| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kaster stag
|
2 besök senaste veckan (1147 totalt) |
|
Kaster stag
Tjena jag ska bygga kaster stag men en fråga jag har en 30mm tjock alu stång kan jag använda den om jag svarvar ner den??om inte vad ska man ha för matrial och hur stora uni.balls?? _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
Svårt att svara rakt av på dimensioner utan att veta vilka laster det rör sig om, men generellt är ett tunnväggigt rör (2-3mm gods kanske) mer vikteffektivt. Välj även ett material med hög E-modul.
Jag antar att casterstaget blir upphängt i led (uniball typ) i båda ändar, vilket gör att maxlasten staget klarar begränsas av eulers knäckfall. Ett stålrör där du pressar i små gängade hylsor och svetsar fast dessa brukar bli rätt vettigt. Storlek på uniballs är också svårt att säga, men M10-M12 borde klara jobbet utan bekymmer. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re:
tack för ditt svar.då blir det att bygga i morgon efter det har jag bara lite små saker kvar i bilen _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kaster stag
|
2 besök senaste veckan (1147 totalt) |