Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld* | << 1, 2, 3, 4 >> 18 besök senaste veckan (38916 totalt) |
har alltid var rätt förtjust i dom där bilarna, speciellt i svart
roligt citat från Wiki:
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Tror vår logik inom området är ungefär lika välutvecklad... |
||||
Jfrt 205 är hjulbasen lite längre, bakvagnsenheten lite bredare och främre länkarmarna lite längre. Det mesta passar bolt-on mellan modellerna och det är rätt vanligt att bredda 205:or med 309-delarna. Länkarnarna ger dessutom en knapp grad negativ camber på 205. AL: Det blir väl ofta (tyvärr inte alltid...) roligare när man tänker med a***et? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag hade ju en fråga också apropå "Grp N-förstärkningarna". De följer ju karosslinjen och jag har förutsatt att man helsvetsar kanterna mot karossen.
Kan det bli problem med att den ursprungliga karossen spricker utanför svetsen t ex? Något annat att tänka på? Tänkte gå ner på en mer hanterlig dimension än 3 mm som används till förstärkningsplattorna, 2 mm tänkte jag testa, eller ska man ta tunnare? T ex för att undvika spänningskoncentrationer om det nu är något att beakta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nu har jag tagit en bild och kluddat lite apropå karossförstärkningarna:
Den gröna blir plan och den röda blir enkelkrökt om man struntar i fliken nere till vänster. Tröskelförstärkningarna blir helt plana. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jaha, då har garagegrannen börjat bli sådär obekvämt aktiv så man blir lite frustrerad, ju! I ett svagt ögonblick sa jag att jag skulle rulla före honom, men ligger typ en bur efter: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Har ägnat mig åt att byta (och hetsbygga nya) slitagedelar på bruxisen med mera, så det är svag progress nu. Men jag har nästan en "Streetsport-båge" iaf: Efter att ha skissat den främre förstärkningsplattan: ...så visade det sig att grannen med bockningsresurser hade semesterstängt. Så det blir väl skruvstycke och slägghammare eller nåt. Kommentarer på lösningarna är mer än välkomna. Jag räknar ju med att hamna under minimivikt med naken bil, så en handfull kg vettiga förstyvningar i golvhöjd känns vettigt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ha ha.. Det är jag som skall tacka dig för de orden. Det var en välbehövlig utmaning som behövdes för att jag skulle komma igång igen. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Vi får fortsätta hjälpas åt att hålla ångan uppe! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ahopp, jag hade ju inte postat några 'godisbilder'.
Nytillverkade bakvagnsstavar, så stor diameter som får plats, typ: Sellholm/Bilstein-ben: Avo tvåtummare med ledlager: Hmmmm, sååå fruktansvärt fula är de väl inte alltid ändå? Ungefär denna färgsättning men bara bleu et rouge i stipningen funderar jag på. Fälgarna, PTS Speedline (PTS = Peugeot Talbot Sport) har jag en liten, eller ganska stor egentligen, moralisk diskussion med mig själv om. Skulle jag kunna mörda för dem? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har fått hem grooova torsionsstavar och en grooov krängare. Ungefär vad jag får plats med:
Eftersom jag inte har några bakdämpare på plats just nu (bilen är rätt otrevlig att jobba i, faktiskt) så tänkte jag att jag skulle testa bakvagnens egenfrekvens: ...bra precis 2 Hz med helt tom bil, men med aktiv retning. Om jag räknat rätt så hamnar det på runt 3 Hz med stavarna ovan. om jag funderat rätt kommer bilen att bli en något överstyrd flundra på banan. Detta inräknat lite övertryck i bakdäcken. Jag kanske t o m har lite utrymme att biffa upp original framkrängare också. Vad gäller bakkrängare så har jag för tillfället ett galleri om 17, 21 och 25 mm som jag kan byta på 15-30 minuter. Så en 'regnhelg' hoppas jag kunna anpassa mig till skapligt map bakvagnsgrepp och justera balansen med denna åtgärd plus att jag även kan byta framfjädrar och ställa bakdämpare. Fram sitter det fasta Bilstein-dämpare. Några smakprov på vad jag gjort och köpt sen sist: Höger främre förstärkning: Vänster: Totalt åtta st 7 x 15" fälgar är bärgade. Detta är max dimension för Fyndbörsen och det är inte helt enkelt att få tag i rätt navpassning. Det satt en bil fastskruvad i fyra av fälgarna t ex. Bilen bortskuvad: Köpta här på rejsa: ...ganska lätta fälgar båda uppsättningarna känns det som, de är ganska gamla och gjordes väl innan 'lättmetall'-fälgar blev så himla tunga, antar jag. Färgsättningen, tyvärr RS 1800 , blir troligen något inspirerad av: ... men med lite tuffare 'stance' och detaljer. Vitt lutar det rätt starkt åt således. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Riktigt grymma bilar de här fan inte lätt att få tag på en gti16 nu förtiden gammal dröm bil för mig de här när man var inne i peugeot träsket o hade mi16 hehe =) ser fram emot resultat, är säker på att de kommer bli superb! =)
_________________ Jimmy Almgren |
||||
Så ni inte tror jag avlidit eller nåt så lägger jag ut några bilder, även om det inte händer så mkt som jag skulle vilja, av olika anledningar:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det är kanske läge för ett par kommentarer också. Tidigare i tråden redovisade jag för det lågt liggande "fackverk" jag tänkt bygga längs bilen. Detta åstadkoms genom att lägga mycket av den lägre delen av buren förhållandevis högt ( ) och förstyva karossen längs valda linjer och därigenom komplettera burstrukturen.
Jag kan räkna på sånt här när jag orkar, men har en erkänd känsla för strukturer och reaktioner, så jag låter lathet och magkänsla ta över helt... Nåväl, vi börjar med frågan om var huvudbågen ska stå? -Den ska stå bakom stolen (eller egntligen axlarna) säger TR, men axlarna ska befinna sig framför "baksätets framkant". Så jag placerade huvudbågen 5 cm bakom den sektion som axlarna skulle skära om jag satte stolen så lågt och långt akterut som möjligt, utifall att jag skulle vilja lämna GrpN-stuket nån gång. Bakåtsträvorna? -På en Peugeot 205/309 med innerskärmar gjorda av stålfolie, finns det bara ett alternativ. I lastrumsdurken strax föröver den aktre hjulupphängningen. Den monteringspunkt som ör den mest akterliga du får använda, samtidigt den starkaste i bilen just i det området. -Tänka sig att jag fick 32° lutning på bakåtsträvorna! Nedre bakåtsträvor och dörrsträvor? -Det var här jag insåg att jag kunde vinna vikt, styvhet och säkerhet genom att gå på 253-10-spåret enligt nedan: ...så föll saker på plats, eftersom jag stört mig på att jag inte kunde få ner de nedre bakåtsträvorna till basen på huvudbågen. Min ursprungliga layout stämde ju fan! +/- nån decimeter hit och dit... Eftersom jag ska SBP-besikta bilen också, så premierar jag "utsteg-av-osmidig-geezer"-faktorns minimerande och krysset blir både tyngre och upp till teknikern i tjänst. Rolfstorp går händelser i förväg och påstår att man måste ha en tröskelförstärkning av burrör om man har kryss-varianten av dörrsträvor vilket inte är sant. Fy! Fy! "Hellre ersätta luft med stål än tvärtom" var ett 'visdomsord' jag trodde jag hade myntat med lite tyngd. Sen började jag ölja "under vissa förutsättningar" osv. Styvhet och hållfasthet, kurvatur och styrka, kraftspel och reaktioner. Det var nog därför jag blev ingenjör en gång i tiden.... ...har numera avancerat till smed! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Åh, skottet jag tänkt bygga i sektion med huvudbågen blir det inget av. Blir en kategoriskt o-porrig tvärsträva.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Närå, det gick lugnt och fint tyckte jag. Så har det hänt lite också sen sist. Så här hamnade ju förarstolen: ...inte så lågt och långt akterut som är möjligt i karossen, men den bakersta och lägsta positionen där jag når pedalerna i originalplacering. "Kartläsarstolen" som jag köpte från Rylander på forumet provpassades mer fritt: På senaste bilden ser man att det inte är många cm bak till huvudbågen. Jag placerade huvudbågen utifrån den bakersta möjliga placeringen av en stol. Som sagt, jag kanske vill köra i en annan klass så småningom, eller varför inte rally? onödigt att placera huvudbågen för långt fram hursomhelst. Så här ser rörhärket ut nu: Den brutna tvärsträvan motiveras av att jag inte kommer åt soppapumpen annars och kommer att kompletteras med karossförstärkningar/förstyvningar: ...som styvar upp huvudbåge-sektionen betänkligt i samverkan med den brutna tvärsträvan. Skulle få sätta en mittförankrad rak tvärsträva dessutom enligt TR, men känner inte att den är motiverad. De icke obligatoriska främre tvärsträvan ställer ju till det en del med instrumentbräda och ventilation. GrpN / SSK kl 1/ SBP säger dessutom i olika tonarter att ventilation och defroster ska fungera som tidigare. Så därför dissekerade jag instrumentbrädan och frilade ventilationskanalerna: Jag får sektionera delarna efter bästa förmåga och bygga tillbaka dem för bästa funktion helt enkelt. Vad gäller buren så kommer det att placeras några rörsnuttar till samt fästöron för McPherson-stagen. Jag tror jag tänkt igenom burkonstruktionen rätt grundligt och att detta resulterat i ett avsevärt styvhetstillskott till karossen. Dock ska man ha i åtanke att den "högt liggande" design jag valt bygger på samverkan med reglementsenliga och (förhoppningsvis) genomtänkt placerade karossförstärkningar. Bilen som helhet blir styv, men denna bur i en originalkaross skulle inte vara så bra. I det fallet är nog en mer traditionell layout bättre. För den som orkar gå igenom tråden och konstruktionen framgår det förhoppningsvis att jag försökt bygga en lågt liggande rörram som är så väl triangulerad som TR tillåter med en enkel "störtbur" ovanpå. Att inte dörrsträvorna är lagda högre i framkant är en SBP-flirt. Chassit ska vara halvt OK 2008, men till 2009 hoppas jag på "Mera Motor". I detta sammanhang fick jag detta släpfull till skänks: "Ryggbölden" är till dottern och det under motorhuven är till pappa. Tänkte pyssla om motorn från den bilen litegrann till GrpN-spec till säsongen 2009. Tyvärr ligger motorpyssel före optimering av chassikomponenter i den tävlingsresultats-styrda prio-listan. 2010 kanske jag kan hänga med Blyberg om jag lyckas lära mig att köra också! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Lajk ä glövv:
...det kommer att bli mer än lite tajt med mätarhuset, men originalbrädan är tillbaka på ursprunglig plats och jag har en plan för "originalfunktion" på ventilationen i alla fall. Toleranser för urkapningar i brädan är inte specade i vare sig TR eller App J. Separerade alltså luftkanalerna från själva instrumentbrädan först, vilket inte är så enkelt som det kanske låter, och passade in del för del. Ett omständligt förfarande som sannolikt spar mycket tid innan det är klart. Slutligen en lite suddig översiktbild: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Anmäld till Back-SM i sommar: http://www.jarbomk.nu/backe/anmaldas
...men tävlingen är inställd. Krockar med SSK-premiären ändå och jag anmälde mig mest för att få info om en sprint som kanske körs i backen till hösten. Det var så att det lades en supernationell rallycrosstävling samma helg som Kungsbergsjakten, så deltagarna fick liksom annat för sig. SBF verkar vara klantiga eller illasinnade i den hanteringen. Hade varit en cool tävling att delta i, med crosskartar och supernationella som deltagare. Har föga att hämta resultatmässigt, men kolla filmen så ser ni att det är något att försöka uppleva i en åtminstone hyfsat snabb bil. Mina 147 hk är nog lite väl astmatiska, men ändå. Kanske det blir till att ta rally-licens och att köra som debutant eller inbjuden till hösten om man har tur. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld* | << 1, 2, 3, 4 >> 18 besök senaste veckan (38916 totalt) |