Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 2.0 16v Banracer | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (27992 totalt) |
Dax att lägga upp en tråd om långlopps racern.
Vi köpte LSL-Racing's välanvända bil utan motor och tank, fick med ett ämne att bygga motor av, en 2 liters 16V från en Kadett GSI. Motorn gjordes iordning under vintern/våren. Smidda högkompskolvar Smidda H-profils stakar Lättad vevaxel Lättat svänghjul Allt balanserat Sinterkoppling Lätt putsad topp orginal kamaxlar orginal insprut med EDS-Chip Modifierat Kadett grenrör Växellåda omega A Bakaxel Manta gsi med 5,28 utväxling Bromsar: Stålomspunna slangar fram och bak orginal huvudcylinder med orginal bromsservo Fram orginal nav med Honda prelude (BA4) 2.0i 16v ventilerade skivor, ursvarvat navhål och omborrad bultcirkel. Girling 4-kolvs ok från Volvo 240, skivan hamnar ca 2mm fel, oket skulle behöva fräsas lite vid fästöronen,men det funkar bra som det är. Bromsbeläggg från PEAN, modifierade Willwood 4 tums kylslangar Bak Astra GSI solid skiva omega A bromsok Billiga bromsbelägg som byts varje tävling 3 tums kylslangar Tanken var att vi skulle köra klass 4:a i MSLS, det hela stupade på att man endast får ha 1.8 liter motor volym med flerventils topp men har man 2 ventils topp får man ha 2,5 liters motor > Vi kollade många alternativ, kortare slag i motorn vi hade (blev ruskigt dyrt) eller byta till nyare 1.8 16V (trist motor) innan vi bestämde oss för att köra i klass 5 istället med 2.0 16v. Kommer bilder och mer info från övriga teamet |
||||
Som pressansvarig (dvs den som i depån blir drabbad av intervjuare med eller utan kamera ) slänger jag upp en första bild som nåt att fästa ögonen på.
Från Mantorp, första MSLS-deltävlingen. Diverse teammedlemmar syns också i bild, men vi väntar med gruppfotot med namn tror jag. Foto av Anders Björk. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vad har ni för toppfart med bilen,
Vad har ni för varvstopp Kommer köra med samma uppsättning: Växellåda omega A 5,28 utväxling |
||||
Jag skjuter in lite halv-gissningar, Jonas har bättre koll men även mindre med tid att skriva här...
EDIT: Jonas svarade nedan, så jag tog bort mina motor-gissningar... orginal kammar: Fanns med i paketet och fungerar OK, och vi behövde ändå lära oss bilen innan vi fixar trim-sidan. Jonas satsade på att bygga en bra bottendel först, sen blir det justeringar efterhand. orginal grenrör: Är inte orginal, men ett Kadett-rör som är ombyggt att funka i längsmonterat läge. Det är ombyggt ännu en gång nu, så jag tror vi får skriva "Egenbyggt" under den rubriken istället. Mvh Mangan, press-sekreteraren _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vid 8200rpm med 205/50*15 däck så är toppfarten ca 168 på 4:an och ca 200 på 5:an |
||||
Som magnus sa så ville vi lära oss bilen och sortera ut väghållning i första hand, botten delen behövde borras därför byggdes den för att klara framtida uppgraderingar. Motor specen i dagsläget är allt annat än orginal, pga på sista tävlingen så hade vi lite problem som resulterade i att kammarna skar i toppen Motorn bänkades i natt (Stort tack Andrea) med gott resultat, nämner inga effekt siffror ännu, ska justera lite till..... Träning på fredag eftermiddag och tävling på lördag, sen blir det lite mer tid att uppdatera den här tråden om det nu inte går sönder för mycket hitills i år har vi inte kört en enda tävling utan att ha problem med diverse konstiga saker. |
||||
Vad blev det för kammar och sprut?
Kabelhärvan ser förvillande lik ut den du hade i din Ascona Wille. |
||||
Civinco verkar fler och fler testa...
Piggy back de lux typ...eller? Vem säljer och till vilka pengar? Wille och Jonas får nog ge mig the grand tour. |
||||
Kom ut till Sviestad på fredag eller lördag så finns nog båda herrarna på plats! Samt även undertecknad och resten av teamet... /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Läste lite på hemsidan och såg att de hade både och. Fredag är det ex-jobbsframläggning och på lördag bär det av mot Sturup...så tyvärr kan jag nog inte närvara. Wille, lös mina sprutproblem åt mig på ett smidigt, stabilt och kostnadseffektivt vis... *detdär lät inte som jag tänkte det* |
||||
Kul att få lyssna på nya moroten. Den lät ...men ni ska nog bygga om avgassytemet och kanske fixa ngn form av airbox som sänker ljudet en liten gnutt...bara som ett litet tips... Såg lite mätdata...på ljud. |
||||
Jag lade ut en filmsnutt från helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=DPraH _________________ William Ekström |
||||
|
||||
Jenvay 48mm |
||||
Nu låter den inte så högt...... Motorn åker ur och isär i morgonkväll, hoppas det inte blev så stora skador att vi inte hinner till mantorp 6/10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 2.0 16v Banracer | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (27992 totalt) |