Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Birel 04 F-Mini | 5669 besök totalt |
Birel 04 Formel Mini
Det nya tillskottet i våran "Bilsammling", den enda riktiga bilen till skillnad från pappas (Bo Lindman) gamla SAAB:ar!! Nå ja... ..åter till ämnet. Karten är gjord efter formel mini, en enhetsklass där varken trimning eller byte av avgas system är tillåtet. Motorn är en 85cc 2 takt, kedjedriven, ydraliskskivbroms bak osv. När vi köpte den av Raymond från Rasbo Mk gjorde vi ett riktigt kap. Broms, drev & kedja, bakaxel, fästen för koritionsstag, hasplåt var helt nytt! om vi ska räkna upp allt skulle ni nog tröttna på att läsa det här. Det satt även på Bridgestone slicks från början, vi skulle nog dock behöva en uppsättning regndäck. Men det blir ett senare problem.. Än så länge körs bara träningsdagar för mig. Här kommer någrabilder på karten: Den är röd, den är Italiensk, kan det bli bättre?? <<<[url]http://e-racing.dinstudio.se[/url]>>> Besök Gärna Min Hemsida! (ursäkta troliga stavfel) _________________ //Erik Lindman |
||||||
Gissar på att den är något billigare än andra röda italienska bilar...
Hur många hästkrafter har den ungefär? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Hur stor är en sådan? Är grymt sugen på att skaffa en kart, men har dålig koll på vilken man ska leta efter.. Mini låter inte som det skulle passa mig, jag brukar alltid gå på xl. S2000 (tror jag det heter) verkar bra. T.o.m elstart, om jag inte är fel på det? Verkar jäkligt kul iaf! Lycka till!! och tips på var jag kan hitta en kart till bra pris mottages gärna. _________________ Håkan Persson |
||||||
old blue oval: Ja det är nog elstart på s2000, i övrigt vet jag inte så mycket om den typen... Tack för lyckatillet _________________ //Erik Lindman |
||||||
MKT trevligt med gokart tycker jag !
& ännu roligare med "yngre" folk på rejsa.nu. Lycka till i tävlingarna i framtiden Hojta gärna till om du sklal köra i skåne på Östra Ljungbybanan. Kart Ring Klippan / Bolestad, då jag bor bara några km därifrån. Gokart är alltid kul att se på. Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Hej, det slog mig att jag inte lagt upp några mekbilder. Så här kommer det några Notera också det trevliga sällskapet i bakgrunden (Skulle vara kul om någon kunde säga mig vad den exakta årsmodellen är, om det går att urskilja på bilderna.)
_________________ //Erik Lindman |
||||||
Vägverket säger 1974 och utan att på något sätt vara Porsche-expert tycker jag väl iaf att det inte ser helt orimligt ut.
|
||||||
Nu var det ju "några år sedan" man åkte såndär, men jag har för mig att det är lite mer än så. 7-8 i micro (cadetti numer?) och 10-11 i mini. Samma motor, men strypbricka, annat luftfilter och annat avgas har jag för mig (förmodligen något jag glömt också). Som sagt, inte 100% på detdär. Det var ju några år sedan... (12-18 år sedan...). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Som sagt, kul med fler "yngre" medlemmar på Rejsa.
Jag såg att du var intresserad av flygplan också. Som jag när jag var tretton, synd att man inte kunde köra kart då bara. Om du börjar segelflyga när du är femton lyckas du slå mig med nästan tio år på båda grejerna. Lycka till med körningen! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
haha, ja det skulle ju vara kul att testa lite segelflyg också! Det värkar J**ligt kul
Ja, jag har checkat nu och det är ca 10-11hk (8 kw) vid 9000 rpm i "minimotorn". Max rpm går vid 1300 rpm. Du har helt rätt angående avgassystem och (troligen) strypbricka på micron. Sedan kör man på smalare däck i micro också. Nej, cadetti är egen klass, däremot tävlar man inte i cadetti. Cadetti är första steget, sedan får man börja tävla i micro (10 år). _________________ //Erik Lindman |
||||||
Här kommer lite ny fräscha bilder på karten..! Vi har nu satt på den fula, opraktiska men ändå nödvändiga plastboxen som ska förhindra att kartarna klättrar över varandra vid krockar och som ska fungera som stötfångare.
Det mest smidiga var nog att avgassystemet ligger emot boxen och avgaserna har smält boxen (i plast), det ser nu ut som en schweizerost, en svart schweizerost.. om man tittar riktigt noga i det inringade området ser man att plasten är deformerad (Hitta ingen bättre bild) Dock var vi inte ensamma om att göra den tabben.. _________________ //Erik Lindman |
||||||
trevligt med fler kartare på rejsa, desutom lite yngre rejsare välkommen hit.
Är själv gammal kart förare, hur är de nuförtiden, har även mini hydralbromsar nu? Trevligt att bakskyddet som du skrev att du demolerat lite är regewlstyrt numera, var med om endel otrevliga olyckor på grund av att dessa inte fanns på min tid, så nu äre bara att köra å lycka till i framtiden!! _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Ja då, nu e det hydrauliska bromsar på (så vitt jag vet) alla kartar. ja absolut, på körningsskyddet e bra - om det var bättre konstruerat. Finns även ett alternativ där man sätter på "rullar" vid hjulen som tar upp rörelseenergin, så man inte klättrar. Dock blir detta system som är mycket smartare förbjudet nästa år . fördelen med plastboxen är ju att den funkar som stötfångare också. _________________ //Erik Lindman |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Birel 04 F-Mini | 5669 besök totalt |