass. Senast jag var på en stcc-tävling så var det betydligt mer än 15 bilar som startade.

Senast jag körde en dragracingtävling (2005) så förbrukade jag 3-4 liter, samt 3 liter för att åka till/från banan. Detta med 306hk med katt(!). I min klass var vi 8 bilar.

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ok då. Det kanske är betydlige mindre utsläpp från en DR tävling.
En klass ja, det är det vi kör på våra träffar. Resten är ju undantagna eftersom dom är gatbilar och kan släppa ut hur mycket som helst om de är katlösa. I alla fall ovanför tomgång.

Men det är ju ändå väldigt märkligt att det skulle gå att få dispans från kat-kravet pga rimlighet. Hela förslaget är ju orimligt från start. Har väldigt svårt att tänka mig att en kat kan ha nån speciellt bra funktion i nån räserbil som inte är av senare årsmodell och helt standard i motor.

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
2292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande