Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (9291 totalt) |
Hej!
Är inne på att skaffa mig en Porsche 996 carrera. Men jag har hört att motorerna inte håller för att åka bana med! Tydligen så är motorerna våtsumpsmorda, förutom i GT3 då förstås. Stämmer detta? I så fall finns det något att göra åt det? Skiljer det på årsmodeller? /Henrik _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||||
Jag har en 996 C2 som jag kört en del bana med, jag monterade det berömda tråget, men jag tror snacket om oil-starvation bara är ett rykte. hursomhelst läs mina erfarenheter på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27924 http://www.porscheklubben.se/index.taf?_page=mess_thread&messenger_auid=94674&_goto_new=1&EnsureNOCache=92 _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Då känns det ju som en billig "försäkring" att byta ut tråget för 1000-1500 kr ![]() |
||||
Vid vilket sammanhang såg du det ? /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kör 996 C2 -99 med bytt oljetråg samt r-däck både på ringen och svenska banor utan problem.. Har tidigare haft en Boxster (har samma motorkonstruktion, också med bytt oljetråg) inga problem där heller. Har hört att problemet uppstår i långa utdragna kurvor att det är då oljan pressas åt sidorna om man har r-däck på.
_________________ Mats Norlander ------------------- BMW 335 IM ------------------- |
||||
På Buttonwillow 2005, en kille som körde väldigt mycket bana med sin 996:a som fick haveri och delar av banan stängdes av (leddes förbi).. Vi fick in bilen till firman senare för motorbyte och det var inte vackert. Slutade med att han fick sponsdeal av en annan firma och det sattes en 997-motor i den. _________________ Anders Hansson |
||||
Man kan ju oxå undra varför Jaan Tolli på GT Motorsport har en hel drös med vanliga 996 motorer som antingen är utbytes motorer eller ska renoveras för både det ena o det andra raset......
Även med den extra skvalp plåten, hade inte jag chansat i alla fall.... Slå mig en signal Henke, så pratar vi mer om du vill.... ps tack för senast fan vad kul vi hade på ringen... Mvh Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||
Det låter ju inte som den motorn är byggd för bana!
Hjälper inte tråget heller då? Får titta på M3 istället då kanske! Vi hörs Pelle! ps.är fortfarande där nere o kör! _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||||
Det ser likadant ut hos Peter Lindvall.. (Fristående Porschemek i Stockholm/Ekerö) Tyvärr så blir det ju inga billiga haverier heller, då garantierna i dom flesta fall inte gäller längre.. Jag skulle inte våga chansa - i alla fall inte för riktig bankörning. 996:an blir tyvärr allt mer en "citron" i Porsches historia, lite som 912, 914/4, 911 2,7, 924 N/A och några till. ![]() Antingen tar man steget fullt ut och köper en GT3:a, eller så tar man en lite mer old-school 993. Helt klart är båda dom alternativen mer påkostade, bättre genomtänkta och rejält testade för bankörning. ![]() EDIT: och är man inte lika märkesfixerad för banbilar som jag är, så är M3 säkert ett lika bra alternativ. _________________ -- |
||||
Tydligen är problemen på 996:an störst till uppgraderingen som kom 2002.
Man undrar hur Porsche kommer bemöta försäkringsbolag och egna kunder framöver. Vissa bolag betalar inte ut ersättning för den här typen av motorskador längre medan Porsche endast tar det på good-will på deras viktigaste marknader (Tyskland och USA). Känns som det kan gå rätt fort att rasera ett gott rykte. Kanske läge att lägga delar av Porsches stora vinst på att återkalla berörda bilar och fixa problemet, oavsett kostnad? /David _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
Men varför drabbas inte många andra bilar med våtsump ? om det är så enkelt att torrsumpen saknas.
Tråget i 996'an är ju orginal betydligt seriösare byggt än många andra potenta gatbilar ? Jag efterlyser lite mera fakta i fallet, än så länge är ju karaktären mest "jag har hört att" eller "jag såg en rasad 996 motor på verkstad" Det finns ju bevisligen gott om 996 och boxer som kör på bana i både i sverige och utomlands, och då menar jag inte GT3/2 som har annat motorblock. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Andra bilar med lika mycket grepp och effekt drabbas också. Inom Porsche är det ett vanligt problem på 928 och 944 turbo samt förekommande på 944 och 968. Samtliga är alltså våtsumpsmotorer. Det man skulle kunna göra för att lägga till lite säkerhetsmarginal är att montera en Accusump eller liknande produkt som trycker in olja vid behov. Men står man i begrepp att välja en bil för bankörning med mycket grepp är det bättre att välja en bil med torrsump från början. _________________ Anders Hansson |
||||
Jag har inte någon konkret info om omfattningen av det här problemet,
det mesta är via hörsägen (typ; "vi hinner inte göra annat än att byta motorer här"...), men jag fick defenitivt en reality-check när en Boxter skar "i min backspegel" ![]() Jag ser inte något egenvärde i att snacka ner dessa modeller, men informationen behöver komma fram. Det kan eventuellt hjälpa nuvarande och defenitivt potentiella ägare av dessa fordon. _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
på rennlist forumet (http://tech.rennlist.com ) finns massor av mera eller mindra fakta, iallafall massor av erfarenheter.
Man ju tillägga att för gatåka och som rolig busbil är den känd som väldigt driftsäker och med låga servicekostander ( för att vara 911 ) det finns det flera köpguider som berättar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
I PCSR finns det folk som tävlar med Boxster S och det har varit med 996 Carrera tidigare.. Finns även Boxsters i andra sportvagnsserier. På PCS banmöten är det flera som kör med r-däck på sina Boxsters och 996:or. Är det någon som har hört om någon där har råkat ut för något motorras?
På PCS forum finns det en del att läsa om ämnet. _________________ Mats Norlander ------------------- BMW 335 IM ------------------- |
||||
Vad säger ett orakel som jan tolli? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (9291 totalt) |